Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Spyker

Spyker
19 mei 2004 om 15:47

Perbericht Spyker

Voor de aandelen van Spyker Cars N.V., fabrikant van hoogwaardige sportwagens, is notering aangevraagd aan de Euro.NM, de markt voor jonge ondernemingen van Euronext Amsterdam. De uitgifteprijs voor de nieuwe aandelen zal liggen tussen 14,00 en 17,00 per aandeel van nominaal 0,04. Het voorlopig prospectus is vanaf donderdag 20 mei beschikbaar. Vanaf maandag 24 mei aanstaande kan worden ingeschreven op gewone aandelen Spyker Cars N.V. ABN AMRO Rothschild treedt op als Global Coordinator. Spyker wil met de uitgifte van aandelen onder meer de balanspositie versterken, de groei van de activiteiten financieren en met de beursgang haar naams- en merkbekendheid vergroten.

Inschrijving
Spyker Cars N.V. zal in totaal voor maximaal 12,8 mln aan nieuwe gewone aandelen uitgeven met een nominale waarde van 0,04 elk. Daarnaast is aan ABN AMRO Rothschild een optie verleend om Spyker te vragen nog eens voor maximaal 2,2 mln gewone aandelen uit te geven om overtoewijzingen te dekken (de overtoewijzingsoptie). De inschrijving op de aandelen staat open vanaf maandag 24 mei 2004, 09.00 uur en zal sluiten op woensdag 26 mei om 15.00 uur. De definitieve uitgifteprijs en het definitieve aantal uit te geven aandelen worden vastgesteld na sluiting van de inschrijving en zullen door middel van een persbericht bekend worden gemaakt en worden gepubliceerd in het definitieve prospectus dat naar verwachting op vrijdag 28 mei 2004 voor beurs beschikbaar zal zijn.

Voorplaatsing
Een bedrag van maximaal 11,47 mln in nieuwe aandelen Spyker kan worden toegewezen aan een groep beleggers die haar belangstelling in het aandeel Spyker kenbaar heeft gemaakt. De inschrijving door deze beleggers zal geschieden op dezelfde voorwaarden als bij de openbare inschrijving en uitsluitend op basis van het voorlopig prospectus. Twee daarvan, Investeringsmaatschappij Helvetia B.V. en Talpa Management B.V., beide reeds grootaandeelhouder in Spyker, zullen samen inschrijven voor totaal 5,5 mln. Helvetia, Talpa en ABN AMRO Rothschild zijn overeengekomen dat, indien de toewijsbare vraag het bedrag van 15 mln overtreft, de aandelen waarop Helvetia en Talpa zullen hebben ingeschreven kunnen worden toegewezen aan andere beleggers.
De huidige aandeelhouders zullen bestaande aandeelhoudersleningen omzetten in aandelen tegen dezelfde prijs per aandeel als waartegen de nieuwe aandelen geplaatst zullen worden. Geen van de bestaande aandeelhouders zal bestaande dan wel uit conversie verkregen aandelen verkopen in de beursgang. Voor de bestaande aandeelhouders / oprichters geldt een algehele lock-up regeling van 360 dagen en voor Talpa een lock-up van 180 dagen, gerekend vanaf de datum van notering.

Toewijzing; betaling en levering
De toewijzing zal één dag na sluiting van de inschrijving plaatsvinden, naar verwachting op donderdag 27 mei 2004. Bij overtekening zal systematisch worden toegewezen, wat betekent dat reductie kan worden toegepast. Betaling en levering van de aandelen zullen drie beursdagen na toewijzing geschieden, naar verwachting op dinsdag 1 juni 2004.

Notering
Voor de gewone aandelen is notering aangevraagd aan de Euro.NM markt van Eunonext Amsterdam. Naar verwachting zullen de aandelen op donderdag 27 mei tot de notering worden toegelaten, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

Opbrengst van de uitgifte
De netto opbrengst van de uitgifte van ca. 11,5 mln (exclusief de overtoewijzingsoptie) zal voor een bedrag van ca 5,85 mln worden gebruikt om een lening aan de Hollandsche Bank Unie N.V., een dochtermaatschappij van ABN AMRO Bank, af te lossen. De resterende opbrengst zal de onderneming gebruiken voor algemene bedrijfsdoeleinden en voor uitbreiding van de productiecapaciteit.

Prospectus
De tekst van het voorlopig prospectus is vanaf donderdag 20 mei, 09.00 uur Nederlandse tijd beschikbaar op het internet via pagina www.euronext.com (alleen voor Nederlandse ingezetenen). Exemplaren van het voorlopig prospectus zijn vanaf donderdag 20 mei beschikbaar bij ABN AMRO Bank en bij Spyker in Zeewolde. Een belegging in aandelen Spyker houdt een hoge mate van risico in. Mogelijke kopers van aandelen Spyker wordt nadrukkelijk aangeraden het voorlopig prospectus zorgvuldig te lezen alvorens een beslissing te nemen terzake van de inschrijving.

Profiel Spyker
Spyker ontwerpt, construeert, produceert, verkoopt en distribueert hoogwaardige sportwagens en – deels onder licentie – persoonlijke luxe artikelen ter ondersteuning van het merk. Het distributienetwerk van Spyker bestaat uit multi-brand dealerbedrijven van hoge kwaliteit in een aantal geselecteerde markten.
Per de datum van notering zal de vennootschap een Raad van Commissarissen kennen die bestaat uit drie personen, te weten voorzitter Hessel Lindenbergh, en de leden Frans Liebregts en Hans Hugenholtz.

Spyker’s strategie
De strategie van de onderneming is erop gericht Spyker als een belangrijk merk in de markt voor hoogwaardige sportwagens te ontwikkelen door middel van een onderscheidend produkt in termen van uitstekende kwaliteit, selectieve distributie, voortdurende innovatie en consistente investering in marketing en communicatie.

Historie Spyker
In 1898 bouwden Jacobus en Hendrik-Jan Spijker, koetsenbouwers te Amsterdam, hun eerste auto met Benz-motor. Hun bekendste werk als koetsenfabrikant was de bouw van de Gouden Koets ter gelegenheid van de kroning van Koningin Wilhelmina in 1898. Vanaf dat jaar werd met de bouw van auto’s onder de merknaam Spyker aangevangen. Met de bouw van de op Benz technologie gebaseerde auto was de naam Spyker ook als automobielproducent gevestigd. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Spyker was de bouw in 1903 van de 60 PK Grand Prix raceauto, de eerste zescilinder en eerste vierwiel aangedreven auto ter wereld. Andere modellen van Spyker, met hun karakteristieke ovale radiatoren, volgden. Een tweede plaats in de langeafstandsrace Peking-Parijs in 1907, zette Spyker ook in de internationale racewereld op de kaart.
Tussen 1914 en 1918 werden bovendien zo’n 100 gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren onder het oorspronkelijke Spyker-merk geproduceerd. Vanaf 1919 legde Spyker zich weer toe op de productie van zeer hoogwaardige modellen die in hoge mate individualistisch waren in karakter en kwaliteit en die wereldwijd aan koninklijke afnemers werden geleverd.

Vanaf 1914 voerde Spyker de slogan Nulla tenaci invia est via (Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar”) in het logo op de radiator van haar auto’s. Het van een Maybach-motor voorziene Spyker model C4 verwierf faam als de ‘Rolls Royce van het continent’ en bewees zijn sportieve karakter onder meer door het vestigen van het Brooklands Double-Twelve snelheidsrecord in 1922. De laatste traditionele Spyker werd in 1925 gebouwd.

Bepaalde stijlelementen uit de luchtvaart en de racetraditie van het oorspronkelijke merk uit de jaren 1920 zijn verwerkt in de huidige sportwagens van Spyker. Ook nu worden deze automobielen in dezelfde traditie met de hand gebouwd door de beste vakmensen met gebruikmaking van de beste materialen.

Algemeen directeur Victor Muller en ontwerper Maarten de Bruijn startten de huidige activiteiten van de nieuwe Spyker onderneming in 2000. De eerste Spyker C8 Spyder met chassisnummer 001 werd in minder dan zeven maanden ontwikkeld en gebouwd. De auto won terstond de 2000 Award for Engineering Excellence van het Institute of Vehicle Engineers in de categorie ‘Specialist Low Volume Manufacturers’. In november 2000 werd de coupé versie Spyker C8 Laviolette ontworpen en in prototype gebouwd. De Spyker C8 Laviolette werd onthuld op de RAI in Amsterdam in februari 2001. In september 2001 werd de Spyker C8 Double12 R onthuld op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt, Duitsland.

Vanaf de start van de productie hebben de sportwagens van Spyker deelgenomen aan tal van evenementen zoals Concourses d’Elegance en races zoals de 24-uurs race van Le Mans van 2002 en 2003. In 2003 finishte de Spyker C8 Double12 R met chassisnummer 009, op Le Mans als 10de in zijn klasse.
Producten
Spyker had in 2003 zestien auto’s in productie waarvan er twaalf aan het eind van het jaar zijn afgebouwd. In 2004 verwacht Spyker 45 tot 50 auto’s te produceren. Al deze auto’s zijn voorverkocht, d.w.z. dat 5 à 10% van de koopsom vooruit is ontvangen.

Spyker voert één productlijn: sportwagens in het topsegment van de markt. In deze lijn heeft Spyker drie modellen geïntroduceerd: de Spyker C8 Spyder, de Spyker C8 Laviolette en de Spyker C8 Double12. Het laatste model wordt geleverd in een race versie, de Spyker C8 Double12 R, en in een straatversie, de Spyker C8 Double12 S.

Iedere Spyker wordt gebouwd met een aluminium space frame voorzien van handgemaakte aluminium carrosseriedelen. Onderscheidende onderdelen in het ontwerp zijn de elektrische, vanuit één punt verticaal scharnierende, deuren. De auto bevat verder een roestvrijstalen wielophanging en een Audi 4.2 liter aluminium V8 motor. Een Spyker wordt op maat gemaakt, waarbij de klant kan kiezen uit een aantal opties. Ontwerpdetails zoals de aluminium zijspiegels en de magnesium 19 Spyker Aeroblade(R) wielen met centrale bevestiging zijn andere onderscheidende elementen van de Spyker.

Victor Muller, CEO van Spyker zegt over de voorgenomen beursgang:

De uitgifte van nieuwe aandelen en de beursnotering markeren een belangrijke stap in de ontwikkeling van Spyker. Door de uitgifte van de nieuwe aandelen kunnen we de productiecapaciteit aanpassen aan de vraag naar onze auto’s. We kunnen bankleningen aflossen en onze vermogenspositie versterken. De beursnotering zal bovendien bijdragen aan het vergroten van de merk- en naamsbekendheid van Spyker.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.