Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Fraport succes

Fraport succes
11 jun 2001 om 18:24

Frankfurt Airport is maandagochtend naar de beurs gegaan, onder de naam Fraport. De koers schommelde maandagochtend iets boven de introductiekoers van EUR 35. Tegen het middaguur stond de koers op EUR 35,03. De introductiekoers ligt aardig in het midden van de prijsrange van EUR 32 tot EUR 37, die eerder werd uitgegeven. De belangstelling voor het fonds was groot, zo meldt TijdBeursMedia.

De inschrijving op de aandelen Fraport was 8,5 maal overtekend. Zo bleek 56% van de 14.000 medewerkers orders te hebben gegeven voor de aankoop van aandelen. Met de beursgang is 26% van het aandelenkapitaal in particuliere handen gevallen. Schiphol zal de beursintroductie met lede ogen hebben aanschouwd. Ook deze luchthaven is druk bezig met de voorbereiding van een beursgang, maar stuit vooralsnog op politieke onwil.

De luchthaven is wel bezig met een reclamecampagne. Dat kan er, volgens Fortis-analist Corné Zandbergen, op duiden dat een beursgang niet lang op zich laat wachten. Maar voor het zomerreces zal dat niet gebeuren, meent hij.

Volgens Zandbergen verschillen Schiphol en Frankfurt op twee belangrijke punten van elkaar. In tegenstelling tot Schiphol is Frankfurt erg sterk in grondafhandeling van toestellen. Daaronder vallen zaken als het parkeren en schoonmaken van vliegtuigen. Dat is een erg winstwinstgevende activiteit.

Maar een belangrijk nadeel van Frankfurt is dat het hele uitbreidingsproces daar nog in de startblokken staat. Het banenstelsel kan niet voor 2006/2007 worden uitgebreid, terwijl Schiphol al flink op streek is.

De beursgang van Frankfurt heeft volgens de analist weinig impact op het besluit tot een mogelijke IPO van Schiphol. De Duitse markt zit heel anders in elkaar. Frankfurt heeft geen natuurlijk monopolie, terwijl in Nederland geen partijen zijn die zich met Schiphol kunnen meten.

Wel zal de beursgang van Fraport de aandacht van beleggers voor de airportsector aanwakkeren. Mogelijk nadelig gevolg is dat een belegger die in luchthavens wil investeren zijn geld nu in Fraport steekt. Hij zal vervolgens niet ook nog in Schiphol beleggen, aldus Zandbergen.

Bron: TijdBeursMedia

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.