Beursblik: steun aan restaurants drukt resultaat Grubhub
De omzet van maaltijdbezorgplatform Grubhub in het vierde kwartaal was in lijn met de verwachtingen, maar het aangepaste EBITDA-resultaat viel tegen, vermoedelijk door steun aan restaurants door gereduceerde tarieven en extra marketing. Dit concludeerde analist Michael Roeg van Degroof Petercam donderdag.
De marketingkosten stegen met 39 procent van 86 miljoen naar 120 miljoen dollar, terwijl de operationele en ondersteunende kosten met 68 procent stegen, van 190 miljoen naar 319 miljoen dollar. Welk deel hiervan extra steun voor restauranthouders is geweest, is onduidelijk volgens Roeg.
Degroof Petercam wees op exclusieve de steun aan de restaurants van omgerekend 1,50 dollar aan aangepaste EBITDA per bestelling. “Dit suggereert een potentiële 100 miljoen dollar of meer aan aangepaste EBITDA per kwartaal”, aldus Roeg.
De omzet van Grubhub van 504 miljoen dollar was vrijwel gelijk aan de omzet die Degroof Petercam veronderstelt bij de consolidatie van deze Amerikaanse overname door Just Eat Takeaway.com, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 zijn beslag krijgt.
Het aangepaste EBITDA-resultaat voor het vierde kwartaal van 31 miljoen dollar, of circa 26 miljoen euro, maakt volgens Roeg dat zijn raming voor 42 miljoen euro in het tweede kwartaal wellicht wat te hoog is, “tenzij de resultaten van Grubhub in het vierde kwartaal uitzonderlijke hoge steunkosten kenden die kunnen worden verlaagd”.
Degroof Petercam heeft een koopadvies en koersdoel van 140,00 euro voor Just Eat Takeaway.com, dat donderdag 0,4 procent steeg op de resultaten van de Amerikaanse overnameprooi.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: