Advertentie-inkomsten dagbladen stijgen
Advertentie-inkomsten van dagbladen zijn het afgelopen jaar voor het eerst sinds 6 jaar gestegen. De groei van 1,7 procent ten opzichte van 2005 was vooral te danken aan het gunstige economische klimaat, zo blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Nielsen Media Research. Met name de 'dure' personeelsadvertenties zorgden ervoor dat de dagbladen goede zaken konden doen.
De inkomsten uit advertenties namen bij dagbladen met 2,4 procent toe. In totaal stegen de advertentie-uitgaven in Nederland met 4 procent naar 4,5 miljard euro. In 2005 bedroeg de stijging 1,6 procent. Op dit moment hebben de dagbladen een marktaandeel van 19 procent op de advertentiemarkt.
Internet groeit het hardst van alle media, blijkt uit de gegevens. Met een stijging van 41 procent ten opzichte van 2005 nam dit medium de grootste groei voor zijn rekening. Het marktaandeel van internet is echter met zo’n 3 procent nog wel beperkt.