Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Just Eat Takeaway op de slachtbank

Just Eat Takeaway op de slachtbank
21 jun 2023 om 14:51
  • Aandelen Just Eat Takeaway staan op de laagste koers ooit. Extreme afstraffing en underpeformance ten opzichte van de sector.
  • Shortpercentage in de aandelen neemt toe.
  • Management lijkt apathisch toe te kijken naar de slachting.
  • Nederlandse en Duitse activiteiten meer waard dan huidige marktkapitalisatie.

Tot in de herfst van 2020 lag het aandeel Just Eat Takeaway (JET) als een dijk. Grote overnames en een extra stevige groei boost door de pandemie. Van deze euforie is niets meer over. De aandelen zitten in een vrije val en de bodem lijkt nog niet in zicht.

Van een koers van €110 naar nu €12,50. Veel bedrijven die geen winst maken en veel cash verbranden zijn ingestort, maar ook in vergelijking met de sector doen aandelen JET het bizar slecht.

Koersontwikkeling Just Eat Takeaway over de laatste twaalf maanden (Bron: Google finance) 

Shorters Just Eat Takeaway

Het aantal aandelen wat beleggers short zitten neemt gestaag toe. Het blijft altijd gissen naar het exacte percentage aangezien shortposities onder de 0,5% geen meldingsplicht hebben. Het zou ons niet verbazen als het percentage richting de 20% loopt.

Vrij spel voor de shorters. Grootaandeelhouders hullen zich in stilte en nieuwe institutionele beleggers lijken er vooralsnog niet op te staan.

Ontwikkeling netto shortpositie Just Eat Takeaway inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen (Bron: Shortsell.eu) 

Management lijkt apathisch toe te kijken

Het management van JET lijkt onverschillig te kijken naar de koersontwikkeling van de aandelen. Normaal gesproken een prima strategie, want het management moet bezig zijn met de uitvoering van de strategie en zich niet laten afleiden door koersschommelingen.

Op een gegeven moment bereik je echter wel een grens lijkt ons, want een te lage waardering maakt jezelf nogal kwetsbaar voor een overname of een opknipscenario. Niet iets waar het management op zit te wachten….of juist wel?

Waarde Nederlandse en Duitse activiteiten > marktkapitalisatie

JET begon haar activiteiten in Nederland. Met een dominante marktpositie (marktaandeel >80%) boekte het gezonde winstgevende groei. Na een jarenlange strijd met Delivery Hero in Duitsland rondde JET op 1 april 2019 de overname af van de Duitse activiteiten van Delivery Hero (onder andere pizza.de en Lieferheld).

JET betaalde €930 miljoen waarvan €508 miljoen in contanten en €422 miljoen in aandelen Takeaway. Het marktaandeel van JET in Duitsland schatten marktkenners in op >85%.

Hoe gaat het nu in Nederland en Duitsland?

Over het boekjaar 2021 paste JET de rapportage aan. Voorheen separate rapportagelijnen voor Duitsland en Nederland, maar nu valt dit samen in de divisie Noord Europa inclusief landen als België, Frankrijk, Oostenrijk en Denemarken.

Back of the envelope

De cijfers voor de periode tot en met 2020 zijn bekend inclusief een vergelijkingsbasis over 2020 voor de nieuwe divisie Noord Europa. In 2020 boekte de onderneming een omzet in Nederland van €174 en in Duitsland van €374 miljoen met bijbehorende operationele winst (EBITDA) van respectievelijk €75 miljoen en €125 miljoen.

Dit op een totale omzet voor Noord Europa van €745 miljoen met een bijbehorende operationele winst van €217 miljoen. Exclusief Nederland en Duitsland volgt dan een omzet van €197 miljoen voor de andere landen met een bijbehorende operationele winst van €17 miljoen.

Wat nu volgt is een hele grove indicatie van de jaren 2021 en 2022 aangezien JET ons hier geen cijfers over geeft. In deze houden we de relatieve verhoudingen van de landen gelijk ten opzichte van 2020 om zo tot een omzet en winstgevendheid te komen voor Nederland, Duitsland en de overige landen. Hieronder de uitkomst.

Grosso modo komt de omzet in Nederland en Duitsland over 2022 dan uit op €850 miljoen met een bijbehorende operationele winst van €288 miljoen. Corrigeren we dit nog voor de hoofdkantoorkosten €46 miljoen (€221 miljoen x 21% aandeel in de omzet van de groep voor Noord Europa) dan resteert een operationele winst van €242 miljoen.

Voor de absolute nummer 1 in beide landen met nog ruim voldoende groeipotentieel een zeer gewilde ‘asset’ voor veel partijen. In Duitsland ligt de penetratie (percentage van de 15+ bevolking dat online bestelt) bijvoorbeeld nog niet op de helft van Nederland.

Hieronder een slide van juni 2021 over de verdeling tussen de verschillende landen. In Duitsland ligt de penetratie op 17% versus 37% in Nederland. Nieuwe slides laten niet meer Duitsland standalone zien.

Stel je zet dit separaat te koop dan denken wij dat een waardering van 15 keer de operationele winst zeker haalbaar moet zijn. Dit vertegenwoordigt dan een waarde van €3,6 miljard.

Uitgaande van een nettoschuld positie voor JET aan het einde van 2023 van €250 miljoen resteert er een waarde voor de aandeelhouder van €3,35 miljard. Per aandeel €15,70. Dit dus alleen voor de Nederlandse en Duitse activiteiten. Ruim 25% boven de huidige koers.

De waarde van de segmenten United Kingdom en Ierland, Rest of Europe, Verenigde Staten en Zuid Europa & ANZ moeten we hier dan nog aan toevoegen. In de huidige koers zit dus wel ongelooflijk veel ellende ingeprijsd zo lijkt het, maar zonder tegenreactie weet je nooit hoe laag het kan gaan. De bodem lijkt nog (steeds) niet gezet.

Mogelijke triggers voor het aandeel

  • Goede halfjaarcijfers op 26 juli 2023 (winst, vrije kasstroom, orders)
  • Extra inkoop eigen aandelen bovenop de huidige €150 miljoen
  • Opheffen fee caps in New York
  • Verkoop van activiteiten in Australië en Nieuw Zeeland
  • (Gedeeltelijke) verkoop van Grubhub
  • Rationalisatie van de activiteiten in Zuid- Europa
  • Overname van JET en opknippen in delen

Samenvattend

De huidige koers van JET lijkt veel ellende in te prijzen, maar het management lijk apathisch toe te kijken en niet bereid te zijn te reageren op lagere koersen. Net als de grootaandeelhouders. Wellicht op de lange termijn de verstandige strategie, maar dit kan wel ongewenste effecten opleveren.

De kapitaalmarkt legt je op de slachtbank en als je er niet zelf vanaf springt dan neemt de kans toe dat iemand je een handje gaat helpen. Dus kop uit’t zand……

De kwelling voor zittende aandeelhouders lijkt nog niet ten einde. De waarde in de aandelen staat buiten kijf. De vraag wanneer we dat gaan zien staat in de sterren geschreven. Voor nu gewoon rustig doorademen.

Koersdoel aandeel Just Eat Takeaway

Hieronder een overzicht van het koersdoelenportaal. Hoe denken analisten over het aandeel? Klik op de afbeelding om naar het koersdoelenportaal te gaan:


Disclaimer: 

Je dient de informatie in dit artikel niet te beschouwen als professioneel beleggingsadvies of als vervanging daarvoor. De informatie is uitdrukkelijk niet bedoeld als advies tot het kopen of verkopen van bepaalde effecten of effectenproducten. Aan deze informatie kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Alle door ons verstrekte informatie en analyses zijn geheel vrijblijvend. Alle consequenties van het op welke wijze dan ook toepassen van de informatie blijven volledig voor eigen rekening. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de mogelijke gevolgen of schade die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de door ons gepubliceerde informatie.

Je bent zelf eindverantwoordelijke voor de beslissingen die je neemt met betrekking tot jouw beleggingen. Indien iemand besluit om zelf opdracht te geven tot koop of verkoop van effecten of effectenproducten, doet hij of zij dat volledig op eigen initiatief en voor eigen verantwoording en risico. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het aangaan van beleggingsposities kan koersverlies tot gevolg hebben.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers Just Eat Takeaway.com

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.