Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Jaaroverzicht: 2020 in 12 Tweets

30 dec 2020 om 07:45

Het was een bijzonder jaar, en dat was het. Terugblikken hoeft wat ons betreft niet meer, we kijken vooruit. Toch goed om een laatste blik over onze schouder te werpen om te zien waar we van kunnen leren. In een serie tweets laten we per maand zien wat er gebeurde.

Januari – (Nog) niets aan de hand

De beurs gaat aardig van start maar maakt eind van de maand een lelijke dip: het corona virus duikt op in China (Wuhan) en de angst is dat het lamleggen van de Chinese economie de aanvoerlijnen voor Westerse fabrieken gaat beperken.

Februari – Niet bij ons

Maar: het blijkt loos alarm. China heeft kennelijk de zaak onder controle want de AEX stijgt in rap tempo naar nieuwe year highs. In 12 dagen tijd klimt onze beursgraadmeter met 40 punten.

Maart – Wel wat aan de hand

Oh, toch wel bij ons. Herinnert u zich nog patiënt NUL, die in het Tilburgse ziekenhuis opdook? Bruno Bruins krijgt live op televisie een briefje in zijn handen gedrukt waarop stond dat corona ook in Nederland is gearriveerd.

De beurzen dalen fors en op 16 maart zet de AEX intraday een dieptepunt neer van 389,60. Die dag sluit de index op 404.

April: Crash oliefutures

Door de lockdowns is de vraag naar olie enorm gedaald. We rijden en vliegen niet meer. De handel in de oliefutures loopt helemaal uit de klauwen als particuliere beleggers zich ermee gaan bemoeien. Z

e realiseren zich niet dat er een fysieke afnameplicht geldt. Dus: wie niet op tijd doordraait, moet een partij olie afnemen op een bepaalde plaats (Oklahoma) in de VS. Gevolg: de olieprijs wordt (heel even) negatief omdat traders van hun positie af willen. Er is namelijk geen opslagcapaciteit meer: alles zit vol omdat de vraag grotendeels wegviel.

Uiteindelijk is de olieprijs maar heel even negatief (tot -38 dollar per vat) en expireert het rond 10-11 dollar. Partijen die profiteren zijn Vopak, dat de tanks ziet volstromen en Euronav, de olierederij, die enorme tarieven kan vragen voor haar tankers.

Overal ter wereld liggen olietankers te dobberen met overtollige olie aan boord. Normaal gesproken kost een daghuur van een grote tanker $25.000-30.000, nu wordt er meer dan $200.000 betaald.

Mei: Uit de lockdowns

Nederland, en ook de rest van de Westerse wereld, komt langzaam maar zeker uit de lockdowns. Bij ons gaat  op 1 juni de horeca weer open. Het weekend ervoor is het prachtig weer, maar de regering is onverbiddelijk.

De lockdown leert ons dat we versneld moeten digitaliseren. Boodschappen online doen, meetings via MS Teams of Zoom, thuiswerken enzovoorts. De grote winnaars van deze crisis zijn dan ook de techondernemingen die overigens ook daarvoor al beter presteerden dan de value-aandelen.

Bij ons goed te zien aan de koersen van Adyen, Takeaway, PostNL, de chipaandelen en Prosus. Veel van deze ontwikkelingen zijn blijvend: wie in aanraking komt met digitale oplossingen ervaart al snel het gemak ervan en blijft dat gebruiken.

Juni: Het geval Wirecard

De deconfiture van Wirecard voltrekt zich in juni. Op 18 juni moet Wirecard $2 miljard ophoesten. Dat lukt niet: het geld is er niet. Het aandeel daalt van €100 toen (het was al gehalveerd) naar €0,31 nu. CEO Markus Braun wordt opgepakt en een andere insider, Jan Marsalek, is nog voortvluchtig.

Journalist van de Financial Times Dan McCrum leidde de dans en zit al jaren achter Wirecard aan. Hij ontvangt in december een belangrijke journalistieke prijs voor zijn volhardendheid, wat niet gemakkelijk was want Wirecard stelde alles in het werk om hem het werken onmogelijk te maken.

Juli: Verschuiving van banen

Randstad, uitzender en dus barometer van de economie, publiceert meevallende cijfers. Er was erger verwacht. Richting het einde van het jaar begint het zelfs heel erg mee te vallen, in oktober en november is de krimp nog slechts 4%.

Weliswaar zijn er veel ontslagen overal, maar er zijn ook andere sectoren waar veel mensen zijn aangenomen. De zorg, bezorging, de online winkels: er is een (tijdelijke) verschuiving in de economie.

Randstad waarschuwt dan ook dat werknemers goed moeten kijken hoe toekomstbestendig hun baan is en dat er veel terrein te winnen is op het vlak van omscholing.

Augustus: De retailtrader wint

Retailtraders  in de Verenigde Staten storten zich massaal op de beurs en kopen vooral out-of-the money call opties. Daarmee jagen ze bepaalde aandelen steeds hoger en hoger. Aanvoerder van de miljoenen kleine daghandelaren is Dave Portnoy, die leuke filmpjes maakt van zijn aankopen.

De miljoenen daytraders doen hem na en zo jagen ze het ene na het andere aandeel de hoogte in. Penn Gaming is zo’n aandeel dat begin 2020 op $25 te krijgen was maar eind van het jaar rond de $100 noteert.

Als Buffett zijn airliners verkoopt, geeft Portnoy net een koopadvies. Gevolg: airliners schieten de lucht in en Portnoy maakt Buffett belachelijk. Hedge funds die hier tegen in wedden leggen het af tegen de massale aankopen van de retailtraders. Bij Tesla is de slachting onder hedge funds enorm.

September: Tesla is het aandeel van het jaar

Op 23 september organiseert Tesla haar Battery Day, waar Elon Musk uiteenzet wat de toekomstplannen van Tesla zijn op het gebied van batterijen. Batterijen zijn de beperkende factor bij elektrische auto’s: de actieradius is nog niet groot genoeg en ze maken de EV’s duur.

Tesla werkt toe naar een EV van $25.000 en daarom moeten de batterijen goedkoper. Ze gaan in zee met een kleine lithiumspeler en willen selfsupporting worden.

Later dat jaar, op 18 december, wordt Tesla ingevoegd in de S&P500. Er ontstaat zoveel koopdruk dat na bekendmaking van die opname het aandeel oploopt van 400 naar 695 dollar. Ik vind dit persoonlijk de scam of the century: speculanten verkopen Tesla voor de hoofdprijs aan indexbeleggers.

Oktober: Aanloop Amerikaanse verkiezingen

De aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen verloopt chaotisch. President Trump krijgt corona maar laat zich behandelen met experimentele geneesmiddelen en komt blakend van gezondheid uit het ziekenhuis.

Het helpt hem  niet, Biden gaat op 2 november winnend over de finish maar Trump pikt het niet en claimt verkiezingsfraude: de poststemmen die grotendeels richting Biden vallen zouden frauduleus zijn. Op het moment van schrijven heeft Trump zijn nederlaag nog steeds niet toegegeven.

November: Het vaccin is er!

Op 9 november, op maandag, maakt Pfizer bekend dat het, of eigenlijk het Duitse BioNTech, een goed werkend vaccin heeft. Het vaccin is voor 90% effectief. Een week later komt Moderna met een nog beter werkend vaccin, tot wel 95%. Ook Pfizer verhoogt daarna haar effectiviteit naar 95%.

Het zet een aandelenrally in gang van achterblijvers. Dit is het noodzakelijke licht aan het einde van de tunnel. Achterblijvers als Basic-Fit, Kinepolis, Sligro stijgen tientallen procenten. Banken hebben echter nog steeds moeite het tempo bij te benen: ABN en ING hebben zo hun eigen problemen en komen ondanks een aardige start van deze rally nauwelijks echt op gang.

December: Start De Aandeelhouder op Zaterdag

Tja, wat gebeurt er deze maand op de beurs? Brexit is afgerond (voorlopig), de vaccinatie begint wereldwijd, Trump lijkt het op te geven….Allemaal positief nieuws voor de beurs, die dan ook langzaam maar zeker richting een sluipende eindejaarsrally gaat.

Voor mij persoonlijk een bijzondere maand: na viereneenhalf jaar nam ik afscheid van IEX. Zin in een nieuwe uitdaging en de langgekoesterde wens om een eigen magazine op poten te zetten met nieuws voor beursliefhebbers, dreven me naar DeAandeelhouder.nl.

De komende jaren hopen we hier een grote, groeiende community van te maken met beleggers die graag iets meer willen weten dan alleen de winst per aandeel. De start was overdonderend met honderden aanmeldingen en daarom gaan we in 2021 met veel enthousiasme verder.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.