Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Bestedingsgedrag probleem voor Macintosh

Bestedingsgedrag probleem voor Macintosh
13 mrt 2008 om 14:40

Macintosh maakte  vandaag de cijfers over 2007 bekend en sprak in positieve bewoording over het eerste half jaar van 2008.

 

Marktontwikkeling hapert

Tot en met augustus 2007 stegen zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid in Nederland naar een duidelijk positief niveau. Vanaf september lieten beide indicatoren een behoorlijk neerwaartse trend zien, vooral veroorzaakt door onrust op de financiële markten en een verwachte koopkrachtdaling. Aan het begin van 2007 bedroeg het consumentenvertrouwen + 16 om aan het eind van het jaar uit te komen op – 5.

 

De koopbereidheid daalde van + 11 aan het begin van het jaar naar – 4 aan het eind. De totale non-food detailhandelsbestedingen in Nederland stegen in 2007 met 3,7% waarbij de tweede jaarhelft duidelijk minder goed was. Positieve uitschieters in de markt waren er voor de verkopers van consumentenelektronica en bovenkleding. In nagenoeg alle voor Macintosh Retail Group relevante deelmarkten was echter sprake van een minder goede ontwikkeling.

 

Overige landen

In België en Frankrijk was in 2007 een soortgelijke maar minder scherpe ontwikkeling te zien als in Nederland. Het consumentenvertrouwen in deze landen daalde ook onder de nulgrens, terwijl volgens beschikbare gegevens over geheel 2007 sprake was van een toename van de consumentenbestedingen in België met 2,5% en in Frankrijk met 2,0%.

 

Omzettoename tot € 920,3 mln

Het aantal winkels nam in 2007 toe met 31 tot 992. Deze toename was de resultante van 51 openingen en 20 sluitingen. Het merendeel van deze toename werd gerealiseerd bij BelCompany in Nederland (11) en België (9). De omzet van Macintosh Retail Group over 2007 steeg met 0,6% van € 914,5 mln naar € 920,3 mln.

 

In het eerste halfjaar van 2007 was sprake van een stijging met € 17,6 mln (+ 4,1%) naar € 449,9 mln, waarvan € 11,7 mln het gevolg was van de consolidatie in 2007 van de januarimaand van Scapino. Het tweede halfjaar van 2007 kenmerkte zich, nog sterker dan het eerste halfjaar, door een grillig koopgedrag van de consument in de voor Macintosh Retail Group relevante markten, vooral in de sector Automotive & Telecom. De omzet kwam in het tweede halfjaar van 2007 dan ook € 11,8 mln lager uit dan in dezelfde periode van 2006.

 

Focus

Focus op marge leidt tot stijging bedrijfsresultaat met 3,3% tot € 66,9 mln. Mede in het licht van de verwachte moeilijke marktomstandigheden werd sterk de nadruk gelegd op maatregelen ter verhoging van de brutomarge. Dit resulteerde in een stijging van de brutomarge met 0,9%-punt tot 42,9%. Alle (sub)sectoren leverden hieraan een bijdrage.

 

De kosten in procenten van de omzet namen toe van 35,0% in 2006 naar 35,7% in 2007 onder meer door hogere verkoopkosten vanwege expansie en de consolidatie van de januarimaand van Scapino. Daarnaast was sprake van loonkostenstijgingen uit hoofde van CAO-ontwikkelingen, gestegen huurkosten en hogere energie- en vrachtprijzen. De algemene beheerskosten kwamen lager uit dan in 2006. Het bedrijfsresultaat kwam € 2,2 mln (+ 3,3%) hoger uit op € 66,9 mln en bedroeg uitgedrukt in procenten van de omzet (EBIT-marge) 7,3% ten opzichte van 7,1% in 2006. Dit is de hoogste EBIT-marge in de historie van Macintosh Retail Group.

 

Nettowinst

Totale nettowinst stijgt met 18,5% tot € 54,5 mln. De financiële lasten daalden van € 7,1 mln in 2006 naar € 4,7 mln in 2007 als gevolg van
een lagere financieringsbehoefte. De gemiddelde belastingdruk kwam in 2007 uit op 23,7% (2006: 26,8%). Dit was voornamelijk het gevolg van een verlaging van het vennootschapsbelastingtarief in Nederland van 29,6% naar 25,5%. Door het hogere bedrijfsresultaat, de lagere financiële lasten en een lagere belastingdruk, nam de nettowinst van de aan te houden activiteiten met 12,5% toe van € 42,2 mln naar
€ 47,5 mln.

 

De verkoop van de meubelformules van Piet Klerkx en Stoutenbeek per 1 januari 2007 leverde in 2007 een boekwinst op van € 7,0 mln die, vanwege een nagekomen last, € 0,6 mln lager is dan eerder gecommuniceerd. In 2006 behaalden deze activiteiten een nettowinst van € 3,8 mln, zodat het effect van de verkoop in 2007 + € 3,2 mln was vergeleken met 2006. De totale nettowinst kwam in 2007 uit op € 54,5 mln oftewel een stijging met € 8,5 mln (18,5%) ten opzichte van 2006. De nettowinst per aandeel nam toe van € 2,10 naar € 2,51.

 

Dividend

Besloten is om van de nettowinst ad € 54,5 mln een bedrag van € 32,2 mln toe te voegen aan de reserves. Aan aandeelhouders wordt voorgesteld om het resterende deel van de nettowinst in contanten uit te keren, hetgeen per aandeel een dividend van € 1,00 (2006: €
0,83) betekent oftewel een stijging met 20,5%. Dit is het hoogste dividend in de historie van Macintosh Retail Group en impliceert een verviervoudiging in 5 jaar tijd. De pay-out ratio bedraagt 40,8% en, als percentage van de nettowinst uit aan te houden activiteiten, 46,9%.
Het dividendrendement op aandelen Macintosh Retail Group NV bedraagt ten opzichte van de hoogste, laagste en ultimo koers 2007 2,8% respectievelijk 5,1% en 4,3%.

 

Vooruitzichten

Gezien het grillige bestedingsgedrag van de consument staan vernieuwende commerciële acties in 2008 hoog op de prioriteitenlijst van al onze winkelformules. Ook een snelle en succesvolle integratie van Brantano vormt dit jaar een belangrijke uitdaging. De beoogde verdere uitbouw van Macintosh Retail Group zal uiteraard niet uit het oog worden verloren. Het winkelbestand zal in 2008 verder worden uitgebreid met naar verwachting circa 30 winkels, waarmee het totaal uitkomt op circa 1.300. De totale investeringen zullen in 2008 naar verwachting uitkomen op circa € 35 mln.

 

Het grillige bestedingsgedrag is ook de reden dat Macintosh geen concrete verwachtigen durft uit te spreken.

 

Bron: koersalarm.nl 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.