Zoeken in de Aandeelhouder
NED25 *
NLMID *
BE20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *
EUR/USD *

Column

Jordy Beuving - zaterdag, 27 februari 2021 08:30

Uitgelicht: Amerikaanse Defensiereuzen

Vorige maand deden twee van de grootste Amerikaanse defensie bedrijven, Raytheon Technologies Corporation en Lockheed Martin, de boeken open. Deze twee giganten zijn met name actief in de (militaire) luchtvaartsector en de koersen van beide bedrijven daalden vorig jaar fors tijdens de corona-crash. Met name Raytheon kreeg het vorig jaar zwaar te verduren met een flinke daling van de omzet. Vandaag een terugblik op de afgelopen twaalf maanden en werpen we een blik op de vierde kwartaalresultaten van beide bedrijven.


Luchtvaart & Defensie


Aerospace & Defense is een sector apart in de beleggingswereld en wordt vaak vergeten. Toch is het wereldwijd een industrie die meer dan $700 miljard (!) waard is. De bedrijven in de sector maken bijvoorbeeld vliegtuigmotoren, raketsystemen en bijbehorende software. Sommige beleggers zien liever af van het investeren in bedrijven die (deels) actief zijn in de militaire sector. Echter, ook Boeing - een aandeel wat erg populair is onder beleggers - behaald een groot deel van de omzet in de militaire sector.

De totale omzet in de sector is enorm en ook de groei in de sector is behoorlijk. Om een goed beeld te krijgen van de omvang van de Aerospace & Defense sector hieronder een overzicht van Deloitte waar te zien is hoe de omvang van de industrie tussen 2013 en 2017 flink is gegroeid.

Inmiddels is de gehele sector groter dan $700 miljard en de prognoses lijken aan te geven dat de groei voorlopig door zal blijven gaan. De gehele industrie wordt gedomineerd door enkele grote spelers die miljarden aan omzet draaien. Hieronder een overzicht van de grootste bedrijven met een marketkapitalisatie van minstens 10 miljard:

Zoals te zien in de tabel hierboven zijn het voornamelijk Amerikaanse en Engelse bedrijven die tot de wereldtop behoren. Raytheon Technologies Corporation en Lockheed Martin zijn twee van de grootste ondernemingen in de sector. Afgelopen week kwamen beiden met cijfers over de laatste drie maanden van 2020. Laten we kijken naar de cijfers van deze twee defensiereuzen uit de VS.


Raytheon Technologies Corporation


Het bedrijf is ontstaan door een fusie met United Technologies Corp, een van de grootste fusies ooit in de industrie. Het huidige bedrijf heeft een market cap van meer dan $100 miljard en behaalde in 2019 een omzet van maar liefst $77 miljard.

RTX richt zich bijna volledig op de (militaire) luchtvaart. Het bedrijf ontwerpt en produceert onder meer vliegtuigmotoren, software, en raketsystemen. De fusie was in volle gang ten tijde van de grote corona-crash in de aandelenmarkt. Niet zo prettig voor de onderneming...

Het aandeel

Door de gevolgen van de corona pandemie voor de commerciële luchtvaart is de koers van het bedrijf vorig jaar flink gekelderd. De omzet in bepaalde divisies van het bedrijf kreeg harde klappen te verduren wat betreft de verkoop. Met name het eerste kwartaal van 2020 was extreem slecht in vergelijking met een kwartaal eerder. Waar het aandeel begin 2020 nog handelde rond de $150 was de prijs op het dieptepunt in april teruggezakt naar $50.

Inmiddels is de koers gestabiliseerd rond de $60 / $70 en het is afwachten op verbetering wat betreft de omzet- en winstcijfers. Vorige maand rapporteerde het bedrijf nieuwe cijfers.

Kwartaalcijfers vierde kwartaal

26 januari deed Raytheon Technologies de boeken open. De resultaten waren beter dan analisten hadden verwacht. Er werd een omzet van $16,4 miljard gerapporteerd voor het vierde kwartaal.

Aanzienlijk hoger dan de omzet in de eerste drie kwartalen, maar in vergelijking met het laatste kwartaal van 2019 nog steeds flink lager. Zie de grafiek hieronder ter illustratie.

Toch is goed te zien dat de omzetcijfers weer beginnen aan te trekken en dat het bedrijf ondanks de lastige situatie winstgevend weet te blijven. De omzet van $16,4 miljard ligt flink hoger dan de $14,7 in het vorige kwartaal en Raytheon lijkt langzaam maar zeker weer op weg te zijn naar betere cijfers.

Het bedrijf wist goed de kosten te snijden en geeft aan dat het ook voor 2021 stevig zal inzetten om meer synergievoordelen te behalen en om structureel kosten verder te verlagen. Hieronder een overzicht uit de presentatie met de prioriteiten voor 2021:

Er werd aangekondigd dat er wordt uitgegaan van een vrije kasstroom van $4,5 miljard voor 2021. Het bedrijf kondigde daarnaast een inkoopprogramma ter grootte van $5 miljard aan en gaat dit jaar voor $1,5 miljard aan eigen aandelen inkopen.

De winst-per-aandeel voor het vierde kwartaal kwam uit op $0,74 en de koers steeg dan ook met enkele procenten.

Het bedrijf geeft aan prima gepositioneerd te zijn voor duurzame groei en winstgevendheid in de toekomst en gaat zich inzetten om waarde terug te keren aan de aandeelhouders.

Vooruitzicht en risico’s

Na een heftig 2020 met een hard getroffen commerciële luchtvaart sector lijkt Raytheon Technologies langzaam weer op gang te komen. De omzetcijfers lijken structureel toe te nemen en het is afwachten tot de gehele luchtvaart sector weer draait zoals voor de pandemie.

De onderneming blijft desondanks de sector-brede problemen winstgevend en zet zich volledig in om de financiële voordelen van de fusie te bewerkstelligen. De komende jaren kunnen kostenreductie en synergievoordelen wellicht gaan zorgen voor hogere marges. Zeker wanneer de omzet weer terug op peil komt kan dit mooie cijfers gaan opleveren. Ook het inkoopprogramma van eigen aandelen lijkt een prima teken voor beleggers.

Inmiddels is de vaccinatie wat betreft covid-19 gestart en men is hoopvol op een herstel van de sector op niet al te lange termijn. Toch blijft het risico bestaan dat de sector niet zo snel als gehoopt zal aantrekken en de pandemie kan mogelijk voor nieuwe problemen zorgen. De langetermijn-vooruitzichten zijn echter prima en Raytheon Technologies is als grootste in de industrie goed gepositioneerd om te herstellen en vervolgens duurzaam verder te groeien.

Raytheon Technologies zelf geeft aan dat het herstel naar oude niveaus waarschijnlijk zal duren tot minstens 2023. De kwartaalcijfers zijn echter beter dan verwacht en de vooruitzichten lijken meer dan prima. De koers is nog steeds niet veel opgelopen sinds de grote crash vorig jaar. Een mooie kans om te profiteren van een eventuele koersstijging.


Lockheed Martin


Lockheed Martin zal voor velen bekender zijn en is ook één van de grootste bedrijven in deze sector. Het concern bouwt vliegtuigen, landmacht voertuigen, ruimtevaartuigen en marineschepen. Een groot gedeelte van de omzet komt rechtstreeks van het Amerikaanse ministerie van Defensie en diverse andere overheidsinstellingen.

Jachtvliegtuigen en verkenningsvliegtuigen zijn een groot deel van de portefeuille. Ook werkte het bedrijf samen met NASA voor ruimteschepen. Met een marktkapitalisatie van meer dan $90 miljard is ook dit een gigantische speler in de sector. Het behaalde een omzet van meer dan $60 miljard in 2019.

Het aandeel

De impact van de corona-crash en de problemen in de commerciële luchtvaart hebben minder ingehakt op de omzet van Lockheed Martin dan dat het geval was bij Raytheon Technologies.

Voornamelijk omdat Lockheed Martin bijna volledig militair gericht is en een groot gedeelte van de contracten  zijn langetermijncontracten rechtstreeks met het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Raytheon doet ook veel in de private, civiele sector. Daar waren de klappen veel heviger gezien de problemen in de civiele luchtvaart vanwege de coronapandemie. Ook bijvoorbeeld Boeing, wat een groot deel van de omzet uit de civiele sector haalt, is erg hard geraakt.

Voor Lockheed over het algemeen dus minder problemen wat betreft omzetdaling en dat is terug te zien in de koers. Hoewel ook die flink lager staat dan een jaar geleden (25%) is het niet zo sterk afgestraft als de sectorgenoten met een grote civiele tak.

Kwartaalcijfers vierde kwartaal 2020

Vorige maand deed ook Lockheed Martin de boeken open. Aan het begin van de dag werden de kwartaalcijfers van de laatste drie maanden van 2020 gepubliceerd. De resultaten waren conform de verwachtingen van analisten. Er werd een omzet van $17 miljard gerapporteerd voor het vierde kwartaal.

Dit ligt flink hoger dan de omzet in de voorgaande kwartalen en in de grafiek hieronder is goed te zien hoe de omzet structureel toe neemt bij Lockheed. De brutowinst bleef ondanks de toename van de omzet overigens vrij gelijk de afgelopen kwartalen.

De winst per aandeel voor het vierde kwartaal kwam met $6,38 iets lager uit dan de verwachting van $6,40. Het aandeel daalde gedurende de handelssessie volgend na de publicatie licht. Hieronder een overzicht met de verkopen per business-segment uit de presentatie van afgelopen dinsdag:

Tijdens de publicatie van de resultaten gaf Lockheed aan dat het een recordjaar is geweest wat betreft omzet en winst en sprak men van een 'outstanding 2020 financial performance'. Ondanks de coronapandemie heeft het de impact hiervan kunnen minimaliseren en wist het de supply-chain risico's de baas te zijn.

Vooruitzicht en risico's

De defensiereus zegt 2021 in te gaan met een sterk momentum en lijkt prima gepositioneerd voor verdere groei het komend boekjaar. Aan de cijfers te zien lijken er weinig signalen te zijn dat dit niet moet lukken, mits de onderneming op dezelfde wijze deze koers weet voort te zetten.

Anders dan bij Raytheon heeft de onderneming veel minder last van de coronapandemie. Het is afwachten of er druk komt te staan op de omzet, maar afgelopen december zijn er al flink wat nieuwe contracten aan de defensiereus toegekend.

Mocht Lockheed geen grote tegenvallers kennen dan lijkt het erop dat ze inderdaad een goede kans hebben om het huidige momentum te gebruiken om ook in 2021 prima cijfers neer te zetten.


Conclusie


De Aerospace & Defense sector is een relatief onpopulaire sector voor beleggers maar kent een enorme omvang. De markt blijft al jaren groeien en kent enkele grote spelers die het grootste gedeelte van de markt in handen hebben.

De impact van de coronapandemie lijkt vooral aanwezig bij de ondernemingen die een grote civiele tak hebben. Zo heeft Raytheon duidelijk flink last gehad van de problemen in de commerciële (civiele) luchtvaart door afname van de omzet.

Lockheed Martin heeft beduidend minder last gehad van de pandemie en heeft over 2020 een recordomzet behaald. Het verschil komt grotendeels doordat Lockheed meer militair gericht is dan Raytheon.

De koersen van beide bedrijven staan over 12 maanden tijd gezien fors lager. Bij Raytheon logisch gezien de forse daling van de omzet, maar er lijkt weer een herstel aan te komen mits de pandemie niet opnieuw roet in het eten gooit. Ook voor Lockheed staat de koers nog altijd 25% lager dan 12 maanden geleden, ondanks de groeiende omzet en winsten.

Wellicht dat de oorzaak ligt in het feit dat veel (institutionele) beleggers liever roteren naar 'populaire' sectoren zoals technologie en groene energie. Ook duurzaamheid en het label ESG wordt steeds belangrijker. Bedrijven in de defensie sector scoren hier in het algemeen natuurlijk veel lager op.

Dat er een Democratische president is verkozen in de Verenigde Staten kan wellicht ook een rol spelen. Er wordt misschien gevreesd dat er minder geld naar Defensiecontracten zal gaan en dat er daardoor druk op de omzet komt te staan.

Wat mij betreft zou ik hier niet teveel gewicht aan toekennen, zeker nu de spanningen in de wereld overal oplopen. De directe concurrentie van de VS, landen als China en Rusland, investeren fors in defensie en gooien de budgetten omhoog. Het lijkt onaannemelijk dat de VS zich bewust zal laten inhalen in deze sector.


Dit artikel is in Januari verschenen in het nieuwe online Beursmagazine De Aandeelhouder op Zaterdag. Het magazine kost slechts €8,25 per maand en u ontvangt iedere zaterdag om 07:00 de nieuwste editie in uw mailbox! U kunt zich hier aanmelden.

De Aandeelhouder TV

april 9, 2021

April hele vervelende beursmaand

april 9, 2021

AEX week 14 2021 – Pauze voor de bulls….

april 9, 2021

Prosus kan fors omhoog ⬆️ | De Aandeelhouder Podcast Afl. 13

april 9, 2021

Kooptip: SBM Offshore veel te laag gewaardeerd ⚓ | Deze Week in het DAH Magazine #shorts

Columns

Nieuw
09 apr 17:02 Redactie

Prosus kan fors omhoog ⬆️ | De Aandeelhouder Podcast Afl. 13

09 apr 16:45 Nico Inberg

Dit weekend in het Beursmagazine [Video]

09 apr 09:55 Nico Inberg

Dubbele pet zakenbank bij emissie Viacom

09 apr 09:25 Redactie

In de Boardroom: Matthijs Storm, CEO Wereldhave

09 apr 09:51 Coinmerce

Bitcoin maakt een goede start in 2021

Het laatste beursnieuws