Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
NAS100
US500
HONG KONG
EUR/USD
Bekijk koersen

Gaat Ebusco nu achter (het) Peloton aan?

Gaat Ebusco nu achter (het) Peloton aan?
3 sep 2024 om 12:05

Dit artikel is geschreven door Erik Mauritz van Trade Republic


Vrijdag kwam via een persbericht naar buiten dat Peter Bijvelds per direct bij het geplaagde Ebusco moet vertrekken en vervangen wordt door de ervaren Christian Schreyer. Het aandeel verloor tot en met augustus al 80% en was daarmee het slechtst presterende aandeel uit de AEX, AMX en AScX. Maar dat was voor deze aankondiging.

Onderdeel van het eerder aangekondigde turnaround plan voor Ebusco blijkt ook de aanstelling van een nieuwe topman te zijn. De volgende zin uit het persbericht doet vermoeden dat grootaandeelhouders het vertrouwen in Bijleveld verloren hadden:

“Verschillende grootaandeelhouders hebben al hun steun betuigd voor de benoeming van Christian door financiële steun te verlenen als opmaat voor de implementatie van de turnaround.”

Meteen al op first name basis met Christian, dit speelt vast al een tijdje. Datzelfde zinnetje geeft door de woorden “financiële steun” overigens ook hoop aan aandeelhouders. Dat blijkt ook uit de koersreactie op de eerste handelsdag na het bericht, kort na opening op 2 september staat het aandeel bijna 20% hoger.

Bijvelds zelf zegt in het persbericht:

“Vanaf 2010 lag mijn focus op het opzetten en verder ontwikkelen van Ebusco. Het idee om steden schoner te maken met zero emissie bussen leek ooit ambitieus, maar is nu de toekomst gebleken.”

Of hij daarmee bedoelt dat deze toekomst nu is aangebroken of dat het nog steeds de toekomst is en dat hij te iets te vroeg was is niet duidelijk. Er is ongetwijfeld een toekomst voor elektrische bussen, maar dan moet het bedrijf het wel overleven.

Voor Ebusco had Bijvelds al een bedrijf opgezet; Landwind Motor Company (import Chinese SUV’s). Misschien was hij ook iets te vroeg met Chinese auto’s. In 2012 gooide hij de handdoek in de ring.

Daar zit je dan met je Peloton op de bank

Wellicht kan Bijvelds inspiratie halen uit ex-Peloton CEO John Foley. Ook een rasondernemer bij wie het fout ging. Na papier ooit goed te zijn geweest voor $1,6 miljard toen iedereen door corona thuis ging fitnessen is Foley (bijna) alles kwijtgeraakt toen het bedrijf o.a. door overinvesteringen in de problemen kwam.

De genadeklap voor Peloton was wellicht wel de Sex and the City spinoff aflevering uit 2021 waarbij Mr. Big de serie werd uitgeschreven door een hartaanval te krijgen op een Peloton fiets. Het aandeel kelderde de volgende dag met 11,5%.

Begin 2022 moest Foley weg – en was hij ondere gedwongen zijn huizen in Manhattan en de Hamptons te verkopen.

In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten is Foley echter een nieuw bedrijf begonnen. In een recent interview lijkt Foley zag hij er weer positief en gedreven uit. Met een aantal ex Peloton medewerkers is hij iets nieuws begonnen; Ernesta. Dit bedrijf levert zeer snel op maat gemaakte kleden. Wie weet wordt het een succes, aan Foley zal het niet liggen.

Doe het niet, Peter.

Bijvelds kan zich wellicht ook herpakken en weer met iets nieuws beginnen. Misschien kan hij zich deze keer wel beter (net als Foley met zijn kleden) richten op een product dat direct en niet pas in de toekomst gewild is.

Dus geen dingen als vliegende auto’s, maar gewoon iets basaals als hele goede koppelingen of koelsystemen? (Kwam ik tegen in de ANWB top 5 van dure autoreparaties, vandaar).

Het aandeel Peloton biedt wellicht ook wat hoop aan Ebusco aandeelhouders; het bedrijf liet bij de kwartaalcijfers in augustus voor het eerst in jaren groei zien waarop het aandeel met 35% daalde.

Laten we wel hopen dat er geen aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden verschijnt waarin iemand eindigt onder een Ebusco bus.

Het Peloton / Foley verhaal biedt dus inspiratie voor Ebusco en voor Bijveld. En de eerste koersreactie op het nieuws was ook positief.

Mijn sto(c)kpaardje: ETF’s

Peloton staat, net als Ebusco, wel nog heel ver onder de hoogste koersen ooit. Ook na de eerste positieve koersreactie (~20%) staat Ebusco YTD op -76%.

En zelfs als je verwacht dat een van deze aandelen nu echt ondergewaardeerd is, dan is het nog steeds te de vraag of ze het ook beter gaan doen dan een ETF op een breed gespreide index.

Hier ter illustratie nog even de grafiek van Ebusco versus de AEX (tegenover de AMX of AScX ziet het er ook niet best uit.

Het onderste lijntje is inderdaad Ebusco. Bron: IEX. Grafiek tot 31 augustus 2024.

De meeste beleggers zullen gelukkig meer aandelen in bezit hebben waardoor de impact van een aandeel als Ebusco in de portefeuille beperkt zal zijn. Maar toch, als je ook maar één zo’n aandeel in je portefeuille hebt, wordt het meteen veel moeilijker om het beter te doen dan een ETF op bijvoorbeeld de AEX of AMX index.

De moraal van het verhaal; doordat je met een ETF de hele spelersbus koopt, eindig je nooit achteraan het peloton.

p.s. Ik heb Bijvelds een keer zien spreken op een IEX beleggersdag en het leek me een gedreven, sympathieke man. Hopelijk komt het goed met hem en met de Ebusco aandeelhouders. Daar ben ik er niet een van overigens en ik heb ook geen Peloton aandelen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.