Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

AMG: Groei komt eraan

AMG: Groei komt eraan
4 aug 2021 om 11:32

AMG publiceerde vorige week kwartaalcijfers die enigszins teleurstellend waren. Dat kwam doordat er wat eenmalige posten opdoken waardoor de ebitdamarge tegenviel. Ook viel de waarde-ontwikkeling van de voorraden nog wat tegen, maar dat komt later wel: deze materialen zijn in het derde kwartaal (juli) nog weer duurder geworden.

AMG deed niet zo lang geleden nog een emissie waarbij $120 mln werd opgehaald. Dit gebeurde tegen een aandelenkoers van €32,50, die we sindsdien niet meer gezien hebben. AMG had geld nodig om de schulden wat af te bouwen en de expansieplannen te financieren.

De omzet steeg met 44% vergeleken met een jaar geleden en kijken we naar het eerste kwartaal dan kwam er 13% bij. De winstontwikkeling (ebitda) bleef daarbij achter, met een kwartaal-op-kwartaal groei van slechts 11%.

Uiteraard is het verschil met vorig jaar fors, maar dat zien we overal bij de bedrijven: het tweede kwartaal vorig jaar was niets meer of minder dan een rampkwartaal voor veel bedrijven.

Dat de ebitda dit kwartaal achterbleef had vooral te maken met wat eenmalige zaken. Er zat een eenmalige post in voor radioactief afval, dat verwijderd moet worden, dat gaat ongeveer $12 miljoen kosten. Daartegenover stond een kleine belastingmeevaller.

Het werkkapitaal liep op, dat is meestal geen goede ontwikkeling, maar juist in een expansiefase valt daar nauwelijks aan te ontkomen, de kost gaat voor de baat. Al met al kwam hierdoor de ebitdamarge lager uit dan in Q1 en dat is een tegenvaller.

Maar: dat zijn zo van die dingen die er ook bij horen. Het gaat om de langere termijn en daarin heeft AMG naast de reguliere business best een paar aardige ijzers in het vuur. Zo zijn ze bezig met een nieuw soort generator die de piekbelasting bij bedrijven moet opvangen.

Dan is er de joint venture met Shell in het Midden-Oosten, waar AMG een grote recycling fabriek wil bouwen en er is de battery grade lithium hydroxide fabriek die AMG bouwt in Duitsland. Dat zal de omzet en winst de komende jaren flink omhoog stuwen.

Kijkend naar de analistenverwachtingen van omzet en ebitda voor de komende jaren zien we een behoorlijke stijging richting 2023:

AMG NV 2021 2022 2023
Omzet (Mln USD) 1.174 1.320 1.580
Ebitda (Mln USD) 129 200 260
WPA (USD) 1,27 2,40 3,30
Dividend (USD) 0,30 0,60 0,41
Koerswinst 25 13 9,6

Een aantal andere zaken zijn wel belangrijk voor AMG. Het herstel van de economie moet natuurlijk doorzetten. Momenteel trekken prijzen aan of zijn al  hoog, en dat levert geld op. Daarnaast is de vliegtuigwereld belangrijk.

Deze trekt ook weer aan, nieuwe covid uitbraken zouden hier roet in het eten kunnen gooien maar momenteel lijkt het erop dat het de goede kant op gaat. We zien echter dat het met de heropening van de economie zeker de goede kant op gaat en daar gaat AMG van profiteren.

Belangrijker is echter de posities die het inneemt in de technologische ontwikkeling naar meer duurzame producten. Dit is wat AMG al jaren predikt en wat er nog te weinig uitkomt, al is de beurskoers wel verdubbeld sinds vorig jaar.

Met de expansieplannen die op stoom komen, de betere prijsontwikkeling van de meeste materialen en de verdere ontwikkeling in de vliegtuigindustrie lijkt AMG goed gepositioneerd om het bedrijf naar een hoger plan te tillen de komende jaren.

We stelden een aantal vragen op aan het management en die ziet u, inclusief antwoorden, hieronder.


1. Kunt u een overzicht geven van de impact van Covid-19 op het bedrijf in H1 2021? Ondervindt AMG momenteel nog moeilijkheden bij het runnen van het bedrijf?

We moeten helaas mededelen dat AMG op 15 juli 2021 het eerste COVID-gerelateerd sterfgeval heeft meegemaakt onder de meer dan 3.000 werknemers sinds het begin van de pandemie. De huidige besmettingen bij AMG zijn tot een zeer laag niveau gedaald.

We blijven alle veiligheidsmaatregelen die ons ter beschikking staan met de grootste aandacht toepassen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers in een omgeving met het laagste risico werken. COVID-gevallen hebben niet geleid tot sluiting van een faciliteit of operationele onderbreking.

2. Kunt u een update geven over de belangrijkste strategische projecten?

Na uitgebreide tests bouwen we een fabriek in Neurenberg om vanadium met een hoge zuiverheid te produceren uit geroosterde gebruikte katalysatoren. Het is onze bedoeling dat dit vanadium gebruikt gaat worden voor elektrolyten in vanadium redoxflow batterijen.

Dit project is met name relevant voor Shell AMG Recycling BV, omdat het een gedifferentieerd en groeiend eindgebruik zal bieden voor de grootschalige spent catalyst projecten die we in het Midden-Oosten nastreven.

Daarnaast bouwt AMG Engineering AMG’s eerste industriële batterij, een hybride lithium-vanadium-redox stroom batterijsysteem voor gebruik in een van onze bedrijfseenheden om door de productie veroorzaakte pieken in de elektriciteitsvraag af te vlakken en zo de CO2-uitstoot en de energiekosten te verlagen.

We zijn van mening dat de markt hiervoor erg groot is. Onze batterij is een vervanging voor de traditionele dieselmotor generator die op veel industriële locaties wordt ingezet om pieken in de elektriciteitsvraag op te vangen.

AMG weigerde een dergelijke generator te installeren vanwege het negatieve effect op onze CO2-voetafdruk en we denken dat in de toekomst veel andere bedrijven ons voorbeeld zullen willen volgen.

De nieuwe testfabriek voor materialen voor de all-solid-state-batterij (ASSB genoemd) van AMG Lithium in Frankfurt, Duitsland, heeft lithiumsulfide- en vaste elektrolytmonsters geleverd aan alle grote batterijfabrikanten die werken aan de opkomende transformatie naar ASSB-technologie.

Deze batterijfabrikanten zijn gericht op het commercialiseren van de volledig solid-state lithiumbatterij tegen 2025, en we zijn van plan een leidende positie in te nemen door de elektrolytmaterialen aan deze batterijfabrikanten te leveren.

AMG Vanadium’s tweede recyclingfaciliteit voor gebruikte katalysatoren in Zanesville, Ohio, het grootste investeringsproject dat AMG tot nu toe heeft uitgevoerd, zal naar verwachting op tijd en binnen het budget worden opgeleverd.

Halfjaarcijfers 2021

3. Analisten leken een grotere positieve impact te verwachten voor hogere prijzen voor speciaal metaal. Kunt u enige indicatie geven over de timing tussen de ontwikkeling van de spotprijzen en de doorberekening aan klanten?

Het boeken van inkomsten en prijsstijgingen in veel van onze bedrijven wordt gerealiseerd met een vertraging van 2-4 maanden. De impact hiervan is het grootst in spodumeen, waar de prijzen in het derde kwartaal waarschijnlijk $125 per ton hoger zijn dan in het tweede kwartaal. Dit bedrijf draait op volle capaciteit.

4. De ebitda-marge daalde licht van het eerste kwartaal naar het tweede kwartaal, hoewel de omzet kwartaal op kwartaal met 13% steeg. Wat is de reden hierachter?

Bij het begin van 2021 bevond onze voorraad, met name in de segmenten Clean Energy Materials en Critical Minerals, zich nog op een relatief laag prijsniveau. Naarmate de prijsstijgingen in Q1-21 versnelden, ervoeren we hogere brutomarges, wat op zijn beurt een gunstige invloed had op de EBITDA-marge.

De prijzen bleven stijgen in Q2-21, wat resulteerde in hogere bruto-inkomsten, maar ze stegen niet in hetzelfde tempo als in Q1-21. Naarmate de prijsstijgingen afnamen, hadden de hogere prijzen een impact op de voorraadkosten, waardoor de brutomarges als percentage van de omzet daalden ten opzichte van Q1-21.

5. De nettowinst per aandeel daalde van €0,18 naar €0,11 bij een hogere absolute ebitda. Wat veroorzaakte de opeenvolgende daling?

Dit komt door de milieuheffing die we in het tweede kwartaal hebben genomen voor SMC.

6. De brutowinstmarge in het tweede kwartaal daalde in vergelijking met het eerste kwartaal binnen AMG Critical Materials. Welke variabele veroorzaakte de margedaling?

Ervan uitgaande dat u AMG Clean Energy Materials bedoelt, raadpleegt u het antwoord op vraag #4 hierboven.

7. Operationele kosten en VAA-kosten zijn stabiel rond de $33 miljoen per kwartaal. Kunnen we dit verwachten als een soort nieuw normaal voor het kostenniveau?

Naarmate we onze grote uitbreidingsprojecten blijven uitvoeren en in gebruik nemen, zal de kostenstructuur uiteraard op brutobasis veranderen. Naarmate de lucht- en ruimtevaartsector zich blijft herstellen, zullen er waarschijnlijk incrementele variabele kosten zijn om deze ontwikkelingen te ondersteunen.

8. In de conference call voor de resultaten in 2020 vermeldde u dat de negatieve impact van Covid in het vierde kwartaal $12 miljoen bedroeg. Wat voor impact had COVID op de resultaten van H1 2021?

A. Alleen ons op de ruimtevaart gerichte segment Critical Materials Technologies ondervindt een materiële negatieve impact in verband met COVID. We hebben hier geen COVID-impactcijfer bekendgemaakt, maar u zou naar de niveaus van 2019 kunnen kijken als een normale run rate-basis voor dit segment.

9. Het orderboek van AMG Technologies stabiliseert. Hoe kijkt u naar de huidige eindmarktontwikkelingen voor AMG Technologies?

De impact van het coronavirus is het sterkst voelbaar op AMG Critical Materials Technologies en de markt voor onze ruimtevaart gerelateerde activiteiten. AMG Critical Materials Technologies realiseerde echter zijn vierde kwartaal op rij met opeenvolgend verbeterde EBITDA en de lucht- en ruimtevaart markt blijft verbeteren.

We zien ook vroege tekenen van een toegenomen vraag naar onze lucht- en ruimtevaart gerelateerde producten voor kritische materialen, aangezien onze klanten tegen medio 2022 een aanzienlijke toename van de vraag voorspellen.

10. Het werkkapitaal sloot het kwartaal af in negatief gebied. Is dit seizoensgebonden of kan het werkkapitaal rond dit soort niveaus blijven?

Een deel van het werkkapitaal wordt positief beïnvloed door kosten die verband houden met onze verschillende uitbreidingsprojecten. Naarmate deze projecten worden voltooid en operationeel worden, zal dit naar verwachting ook weer zijn uitwerking hebben op het werkkapitaal.

Liever wat actiever handelen met turbo’s?

Bekijk hier het aanbod van instrumenten voor het aandeel AMG


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers AMG Critical Materials NV

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.