Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

`Google geen concurrent voor TomTom`

`Google geen concurrent voor TomTom`
29 okt 2009 om 17:50

Gisteren kwam TomTom met cijfers over het derde kwartaal . Enkele uren na de presentatie van de cijfers kondigde internetreus Google aan dat het van plan is om eigen navigatiesoftware te introduceren . Beleggers raakten in paniek en prompt zakte de koers van TomTom nog verder om uiteindelijk te sluiten op een intradayverlies van meer dan 20 procent. Een van de grootste zorgen onder analisten betrof echter de dalende verkoopprijs van de navigatiekastjes van TomTom. Tijdens een teleconference wist de navigatiespecialist echter de grootste zorgen bij Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities, weg te nemen. Niet een hogere concurrentiedruk was de oorzaak van de daling, maar zaken als een dollarkoers, hogere promotiekosten en de introductie van nieuwe producten door TomTom zelf. Dit laatste betekende dat TomTom de oude voorraad met een korting op de markt moest zetten.

Daarnaast bleek TomTom goed in staat om de brutomarge te laten stijgen door beter in te kopen. Den Drijver spreekt in deze van een ‘kopersmarkt’, wat betekent dat TomTom goed gebruik kon maken van de speelruimte die de verschillende aanbieders van halffabrikaten boden. Hoewel prijzen niet eindeloos naar beneden kunnen, meent Den Drijver wel dat TomTom nog geen ‘natural barrier’ heeft bereikt. Tot slot wijst Den Drijver op het bewezen goede management van TomTom.

Smartphone geen concurrentie

Op de vraag of de aankondiging van Google om met eigen navigatiesoftware te komen bedreigend voor TomTom is, antwoordt Den Drijver negatief. Allereerst is in de ogen van de analist de PND (het navigatiekastje) die TomTom aanbiedt superieur aan de smartphone. Het scherm is duidelijker, de audio van betere kwaliteit en het systeem gebruiksvriendelijker. Alleen jongeren zullen de smartphone van Google wellicht prefereren, maar dat is niet de doelgroep van TomTom. Over 5 tot 10 jaar is dit misschien wel het geval, maar vooralsnog vormt dit geen bedreiging.


Google heeft daarnaast het probleem dat het zijn navigatie aanbiedt op zijn eigen operating system Android. Lang niet alle producenten van mobiele telefoons willen dit besturingssysteem op hun telefoon hebben draaien. Zeker Apple, Nokia en Blackberry, die toch 67 procent van de markt controleren, zullen deze overstap nooit maken, zegt Den Drijver. Op de vraag of het voor TomTom interessant is om een gratis product op de markt te brengen waarbij de kosten worden terugverdiend middels advertenties, laat Den Drijver weten hier niet in te geloven. Google, waar het advertentiemodel het verdienmodel is, zal al problemen ondervinden met advertenties op zijn navigatiesoftware. Om goede resultaten te boeken met de advertenties is het essentieel dat deze niet opdringerig (non intrusive) zijn, wat bij het kleine, toch al drukke, navigatiescherm vrijwel onmogelijk is. Daarbij verdient TomTom momenteel nog genoeg aan de verkoop. Het introduceren van een gratis variant is volgens de analist van SNS dan ook niet nodig.

TomTom overnameprooi

Naast een producent van navigatiekastjes, is TomTom ook eigenaar van TeleAtlas wiens kaarten ook weer door Google worden gebruikt. Hoewel TeleAtlas nog altijd een partnership met Google heeft, maakt Google voor Amerika inmiddels gebruik van zijn eigen kaarten. Dit betekent dat de licentiekosten voor het internetbedrijf flink zijn teruggelopen. De kans dat Google op korte termijn ditzelfde doet in bijvoorbeeld Europa, ziet Den Drijver niet gebeuren. Amerika biedt onder meer dankzij de gedeelde taal en grosso modo uniforme jurisprudentie grote voordelen bij het in kaart brengen van het land. Om ditzelfde te doen in Europa brengt voor Google hoge kosten met zich mee. De internetreus zal dit alleen doen als het model zich in de praktijk heeft bewezen, aldus Den Drijver. Google verraste Den Drijver echter ook met de snelheid waarmee het  Amerika in kaart bracht.


Op de vraag of het voor Google niet interessanter is om TomTom, inclusief TeleAtlas, over te nemen, geeft de analist geen antwoord. Wel merkt hij op dat TomTom momenteel niet meer zo duur is met een marktkapitalisatie van ongeveer 1,5 miljard euro. Google betaalde in het verleden bijvoorbeeld 1,6 miljard dollar voor videodienst Youtube. Daarbij zijn de kaarten van TeleAtlas van hoge kwaliteit. Den Drijver noemt de kaarten van AND, eveneens aan de beurs van Amsterdam genoteerd, kwalitatief beduidend minder.

 

Door: Merwin Bisseling, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39 93.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.