Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Beursgang CM.COM meedoen of mijden?

Beursgang CM.COM meedoen of mijden?
3 okt 2019 om 11:50

Op vrijdag 11 oktober krijgt CM.com een notering aan Euronext Amsterdam. De vandaag gepubliceerde prospectus maakt duidelijk met welke intenties en doelstelling CM.com naar de beurs gaat. CM.com wil €100 miljoen ophalen met de beursnotering.

Introductie

Het in Breda gevestigde bedrijf werd in 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. Oorspronkelijk heette het ClubMessage BV op basis van het product dat het bedrijf toen verkocht. Via CM.com konden organisatoren van evenementen berichten met informatie versturen aan clubbers en bezoekers. Het werd grotendeels gebruikt in Nederland en België. CM.com ontwikkelde dit concept voor grotere evenementen zoals muziek festivals. In 2015 diversifieerde het door zich in de mobiele betalingsmarkt uit te breiden met CM Payments Worldwide.

Details van de Transactie

  • Basistransactie: uitgifte van 17.8 miljoen – 19.2 miljoen aandelen CM.com
  • Mogelijkheid 15% extra aandelen te verkopen – totaal 20.4 miljoen – 22.0 miljoen aandelen
  • Vrij verhandelbare aandelen: 37.4% – 43.0% van totale aandelen
  • Uitgiftekoers: €15 – €19
  • Totale marktwaarde aandelen CM.com: €287.5 miljoen – €337.5 miljoen
  • Verkoper: Nieuwe aandelen en eigenaren (van Glabbeek en Gooijers) verkopen in totaal 500,000 aandelen
  • Lock up (niet mogen verkopen van aandelen): 360 dagen na de settlement datum (15 oktober) voor van Glabbeek en Gooijers en 180 dagen voor ABN AMRO, Jefferies, Rabobank.
  • Inschrijven Retail Beleggers: 9:00 CET 30 september – 17:30 CET 9 oktober (10% van de aandelen gaat naar particulieren)
  • Start handel: 11 oktober 2019

Waarom nu naar de beurs

CM.com zoekt toegang tot kapitaal om sneller te groeien. Via een beursnotering ziet CM.com de mogelijkheid om een nieuwe stroom van kapitaal te openen. 30% van de €100 miljoen gebruikt CM.com om de huidige schuld af te betalen. Met de beursnotering denkt CM.com haar financiële positie te versterken en liquiditeit voor haar huidige aandeelhouders te creëren.

Groei

CM.com heeft 5 principes waarmee de groei wil stimuleren:

  • De huidige klanten behouden door relaties te bouwen
  • Door innovatie de marktleider te blijven
  • Het bedrijf groeien door middel van partnerships
  • Wereldwijd te groeien door de focus te leggen op lokale markten
  • Selectief keuzes maken met toevoegingen aan de huidige portefeuille

De doelstelling van CM.com is om in de middel tot lange termijn omzetgroei 35% per jaar te realiseren. Verder wil CM.com de bruto marge verbeteren en de EBITDA marge boven 20% hebben op de lange termijn. Op de korte termijn verwacht CM.com een lagere EBITDA marge door investeringen.  Tot slot wil CM.com rond 5% van de omzet aan kapitaal uitgeven aan R&D.

2018 2017 2016
Totale Omzet EUR ‘000 84,617 79,914 66,683
CPaaS 62,075 57,033 42,627
Payments 5,776 3,236 188
Platform 3,573 3,093 3,130
Other 13,193 16,553 20,738

CPaaS (Communication Platform as a Service) is het grootste segment van CM.com goed voor 73% van de omzet en groeide het laatste jaar 6%. CPaaS verstuurt tekst- of voice-berichten aan een doelgroep om informatie te verspreiden. Een voorbeeld daarvan is als KLM een sms verstuurd dat je vliegtuig vertraagd is. Per bericht betaalt KLM dan een kleine prijs.

Het payments platform werd in 2016 gelanceerd en is het hardst groeiende deel van het bedrijf met 78% en CM.com denkt dat dit segment het hardste zal blijven groeien. Het momenteel slechts 6% van de omzet. Het payments segment verzorgt betaling bij evenementen waar CPaaS ook wordt gebruikt. Het zal bijvoorbeeld de betalingen bij Lowlands en de GP van Nederland verzorgen. Nu is de vraag natuurlijk of de groei van dit segment voort kan duren met concurrentie van bedrijven als Adyen, GooglePay en ApplePay. Als nieuwkomer in een markt heeft het niet de omvang om de grote contracten te winnen in vergelijking met de andere grote spelers, vooral omdat het niets unieks aanbiedt wat al niet bestaat.

Het platform segment is representatief voor 4% van de omzet. Het “other” segment is het gedeelte van CM.com waar hun legacy producten zitten. Dit houd in dat verouderde diensten zijn die langzamerhand zullen verdwijnen wat de daling van 20% per jaar verklaart. Legacy producten van CM.com zijn premium SMS en Direct Content Billing. Wat hier onder valt zijn bijvoorbeeld ringtones die je kan kopen en de kosten van stemmen zoals programma’s als The Voice. CM.com verwacht de omzet van dit segment uiteindelijk op te vangen door groei in de andere segmenten.

Waardering

CPaaS (Communication Platform as a Service) genereert het grootste deel van de omzet voor CM.com en daarom zijn de meest relevante bedrijven om CM.com mee te vergelijken; Twilio, Liveperson, Bandwidth, Vonage, Sinch en Imi mobile.

€ mlns CM.com Twilio Liveperson Bandwidth
Market Cap 287.5-337.5 13,715 2,212 1,449
EV 317.5-367.5 13,908 2,099 1,554
Omzet 85 567 218 178
EV/Omzet 3.78-4.38x 24.53x 9.63x 8.73x
Brutomarge 29.5% 53.7% 75.0% 47.1%
EBITDA 4.3 -72.3 3.7 10.9
EBITDA Marge 5.1% -16.8% -5.1% 3.3%

 

€ mlns Vonage Sinch Imi Mobile
Market Cap 2,695 712 2,916
EV 3,191 758 3,711
Omzet 914 393 2,121
EV/Omzet 3.49x 1.93x 1.75x
Brutomarge 59.3% 25.8% 42.9%
EBITDA 119.2 35.7 352.8
EBITDA Marge 6.3% 5.5% 12.5%

Vergeleken met andere bedrijven in de sector is het duidelijk waar de ambitie om te groeien vandaan komt. CM.com wil het groeipad van Twilio volgen. De sterke groei verklaart de negatieve EBITDA marge van Twilio. Wat verder opvalt is dat de brutomarge van CM.com relatief laag is vergeleken met de andere bedrijven en dat de EBITDA marge ook niet over houd. De EV/omzet ratio oogt hoog vergeleken met de andere bedrijven. Als eerder benoemd wil CM.com de omzet snel laten groeien met 35% per jaar dus zal dit naarmate de tijd er beter uit gaan zien.

Bij kleine bedrijven zijn de multiples waar het bedrijf op handelt meestal relatief lager dus kan er beter naar de groei gekeken worden om zo de vergelijking te trekken met de markt. Voor het jaar 2018 groeide de omzet van de 6 bedrijven met 27.36%, wat fors meer is dan CM.com dat maar 5.89% groei noteerde. In 2017 was de omzetgroei van CM.com wel beter dan de markt met 19.84% tegenover 4.49%. Als CM.com volgend jaar de omzet met 35% wil laten groeien dan zou de omzet het snelst groeien in deze groep van bedrijven op Twilio na.

Risico’s

Het grootste risico bij CM.com is de extreme acceleratie in groei dit moet plaatsvinden. Omzetgroei is makkelijk te bewerkstelligen door het opkopen van ondernemingen maar om andere gedeeltes ook organisch zo snel te laten groeien is op zijn zachts gezegd onredelijk gezien de prestaties over de laatste jaren. Voor de IPO groeide CM.com met 5% per jaar. Om in 2020 35% te groeien oogt onrealistisch zeker als het bedrijf nog nooit zo hard gegroeid is. Zoals het bedrijf aangeeft zal de EBITDA in de eerste jaren flink dalen wat dus inhoudt dat het de komende paar jaar verlieslatend zal zijn. De vraag is of CM.com de kosten kan bedrukken na de grote uitbreiding. Zelfs nu met hun relatief langzame groei van 5% is de marge al klein en ver van de doelstelling van 20% verwijderd. De vraag die iedere investeerder zichzelf moet stellen is of ze het groeiplan van CM.com realistisch vinden.

Conclusie

CM.com heeft de ambitie om met de nieuwe kapitaalsinjectie hard te groeien. Omzetgroei van 35% zou mogelijk zijn door bedrijven te kopen maar om dat in de erop volgende jaren organisch te kunnen bewerkstelligen daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ten eerste vanwege de ambitie dat de meeste groei in het payments segment zit. Ik verbeeld mij hierbij een David vs Goliath scenario. Omdat het platform niet uniek is bestaat de kans dat CM.com buitenspel wordt gezet door de grote gevestigde spelers als Adyen. Dit haalt de onderbouwing weg van het huidige groeiplan omdat Others met 20% krimpt, CPaaS afremmende groei laat zien en het “Platform” segment 500 miljoen per jaar groeit wat nog niet 1% van de omzet is. Zelfs als het Payments segment volgend jaar verdubbeld zal de helft van die omzetgroei verdwijnen door de krimp van het Others segment. Daardoor zal de meeste groei uit CPaaS moeten komen. Om volgend jaar 35% groei in omzet te bereiken zal dit segment met 20% moet groeien. Ik zal vooralsnog geen positie nemen maar als de uitgiftekoers een reflectie is van de 35% groei per jaar ben ik toch pessimistischer gestemd. Ik twijfel aan de haalbaarheid van het groeiplan en vooral of de groei in het Payments segment doorgezet kan worden. Ik wil het eerst zien alvorens het te geloven.

Klik hier voor de live koersen van alle Nederlandse aandelen

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.