Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Beursblik: hogere prijzen drijven groei Unilever

Beursblik: hogere prijzen drijven groei Unilever
25 jul 2022 om 10:09

De omzet van Unilever is in het tweede kwartaal van 2022 opnieuw gegroeid, ondanks dat de volumes daalden Dit bleek uit een analistenconsensus die het bedrijf samenstelde.

De analisten gaan voor het afgelopen kwartaal uit van een omzet van 15,3 miljard euro tegen 13,5 miljard euro in het tweede kwartaal van 2021.

De markt hecht echter vooral waarde aan de ontwikkeling van de onderliggende omzet van Unilever. In het tweede kwartaal steeg de onderliggende omzet volgens de analisten met 7,0 procent. De prijzen stegen met 9,0 procent, maar de volumes liepen met 1,8 procent terug. En voor de eerste jaarhelft wordt een onderliggende omzetgroei van 7,2 procent voorzien.

Outlook

Unilever verwacht voor 2022 een onderliggende omzetgroei van 4,5 tot 6,5 procent. De analisten hebben vertrouwen in deze outlook. De consensus mikt op een groei van 6,4 procent dit jaar.

Bij de cijfers over het eerste kwartaal waarschuwde Unilever voor hogere inkoopprijzen, onder meer door de oorlog in Oekraïne, en gaf toen al aan de prijzen opnieuw te moeten verhogen, met gevolgen voor de volumes. De onderliggende operationele marge zal volgens Unilever in de eerste jaarhelft binnen de voorziene bandbreedte voor 2022 van 16 tot 17 procent vallen. Door de hogere kosten die in de tweede jaarhelft worden voorzien, verwacht Unilever dat de marge voor dit hele jaar aan de onderkant van de afgegeven bandbreedte zal uitkomen.

De analisten mikken voor de eerste jaarhelft op een marge van 16,4 procent en voor heel 2022 op 16,0 procent.

Plannen

Het concern wil meer nadruk leggen op groeisectoren. Het gaat dan om de activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging, gezondheid en hygiëne. In deze segmenten ziet Unilever kans om een hogere duurzame groei te realiseren.

Daarbij dienen grote overnames te worden afgewisseld met meer desinvesteringen van merken die minder opleveren. Zo hoopt Unilever na iedere overname dat de zogeheten gearing weer vlot terugkeert naar het huidige niveau.

Ook streeft Unilever naar een vereenvoudiging van het organisatiemodel. In plaats van een matrixstructuur kiest Unilever voor vijf divisies: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition en Ice Cream. Dat zou beter zijn voor de groei.

Dit resulteert in circa 15 procent minder banen in het senior management en 5 procent minder bij het junior management. In totaal schrapt Unilever 1.500 banen wereldwijd.

In de komende twee jaar wil Unilever 600 miljoen euro aan kosten besparen.

Unilever publiceert dinsdag voorbeurs de resultaten over het afgelopen boekjaar.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers Heineken

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.