Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Dit top aandeel handelt op de laagste koers in 9 jaar tijd

Dit top aandeel handelt op de laagste koers in 9 jaar tijd
25 sep 2023 om 16:13

De beurs staat er niet al te best op. Met een FED die de rente mogelijk toch nog een keer gaat verhogen, destocking en zorgen over een wereldwijde recessie, stemt het sentiment negatief. Toch bieden dit soort momenten ook juist kansen.

Dit is ook het geval bij een kwalitatief sterk aandeel dat inmiddels flirt met koersen van negen jaar terug. Robert Izquierdo van The Motley Fool schreef een analyse. Laten we kijken wat hij te zeggen heeft.

Hieronder een analyse over het aandeel dat momenteel op de laagste koers in bijna 10 jaar tijd staat.

The Walt Disney Company (NYSE:DIS), ISIN: US2546871060

Dit jaar bestaat The Walt Disney Company (DIS 0,76%) 100 jaar, maar het is een moeilijk 2023 geweest voor de entertainment gigant. Het aandeel bereikte een negenjarig dieptepunt op 7 september.

De daling is begrijpelijk gezien de vele zakelijke uitdagingen. Stakingen van schrijvers en acteurs vertragen de productie van nieuwe, inkomsten genererende content. Het lot van lineaire televisie-activiteiten is twijfelachtig nu consumenten overstappen van traditionele tv naar streaming video. En ondanks deze verschuiving is de Disney+ streamingdienst van het bedrijf niet winstgevend.

Dat is nogal een opsomming van uitdagingen, maar de aandelenkoers van Disney steeg nadat een geschil met kabelbedrijf Charter Communications deze maand werd opgelost. Heeft het zin om aandelen te kopen nu het aandeel nog steeds in de buurt is van een meerjarig dieptepunt? Absoluut, en de redenen zijn talrijk.

Disney’s leiderschapskracht

Een belangrijke reden waarom Disney succesvol door deze turbulentie kan navigeren is het leiderschap van de terugkerende CEO Bob Iger. In zijn vorige ambtstermijn versterkte hij het intellectuele eigendom van het bedrijf met de overnames van de animatiestudio Pixar, het superheldenuniversum Marvel en Star Wars-bedenker Lucasfilm. Hij weet hoe hij deze populaire titels moet inzetten in het tijdperk van digitaal entertainment, omdat hij in 2016 de streaming strategie van Disney heeft opgezet.

Iger begon zijn carrière bij ABC, dus hij is zeer vertrouwd met hoe het lineaire tv-gedeelte van het bedrijf werkt. En hij zegt dat hij zal vertrouwen op Disney’s verzameling tv-studio’s om de inhoud voor het publiek tot ver in de toekomst te leveren, waarbij hij erkent dat deze tv-inhoud waardevol is voor Disney’s streaming bibliotheek.

En met biedingen om het ABC-netwerk en andere lineaire tv-activa van het bedrijf te kopen die onlangs opdoken, is Iger de juiste CEO om strategische stappen te zetten met deze activa.

Aanwijzingen voor een opleving

Disney’s 2023 zit vol uitdagingen, maar de financiële prestaties van dit jaar zijn een licht aan het einde van de tunnel. Een belangrijke indicator is de vrije kasstroom (FCF) van het bedrijf, die geld oplevert om te investeren in het bedrijf, schulden af te betalen en dividenden te betalen of aandelen terug te kopen.

Disney sloot het fiscale derde kwartaal, dat eindigde op 1 juli, af met $1,6 miljard aan FCF, een flinke stijging ten opzichte van de $187 miljoen van het jaar ervoor. Dit volgde op de FCF van bijna $2 miljard in het tweede kwartaal. Door deze positieve FCF-trend wil het bedrijf zijn dividend herstellen, dat het in 2020 afschafte nadat de pandemie een groot deel van de activiteiten van het bedrijf had stilgelegd.

Bovendien wijst de recente FCF-stijging op een terugkeer naar het niveau van voor de pandemie, toen het bedrijf jaarlijks routinematig meer dan $6 miljard aan FCF genereerde.

De FCF keert terug naar een gezond niveau, mede dankzij de stijgende inkomsten in de divisie “parken, ervaringen en producten”, waaronder de winkels, themaparken en andere activiteiten buiten film en televisie vallen. De omzet van het segment in het derde kwartaal bedroeg $8,3 miljard, een stijging van 13% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De park-divisie produceerde ook $2,4 miljard aan bedrijfsinkomsten in het derde kwartaal, meer dan het dubbele van de $1,1 miljard die werd gegenereerd door de overige activiteiten, die zijn ondergebracht in het segment media en entertainment distributie.

Om de winst van de media divisie op te krikken, probeert het bedrijf de Disney+ streamingdienst winstgevend te maken tegen het einde van 2024, en het boekt vooruitgang op dat vlak. Hoewel het direct-to-consumer streaming segment een operationeel verlies leed van 512 miljoen dollar in het derde kwartaal, was dat 52% lager dan het verlies in het voorgaande jaar.

Meer tekenen van een stap in de goede richting

Wat is de volgende stap voor Disney? Iger kondigde organisatorische veranderingen aan die het sportnetwerk ESPN in zijn eigen business unit heeft ondergebracht, wat aangeeft hoeveel waarde daar zit. De traditionele tv-kanalen van ESPN blijven ondanks het afsnijden van de kabel hun kijkersaantallen verhogen en Disney is op zoek naar strategische partnerschappen om de inkomsten verder te verhogen, zoals het experimenteren met sportweddenschappen.

Ondertussen zullen de prijzen voor de reclamevrije versie van Disney+ op 12 oktober stijgen, terwijl de dienst zijn opmars naar winstgevendheid in 2024 voortzet. De prijs voor Disney+ met advertenties blijft gelijk om het gebruik op dat niveau aan te moedigen, aangezien de advertentie-inkomsten van de dienst kunnen stijgen naarmate het publiek groeit.

Doorgewinterd leiderschap, een strategie voor de toekomst van het bedrijf en sterkere financiële cijfers maken Disney klaar om te herstellen van het moeilijke jaar waarin het zijn 100e verjaardag vierde.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.