Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Antonov

Antonov
26 feb 2002 om 17:50

Als we weer fondsen gaan werven, kan dit een goed moment zijn, aldus Antonov-bestuurder Mike Emmerson. De overeenkomst met Honda zal de versnellingsbakkenontwikkelaar niet op korte termijn uit de rode cijfers helpen.
Naar aanleiding van de vandaag naar buiten gebrachte overeenkomst met de Japanse autofabrikant gaven voorzitter Emmerson en uitvinder Rouwen Antonov een persconferentie in Amsterdam. De koers van het aandeel was toen al de grootste stijger aan het Damrak. Emmerson had nog helemaal geen tijd gehad om de koers te volgen, want de overeenkomst met Honda was pas gisteren ondertekend. Het inlichten van de pers had vervolgens prioriteit.

Omdat het bedrijf vooralsnog vooral kosten maakt waar onvoldoende baten tegenover staan, is ieder jaar nieuw geld aangetrokken door middel van emissies. Een hoge beurskoers is dan natuurlijk meegenomen. De bodem van de kas komt intussen in zicht, er zit voldoende in om tot en met maart te overleven.
Het ziet er niet naar uit dat de overeenkomst met Honda voor die tijd voldoende in het laatje brengt om een uitgifte van aandelen overbodig te maken. Als er geen andere financieringsbronnen worden aangeboord zullen daarom ook dit jaar aandelen Antonov uitgegeven moeten worden. We sluiten het zeker niet uit, zei Emmerson. Maar als hij vanaf maart zijn eigen salaris en dat van de 20 werknemers wil blijven betalen is een emissie de logische gevolgtrekking.

We zijn erg blij met Honda als eerste klant, aldus de bestuursvoorzitter. We zij hiermee een heel stuk richting showroom gekomen. Wat de deal Antonov concreet oplevert kon hij vandaag echter niet openbaren.
Honda test al tien jaar de door Antonov ontworpen automatische versnellingsbakken die werken volgens mechanische principes in tegenstelling tot de hydraulische automatische versnellingen die nu op grote schaal in autos worden gebruikt. Gedurende de testperiode betaalden de Japanners wel wat voor de diensten van Antonov, maar dergelijke overeenkomsten konden de ontwerper nooit in de zwarte cijfers tillen.

Ook met het besluit van Honda om een licentie te nemen brengt het punt waarop positieve cijfers geschreven zullen worden nog niet in beeld. Honda koopt slechts het recht om de techniek mogelijk in de toekomst te gebruiken. Of en wanneer er daadwerkelijk versnellingen volgens de Antonov-methode worden gemaakt, hangt helemaal van de Japanners af.
Volgens Antonov betalen producenten zo een 2% à 3% van de productiekosten als royalty voor gelicenceerde technieken. Voor een versnellingsbak die $650 kost om te maken, levert dat ongeveer $20 op. Om uit de kosten te komen zouden er ten minste 150 duizend van geproduceerd moeten worden om quitte te draaien.
Voor autofabrikanten wordt het echter pas bij productieaantallen van minimaal 350 duizend tot 500 duizend per jaar interessant om er überhaupt over na te denken. Antonov denkt groot, in de presentatie rekenen de bestuurders voor dat als de Antonov-versnelling eenmaal een marktaandeel van 5% heeft, de jaarlijkse inkomsten met $56 miljoen zullen stijgen.

Emmerson denkt dat, nu Honda de eerste stap heeft gezet, er toch daadwerkelijk binnenkort meerdere schapen over de dam zullen komen. En waarom niet, de versnellingen zijn te maken uit bestaande onderdelen, gaan efficiënter om met energie en de productiekosten liggen lager. En het comfort voor de bestuurder is echt even groot als bij de conventionele automatische versnelling, bewees een proefrit in en met Antonov-bak uitgeruste middenklasser.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.