Nettowinst Unilever keldert met 43 procent
Levensmiddelenconcern Unilever heeft over het eerste kwartaal van 2009 een nettowinst van 803 miljoen euro of 0,26 euro gerealiseerd. De winst lag 43 procent lager ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De autonome omzet van Unilever steeg met 4,8 procent, waarvan 6,8 procent bestond uit vorig jaar doorgevoerde prijsverhogingen. De volumes daalden met 1,8 procent. Het concern zag zijn omzet, inclusief wisselkoerseffecten en desinvesteringen/acquisities met 0,7 procent dalen tot 9,51 miljard euro.
CEO Paul Polman van Unilever zegt over de cijfers: “De resultaten over het eerste kwartaal waren solide in het licht van het huidige handelsklimaat, met een groei van 4,8% en onder handhaving van onderliggende marges, vóór verwatering door desinvesteringen. We hebben goede vorderingen gemaakt met het uitvoeren van plannen om de volumegroei een nieuwe impuls te geven, voortbouwend op bestaande sterke punten en gaten dichtend met de concurrentie. Vanaf het tweede kwartaal zullen we het tempo van innovaties en ondersteuning van onze merken opvoeren. We verwachten dat dit zal leiden tot hogere volumes”.