Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Spaanse bouwer naar het Damrak

Spaanse bouwer naar het Damrak
15 apr 2023 om 17:32

Vanaf vandaag noteert de Spaanse bouw- en infrastructuuronderneming Ferrovial aan het Damrak. De aandeelhouders stemden daar eerder al over en 93% was voor. Ferrovial wil via de Nederlandse beurs uiteindelijk naar Wall Street.

Het bedrijf opereert steeds meer internationaal, slechts 5% van de omzet komt nog uit eigen land. Met eigen land bedoelen we nog Spanje.

Omdat de beurswaardering momenteel rond de € 20 miljard ligt, ligt het in de lijn der verwachtingen dat Ferrovial binnen afzienbare tijd in de AEX komt.

Het uiteindelijke doel van Ferrovial is een listing in de VS. Daar draait het ook de meeste omzet en om toegang te krijgen tot bepaalde subsidies voor de energietransitie is het handig om ook daar een listing te hebben. Bovendien heeft het dan gemakkelijker toegang tot kapitaal en kunnen Amerikaanse beleggers Ferrovial ontdekken.

Bijzonder: Ferrovial heeft €500 mln apart gezet om aandeelhouders die niet mee willen naar Amsterdam en dus de aandelen willen verkopen, uit te kopen. Dat is goed voor slechts 2.6% van het kapitaal. Aandeelhouders hebben een maand om daar over na te denken.

Nederland is voor bedrijven aantrekkelijk vanwege het belastingregime inzake royalties, één van de redenen waarom Universal Music Group hier zit. Voor Ferrovial speelt dat echter niet.

Het is, als we tussen de regels door lezen, vooral omdat de Amsterdamse beurs zo toegankelijk is en de oversteek van uit Spanje naar New York kennelijk lastig is.

Kijkend naar de market cap komt Ferrovial straks op een dertiende plaats qua market cap in Nederland en dat betekent, gezien het feit dat de free float 66% is.

BAM, Heijmans veel kleiner

Bij een bouwer denk je gelijk aan BAM en Heijmans, maar die vergelijking gaat eigenlijk niet op. Toch even kijken naar de koersperformance van de afgelopen tien jaar:

Dan doen de Spanjaarden het wel een stukje beter. Heijmans steeg van €7 naar nu €11,50, BAM daalde van €3,26 naar nu €2,08 en Ferrovial steeg van €10,85 naar nu €27,30.

Ferrovial is echter geen gewone bouwer. Dat zie je al aan de omzet/marketcap verhouding. De beurswaarde is drie keer de omzet, terwijl bij BAM deze bijvoorbeeld 0,1 keer de omzet is. Ferrovial heeft dan ook, naast de bouwactiviteiten, een aantal vaste inkomstenstromen.

De bouwactiviteiten dienen als het ware voor het aanjagen van de infraportefeuille. Feitelijk is Ferrovial een exploitant van infrastructuur, die ze eerst zelf bouwt. Dat scheelt, want zo kan Ferrovial bijvoorbeeld materialen kiezen die later goedkoper in onderhoud zijn.

Het streven is dan ook de laagste kosten te bewerkstelligen op termijn, als de exploitatie van het vastgoed of de tolweg door Ferrovial zelf (en vaak een financiële partner) wordt uitgevoerd.

Naast bouwactiviteiten zoals gebouwen, wegen en vliegvelden heeft het daarom inmiddels een aantal concessies in bezit, waar stabiele inkomsten uitkomen.

Dat zijn infrastructurele projecten met vaak weinig kosten meer en doorlopende inkomsten. Dan heb je het over snelwegen en vliegvelden bijvoorbeeld.

Vier business lijnen

Ferrovial heeft vier business lijnen:

  • Highways
  • Airports
  • Construction
  • Mobility and Energy Infrastructure

Highways

In totaal bestuurt Ferrovial meer dan 20 snelwegen die gezamenlijk meer dan 1500 km beslaan. De grootste is de 407ETR in Toronto. Verder zijn er snelwegen in de VS, in Spanje, in Portugal, Schotland en Ierland.

Airports

Door de jaren heen heeft Ferrovial flink gehandeld in deze belangen. Men had onder andere een groot belang in de luchthaven van Sydney en veel Engelse luchthavens, maar dat is nu teruggebracht tot een overzichtelijk aantal.

In de UK heeft men nog Heathrow, Southampton, Glasgow en Aberdeen.

Vorig jaar kocht Ferrovial 60% van Dalaman International Airport in Turkije. Dalaman ligt in het Zuidwesten van Turkije, je vliegt daarop als je naar Marmaris gaat bijvoorbeeld.

Construction

Dan de bouwtak. Die verdiende vorig jaar geen pepernoot, de ebitmarge kwam uit op 1%, veel slechter dus dan bijvoorbeeld onze bouwers BAM en Heijmans. Ook hier veel activiteiten in het buitenland, waaronder de VS, Canada en Latijns-Amerika.

Maar ook Australië, Ferrovial werkt onder andere mee aan de bouw van een metrolijn in Sydney ter waarde van €1,2 miljard. 

Mobility and Energy Infrastructure

Deze tak is net opgezet en hier wil Ferrovial uiteraard profiteren van de snelle groei en enorme investeringen in infrastructuur voor bijvoorbeeld offshore windparken.

De bouwactiviteiten dienen min of meer als aanjager voor de infrastructurele projecten. Ze hoeven niet per se te verdienen aan de bouw, dat zie je ook aan de ebitmarge, die slechts 1% is.

Met die bouwprojecten wordt als het ware de investeringsportefeuille aangevuld waardoor, als er daar geen al te grote ongelukken gebeuren, je het aandeel eerder als een soort obligatie kunt zien.

Stabiele inkomsten uit infrastructuur

Ferrovial haalt de meeste winst uit de infrastructurele bezittingen. Tolwegen bijvoorbeeld. De ebitda uit die tolwegen ligt rond de 85% van de omzet. Weinig kosten, gewoon geld ontvangen van gebruikers. In Canada heeft het bijvoorbeeld 43% van de 407ETR, een snelweg die van oost naar west rond Toronto loopt, 108 km lang.

In 2022 behaalde Ferrovial daar een omzet uit van CAD 1.3 miljard met een ebitda van CAD 1.1 miljard.

Graag meer verkeer!

Denk je eens in dat wanneer je in de file staat, je kunt bedenken dat jezelf aandeelhouder van die snelweg bent en je dus van al die auto’s een klein douceurtje krijgt!

Waar wij bezig zijn met het verminderen van files, daar wil Ferrovial juist zoveel mogelijk mensen op hun rijbaan hebben. Goed nieuws dus dat er flink gebouwd wordt rond deze snelweg:

Na corona is het verkeer op veel snelwegen al weer op het oude niveau aangekomen. Nog niet overal, op veel plaatsen wel. Met forse prijsverhogingen sindsdien (inflatie!!) heeft Ferrovial de omzet flink aangejaagd.

Wanneer in Amsterdam?

Het zal niet heel lang meer duren voor Ferrovial verschijnt op het Damrak. Ze moeten nu eerst een maandje wachten op onwillige aandeelhouders. Hieronder zie je de structuur zoals die eerst was, en straks wordt.

Conclusie

De Spanjaarden zien Amsterdam dus vooral als een doorgangshuis naar de VS. Elders is het niet altijd beter, maar de toegang tot de Amsterdamse beurs is gemakkelijk, daarom zien we meer buitenlandse bedrijven hier (tijdelijk) hun bivak opslaan.

Wel interessant dat we nu een bedrijf op het Damrak hebben dat een combinatie is van een bouwbedrijf met daarnaast een infrastructurele tak, waar terugkerende vaste inkomsten binnenkomen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.