Consumptie groeit ondanks daling vertrouwen
Ondanks de terugval van het consumentenvertrouwen is de consumptiegroei hoog gebleven, dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag bekend. Huishoudens hebben in februari 3,1 procent meer besteed aan goederen en diensten dan een jaar eerder. In januari bedroeg de toename nog 2,0 procent.
Consumentenuitgaven
De bestedingen aan goederen waren in februari (+3,4%) hoger dan een jaar eerder. De uitgaven aan duurzame goederen namen met het meest (+5,7%) toe. De aanschaf van duurzame goederen is het meest gevoelig voor schommelingen in de conjunctuur. Het gaat onder meer om bestedingen aan kleding, computers, televisies en auto’s. Eveneens aan voeding, dranken en tabak is meer (+1,2%) besteed dan in februari 2007.
De bestedingen aan diensten dikten met 2,8 procent aan. De toename hangt voor een groot deel samen met de invoering van het eigen risico in de zorg, begin 2008. Huishoudens betalen hierdoor meer voor medische diensten dan voorheen.
Binnenlandse consumptie door huishoudens
Lichte daling van het consumentenvertrouwen
Het vertrouwen van de consument is in april licht afgenomen. De indicator daalde van -9 in maart naar -12 in april. Consumenten waren somberder over het economisch klimaat dan in maart. De afgelopen twaalf maanden werden negatiever beoordeeld, maar de somberte heeft vooral te maken met de negatieve kijk op de economische ontwikkelingen in de nabije toekomst. Zo’n negatieve stemming hebben consumenten sinds de zomer van 2003 niet meer gehad. Gedeeltelijk is dit te wijten aan de onrust op de financiële markten in de afgelopen maanden.
Consumenten zien zowel de economische situatie als hun eigen financiële situatie negatiever in dan verleden jaar. Naar verwachting zal deze trend zich de komende twaalf maanden voortzetten. Ondanks het pessimisme deden consumenten in april relatief meer grote aankopen dan in maart. Toch werd hiermee het in februari en maart verslechterde oordeel over het doen van grote aankopen niet geheel teniet gedaan. Per saldo nam de koopbereidheid onder consumenten licht af.
Consumentenvertrouwen (seizoengecorrigeerd)
Verbetering
Ondanks de terugval van het consumentenvertrouwen is de consumptiegroei hoog gebleven. De financiële positie van huishoudens verbeterde in 2007 aanzienlijk, zij hadden vorig jaar bijna 4 procent meer te besteden. De stijging van het reëel beschikbaar inkomen was iets groter dan in 2006 en de grootste sinds 2001.
Bron: koersalarm.nl