Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Drie koopwaardige aandelen

Drie koopwaardige aandelen
23 nov 2023 om 15:44

Koopjes in aanloop naar de feestdagen

De markt bevindt zich op een kruispunt. Krijgen we een eindejaarsrally of sluiten we 2023 in mineur af. Hoewel het misschien logisch voelt om op basis van deze tegenstelling een keuze te maken, kan je ook kijken naar individuele aandelen die los van het marktsentiment kansen bieden. Sean Williams van The Motley Fool heeft een selectie van drie aandelen waar hij kansen ziet. 

Visa (NYSE:V) ISIN:US92826C8394

De meest in het oog springende tegenwind waarmee Visa op dit moment kampt, is de groeiende speculatie dat de Amerikaanse economie de komende kwartalen in een recessie terecht zou kunnen komen. Visa is een cyclisch bedrijf, wat betekent dat het zijn omzet en winst waarschijnlijk zal zien dalen als de Amerikaanse economie krimpt en consumenten/bedrijven minder uitgeven.

Maar geduld kan heel winstgevend zijn voor langetermijnbeleggers. Hoewel financiële aandelen bijna altijd cyclisch zijn, kent de Amerikaanse economie een onevenredig lange expansietijd. Terwijl slechts drie van de 12 Amerikaanse recessies na de Tweede Wereldoorlog ten minste 12 maanden hebben geduurd, zijn er meerdere perioden van expansie geweest die tussen de vier en 12 jaar hebben geduurd. Visa kan profiteren van de geleidelijke expansie van de Amerikaanse economie over lange perioden.

Om op het bovenstaande voort te bouwen, profiteert Visa van de conservatieve aanpak van haar managementteam. Hoewel het waarschijnlijk goed zou gedijen als kredietverstrekker, richt Visa zich strikt op betalingen en vermijdt het de krediet arena. Deze beslissing komt goed van pas in tijden van economische onzekerheid. Visa hoeft geen kapitaal opzij te zetten om verliezen op leningen te dekken omdat het geen kredietverstrekker is. Het feit dat Visa zich geen zorgen hoeft te maken over de directe gevolgen van recessies verklaart waarom de winstmarge zo hoog blijft (meestal meer dan 50%).

Visa heeft ook een gezonde balans van kansen in binnen- en buitenland. Het bedrijf controleert meer dan de helft van alle aankopen via het creditcardnetwerk in de VS, maar heeft ook een groeibaan van meerdere decennia in opkomende markten met weinig banken (bijv. Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Afrika). De mogelijkheid om zowel organisch als door acquisitie het bereik uit te breiden zou moeten leiden tot aanhoudende groei met dubbele cijfers.

De kers op de taart voor Visa is dat het historisch goedkoop is. De aandelen van Visa kunnen worden opgepikt door opportunistische beleggers voor 22 keer de winst over de afgelopen vijf jaar, wat veel lager is dan de gemiddelde multiple van 30 over de afgelopen vijf jaar.

AstraZeneca (NASDAQ:AZN) ISIN:US0463531089

De grootste tegenslag voor AstraZeneca was waarschijnlijk het falen om echt voordeel te halen uit de verkoop van COVID-19-vaccins. Hoewel het een COVID-19 vaccin ontwikkelde, bleek het veel minder effectief dan concurrerende vaccins. Het terugdraaien van de inkomsten die AstraZeneca genereerde uit COVID-19 heeft enigszins gewogen op de omzetgroei in de afgelopen kwartalen.

Maar AstraZeneca heeft veel meer te bieden dan alleen de COVID-19 therapieën. Dit is een bedrijf met meer dan drie dozijn door de Amerikaanse Food and Drug Administration goedgekeurde nieuwe geneesmiddelen in vijf belangrijke aandachtsgebieden. Op dit moment doen drie van deze indicaties het meeste zware werk.

Oncologie, hart- en vaatziekten en zeldzame ziekten zijn goed voor respectievelijk 38%, 23% en 17% van AstraZeneca’s totale omzet van $ 33,8 miljard in de eerste negen maanden van het jaar. Alle drie deze segmenten hebben een valuta-neutrale omzetgroei van ten minste 12% ten opzichte van de periode van vorig jaar laten zien.

Het oncologie segment van AstraZeneca wordt aangedreven door een kwartet blockbusters (Tagrisso, Imfinzi, Lynparza en Calquence). De verkoop van Imfinzi is met 56% gestegen op een valuta neutrale basis en is goed op weg om de $4 miljard omzet over het hele jaar te overschrijden. Ondertussen is de verkoop van Farxiga, het nieuwe type 2 diabetes geneesmiddel, met 40% gegroeid op jaarbasis en zou Tagrisso kunnen overtreffen om AstraZeneca’s best verkopende geneesmiddel te worden tegen het einde van het jaar.

De stabielste groei is echter te vinden bij de zeldzame ziekten divisie van het bedrijf. De overname van Alexion Pharmaceuticals heeft AstraZeneca een pad geboden om een zeer voorspelbare, veilige kasstroom te genereren. Therapieën voor zeer kleine groepen patiënten hebben vaak weinig last van prijsdruk van zorgverzekeraars en ze hebben zelden te maken met concurrerende medicijnen.

Na twee decennia van lauwe groeivooruitzichten heeft AstraZeneca de afgelopen vijf jaar het gaspedaal echt ingetrapt. Met aanhoudende dubbelcijferige groei die tot halverwege het decennium wordt verwacht, zo niet ruim daarna, lijkt AstraZeneca een slimme aankoop voor geduldige beleggers.

Walt Disney (NYSE:DIS) ISIN:US2546871060

Disney heeft geen gebrek aan tegenwind gehad sinds het begin van dit decennium. De COVID-19 pandemie sloot de themaparken en vertraagde de productie en releases van films aanzienlijk. Het heeft ook te kampen met een zwakker advertentieklimaat voor zijn bestaande media-activiteiten, evenals met aanzienlijke operationele verliezen bij het uitbouwen van zijn direct-to-consumer (streaming) segment.

Ondanks deze uitdagingen zouden Walt Disney’s onbetwiste concurrentievoordelen en duidelijke tekenen van operationele vooruitgang langetermijnbeleggers enthousiast moeten maken voor de toekomst.

Misschien wel de beste reden om aandelen van Walt Disney te kopen is dat de gezamenlijke activiteiten niet kunnen worden gedupliceerd. Hoewel er andere themaparken zijn om te bezoeken en films/shows om naar te kijken, kan de reikwijdte van Disney’s inhoudsbibliotheek en de emoties/betrokkenheid die het kan oproepen door geen enkel ander bedrijf worden geëvenaard. Moats zijn ongelooflijk moeilijk te vinden op Wall Street — maar Walt Disney heeft er zeker een gevestigd in de entertainmentindustrie.

Het voordeel van een onvervangbaar bedrijf te zijn kan worden gezien in zijn prijszetting vermogen. De toegangsprijs van Disneyland in Zuid-Californië heeft de heersende inflatie met een factor 10 overtroffen sinds de opening van het park in de zomer van 1955. De funfactor en de betrokkenheid die de producten en diensten van Disney met zich meebrengen, zorgen er echter voor dat consumenten bereid zijn hogere prijzen te betalen.

Een andere reden waarom investeerders enthousiast kunnen zijn, is de duidelijke verbetering van het streaming segment van het bedrijf. Direct-to-consumer (DTC) verloor $ 420 miljoen tijdens het fiscale vierde kwartaal (eindigend op 30 september) in vergelijking met een verlies van $ 1,41 miljard in de voorgaande periode. Doelgerichte kostenbesparingen, verleidelijke nieuwe content en de broodnodige prijsverhogingen voor abonnementen doen hun werk. Het bedrijf verwacht dat zijn DTC-segment winstgevend zal zijn tegen het fiscale vierde kwartaal van 2024.

Ten slotte is Walt Disney aantrekkelijk geprijsd. De winst op jaarbasis zal naar verwachting meer dan verdubbelen in de komende vier jaar naarmate kostenbesparingen het bedrijf efficiënter maken, het advertentieklimaat verbetert en DTC omslaat naar terugkerende winst. Het ziet eruit als een zeker koopje, en dat is geen geintje.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.