--- ---

Begin deze eeuw was het revolutionair: een kastje in de auto dat je precies vertelde hoe je moest rijden. Massaal plakten we navigatiekastjes op onze voorruit. TomTom ging voorop met de TomTom GO en domineerde de markt. Dat ging zelfs zover dat de bedrijfsnaam TomTom altijd nog synoniem staat voor het apparaatje dat je een enkele keer nog wel eens aan een voorruit ziet bungelen. TomTom is beursgenoteerd en ook aandelen TomTom bungelen er maar wat bij.

Hoe anders was dat in de jaren na de beursgang. Omzetten en winsten explodeerden en groeiden  tientallen procent per jaar. Op de top in 2007 koerste het aandeel ruim €60. TomTom maakte dat jaar €318 miljoen winst en had een beurswaarde van €7 miljard. Het management blaakte van het zelfvertrouwen en kocht in al haar opportunisme kaartenmaker TeleAtlas voor bijna €3 miljard na een biedingsstrijd met concurrent Garmin. Vanaf dat moment raakte TomTom het spoor bijster. Nog geen 1,5 jaar later noteerden de aandelen €3. Er volgde een shift van kastjes naar navigatiesoftware voor de automotive-sector, probeerde iets met sporthorloges en TomTom zette (met het onderdeel Telematics) fleetmanagementsoftware in de markt. Dat bood potentie en sinds 2015 beleg ik in TomTom. De koers fluctueerde tussen €6 en €12, maar de rit bleef onstuimig.

Recent kreeg het aandeel een boost nadat het management besloot om Telematics te verkopen. Opbrengst: €910 miljoen wat neerkomt op €3,90 per aandeel. Ook met het banksaldo van TomTom gaat het goed: €252 miljoen wat neerkomt op €1,08 per aandeel. Alleen de liquide middelen vertegenwoordigen dus al €5 per aandeel. Toch zakte de koers deze week weg tot €7 wat betekent dat beleggers aan de overblijvende activiteiten van TomTom nauwelijks waarde toedichten. En daar maakt het management het zelf ook naar. Tijdens de analistencall woensdag werd door de CFO onhandig gegoocheld met nieuwe kostenallocties, vooral geïnvesteerd in (?) en de omzetverwachting verlaagd.

TomTom is niet alleen uitgenavigeerd, het management lijkt eveneens de weg kwijt. En dat zien beleggers helaas ook. Het aandeel verloor deze week 10%. Gelukkig is dat het meest pijnlijk voor CEO Harrold Goddijn en zijn vrouw. Als grootste aandeelhouders zagen ze in een paar dagen dik €40 miljoen in rook opgaan. Hopelijk zet dat de blik weer op scherp.

Klik HIER voor de live koers van TomTom.

Jim Tehupuring

Jim studeerde aan de VU en specialiseerde zich in de optiematerie. Als manager van de Alex Academy trainde hij niet alleen tienduizenden beleggers, maar ook leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op. Hij spreekt veelvuldig bij seminars en symposia en veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio of de column die hij schrijft in de Telegraaf. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. In 2014 stond Jim aan de wieg van ProBeleggen en startte hij 1Vermogensbeheer. Twitter: @jimtehupuring. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Tehupuring kan posities innemen op de financiële markten.

Geef een reactie