Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Promotionele producten: hoe werkt het en hoe effectief is het?

Promotionele producten: hoe werkt het en hoe effectief is het?
14 okt 2018 om 16:27

Klantevent of -bijeenkomst? Dit is de gelegenheid waarop je jezelf als bedrijf optimaal wilt presenteren. De puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ zet je door je relaties met passend geschenk huiswaarts te laten keren. Daarop prijkt uiteraard jouw bedrijfsnaam en logo. Hiermee kun je er voor zorgen dat jij als leverancier zichtbaar blijft, de levensduur van de klant verlengt en onder de aandacht komt van potentieel nieuwe relaties.

Toch gebeurt het maar al te vaak dat bedrijven de plank misslaan bij de keuze voor het relatiegeschenk, waardoor het tegenovergestelde effect wordt bereikt. Het beland in de prullenbak en bezorgt de klant helemaal geen positief gevoel.

5 succesfactoren
Het is daarom van belang in je keuze rekening te houden met de volgende vijf aspecten:
1-prijs/kwaliteit
2-originaliteit
3-bruikbaarheid (onder doelgroep)
4-zichtbaarheid
5-levensduur

Hieronder gaan we de 5 punten die jou helpen in de keuze voor het perfecte relatiegeschenk, stap voor stap bij langs.

Prijs/kwaliteit: Het prijselement werkt twee kanten uit. Allereerst moet je voor jezelf bepalen, welk budget je per aanwezige beschikbaar hebt. Relateer het bedrag aan je klantwaarde. Zo kan de autodealer een substantieel hoger bedrag uittrekken voor zijn relaties als de groenteboer. Immers, met  de aankoop van een auto is een fors hoger bedrag gemoeid dan met een kilo wortels. Toch is het mandarijntje voor de kinderen bij een groenteboer het ultieme voorbeeld van het relatiegeschenk dat zorgt voor terugkerende klanten. De andere zijde van de prijs is de beleving van de klant. Die wil het gevoel hebben dat hij gewaardeerd wordt, maar ook nooit het gevoel krijgen dat hij blijkbaar te veel betaald voor de geleverde dienst of producten. Elk relatiegeschenk moet van uitstekende kwaliteit zijn. Je klant zal het product immers associeren met jouw bedrijf! Dit betekent niet dat het duur hoeft te zijn, maar trek wel altijd een paar euro meer uit voor een goed product. Wie slim vergelijkt op internet krijgt vindt heus de juiste prijs/kwaliteit. Er zijn partijen zoals B55.nl  die je zelfs de beste prijs garanderen.

Originaliteit: als bedrijf wil je je onderscheiden van de concurrent. Dit maakt immers dat je klant voor jou kiest? Dat uit zich niet alleen in je eigen product of dienst, maar juist met een relatiegeschenk kun je laten zien dat jij andere keuzes durft te maken die aansluiten bij de behoefte van de klant. Een origineel geschenk draagt er bovendien aan bij dat je klant het zal laten zien aan zijn eigen relaties en positief over jouw bedrijf zal spreken.

Bruikbaarheid: het gros van de relatiegeschenken eindigt in een hoekje of nog erger, de prullenbak. Dit omdat het compleet nutteloos is. Zorg er dus voor dat je een relatiegeschenk laat bedrukken dat daadwerkelijk bruikbaar is. Definieer je doelgroep en zoek een product dat aansluit bij hun levensstijl of hobbies. Hiermee toon je ook nadrukkelijk aan je klant te kennen en begrijpen.

Zichtbaarheid: behalve een goed gevoel onder je clientèle creeren, wil je dat anderen ook in aanraking komen met de naam van je bedrijf. Dat kan alleen als een product goed zichtbaar is. Het mag dus niet te klein zijn en als het gebruikt wordt, dient dat bij voorkeur te zijn in een omgeving waar veel mensen het kunnen zien en het liefst ook nog steeds op een andere plek. Bedenk in dat opzicht maar eens hoe goed de gratis plastic zak van de supermarkt voorheen was.

Levensduur: ook hier gaan veel ondernemers de mist in. Een fles wijn wordt gewaardeerd, maar beland gegarandeerd in de prullenbak. Kies dus voor een duurzaam product dat herhaaldelijk kan worden gebruikt en waar je klant lang plezier van heeft.

Een voorbeeld: bidons bedrukken
Met de wijsheden van hierboven op zak, is de kans dat jij je klant het ultieme relatiegeschenk weggeeft zeer groot geworden. Daarbij is het helemaal niet erg indien je ook enige veiligheid inbouwt. Zeker naarmate de groep die het ontvangt groot is. Bidons bedrukken is bijvoorbeeld een altijd veilige maar goede keuze. Mogelijk vanaf een lage prijs en eigenlijk voor iedereen geschikt. Want wie sport er nu niet. Bidons worden herhaaldelijk gebruikt, zijn nuttig, goed zichtbaar en de locatie wisselt veelvuldig. Een dergelijk geschenk vindt iedereen leuk en zorgt vrijwel gegarandeerd voor tevreden klanten, meer zichtbaarheid en omzet.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.