TNT misleidend in advertentie
“TNT ontkent de feiten van de postmarkt”, zo meldde Sandd vandaag, het op één na grootste postbedrijf van Nederland, vandaag op zijn website. De concurrent van TNT voelt zich naar eigen zeggen 'helaas genoodzaakt' om op de onjuiste berichtgeving, die gisteren in een advertentie van TNT Post in een aantal landelijke dagbladen is verschenen, te reageren.
Advertentie
Volgens Sandd is probeert TNT probeert aan de vooravond van het debat over volledige liberalisering van de Nederlandse postmarkt per 1 juli aanstaande via misleidende en suggestief opgestelde berichtgeving haar positie ten aanzien van de door haar aangekondigde reorganisaties te verantwoorden.
“Hierbij wordt Sandd zowel direct als indirect meerdere malen misbruikt. Om de zorgvuldigheid in het debat rondom de liberalisering te bewaren zijn wij genoodzaakt op een aantal door TNT benoemde zaken in te gaan.”
“50% van de postmarkt naar concurrentie in 2010”
“TNT suggereert dat eigen opgaven van Sandd en Selektmail uitwijzen dat binnen 2 jaar de helft (!) van de postmarkt door de concurrentie wordt bediend. Wij kennen dergelijke informatie noch van onszelf noch van Selektmail. Daarnaast stellen wij vast dat 7 jaar concurrentie heeft geleid tot een marktaandeel van circa 12% voor de nieuwe partijen, waarbij de groei afnemend is”, zo meldt Sandd.
Sandd verwacht dat de nieuwe partijen in het meest optimistische scenario in 2010 maximaal 18% marktaandeel zullen hebben, “een slordige 32% minder dan TNT suggereert”. Ook voegt ze de marktleider toe dat “concurrentie betekent dat je scherper moet kunnen offreren. Dat doet TNT al, waardoor het zelf de grootste aanjager is van de prijsconcurrentie”.
Stakingen
TNT verweerde zich in de advertentie van gisteren tegen de vakbonden, die vinden dat de besparingsvoorstellen van TNT niet door de beugel kunnen. TNT meent zichzelf 'uit de markt te prijzen' als het met de voorwaarden van de vakbonden akkoord gaat.
Bron: koersalarm.nl