Schiphol
De Tweede Kamer houdt begin oktober een hoorzitting over de plannen voor de privatisering van Schiphol. Op 3 en waarschijnlijk ook 10 oktober zullen de fracties onder meer Schiphol, KLM, consumentenorganisaties, de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer en de Vereniging van Effectenhandelaren bevragen.
De standpunten over een beursgang van Schiphol lopen uiteen. Minister Netelenbos (Verkeer) en uiteraard de luchthaven zelf willen zo snel mogelijk privatiseren. PvdA, CDA en GroenLinks, een Kamermeerderheid, zien daar (voorlopig) niets in. VVD en D66 hebben geen bezwaar.
PvdA, CDA en Groenlinks vrezen dat na een beursgang de belangrijke betekenis van Schiphol voor de hele Nederlandse economie zal afnemen. Het bedrijfsbelang, winst maken, zal meer dan ooit voorop staan. Gebruikers van Schiphol zouden volgens de partijen te maken krijgen met hogere tarieven.
Volgens Netelenbos en Schiphol zelf zijn de bezwaren niet terecht. De luchthaven wil zo snel mogelijk naar de beurs. Dat is volgens topman G. Cerfontaine noodzakelijk voor internationale expansie.
De Tweede Kamer zou aanvankelijk op 8 oktober debatteren over de privatisering. Er is nog geen nieuwe datum vastgesteld. De behandeling van de luchtvaartwet gaat wel door op 8 oktober. De nieuwe geluidsnormen voor Schiphol zijn dan het belangrijkste onderwerp.
D66 en GroenLinks hadden om uitstel van het debat gevraagd. Ze vinden dat voor een goede onderbouwing van de normen extra berekeningen nodig zijn. De andere fracties steunden D66 en GroenLinks niet.