Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Schiphol

Schiphol
3 nov 2001 om 16:33

Minister Netelenbos (Verkeer) overweegt om slechts 49 procent van de aandelen van Schiphol naar de beurs te brengen. Dat is een minderheidsbelang. Zij hoopt op die manier alsnog steun van de Tweede Kamer te krijgen voor de privatisering van de luchthaven. Netelenbos hecht er grote waarde aan dat de zaak nog dit jaar rond komt.

Netelenbos zegt dit zaterdag in een vraaggesprek met de Volkskrant. Haar woordvoerder voegt er zaterdag overigens wel aan toe dat het voorlopig bij 49 procent zal blijven. Dat zou in de toekomst dus meer kunnen worden. Het gaat vooral om een politiek signaal, zo onderstreept zij.

Schiphol laat in een reactie weten dat de 49 procent een van de varianten is die al eerder ter sprake is geweest. Een woordvoerder noemde de opmerkingen van Netelenbos wel van belang, gezien het voorlopige karakter van de 49 procent. Als dat belang naar de beurs gaat, kan de overheid zien hoe Schiphol zich gedraagt en daarna eventueel besluiten meer aandelen naar de beurs te brengen. Schiphol is wel gebaat is bij een spoedig besluit van de Tweede Kamer, aldus de woordvoerder.

De beursgang van Schiphol is een omstreden kwestie in de Tweede Kamer. Netelenbos PvdA-partijgenoot Van Gijzel vreest bijvoorbeeld dat winst en rendement dan het belangrijkst worden voor Schiphol. Of het bedrijf dan nog wel genoeg investeert in het publieke belang en de kwaliteit, is volgens hem de vraag. Ook CDA, GroenLinks en de kleine christelijke fracties zijn nog niet overtuigd.

Maar Netelenbos wil de privatisering snel doorzetten. Zij heeft nu als aandeelhouder niets te zeggen over Schiphol. Netelenbos heeft nu geen vinger in de pap omdat Schiphol een gewoon privaat bedrijf is. Als Schiphol naar de beurs gaat, verandert dat. Dan moet namelijk wettelijk worden vastgelegd aan welke eisen de luchthaven moet voldoen.

Dat kan bijvoorbeeld zijn dat Schiphol zijn mainportfunctie moet behouden. Verder hebben Schiphol en Netelenbos afgesproken dat de Nederlandse Staat de grond krijgt waar de luchthaven op staat, zo gauw het naar de beurs gaat. Netelenbos vindt ook dat goederentreinen moeten verdwijnen van het bestaande spoor. Daar moeten alleen nog personentreinen en metros rijden. Voor de goederentreinen moeten waar nodig aparte spoorlijnen komen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.