Aegon
Aegon gaat 55 miljoen nieuwe gewone aandelen uitgeven. Dit heeft Aegon woensdag bekendgemaakt. De waarde van de uitgifte vertegnwoordigt ongeveer 4% van Aegons huidige totale uitstaande aandelenkapitaal. Op basis van de slotkoers van dinsdag vertegenwoordigt de uitgifte een waarde van bijna EUR 1,8 miljard.
De opbrengst van de uitgifte zal worden gebruikt voor de financiering van de overname van de Direct Marketing Services bedrijven van J.C. Penney Company, Inc. door een dochteronderneming van Aegon USA, die werd aangekondigd op 8 maart 2001 en naar verwachting in juni 2001 zal worden afgerond. Credit Suisse First Boston en Morgan Stanley opereren gezamenlijk als bookrunners bij deze transactie, aldus de verzekeraar.
De uitgifte valt niet onder het voorkeursrecht van bestaande aandeelhouders. Vereniging Aegon streeft ernaar het bezit van gewone aandelen Aegon van ongeveer 37% geleidelijk uit te breiden naar het voorheen gehouden belang van ongeveer 40%. Aangezien Vereniging Aegon recentelijk heeft gekozen voor dividend in aandelen, zal zij naar verwachting nu niet deelnemen aan deze uitgifte, aldus het concern.
Beschrijving Aegon:
Aegon behoort tot de tien grootste levensverzekeringsmaatschappijen ter wereld. Bijna 90% van de activiteiten betreft de verkoop van levensverzekeringen, pensioenen en daaraan gerelateerde spaar- en investeringsproducten. Daarnaast is het bedrijf actief op het gebied van ongevallen-, ziektekosten-, schade- en algemene verzekeringen en een klein aantal bankactiviteiten. Aegon heeft als hoofdmarkten Nederland en de Verenigde Staten. In 2000 zijn Transamerica (Verenigde Staten), Guardian (Verenigd Koninkrijk), NN Life (Canada) en Covadonga (Spanje) overgenomen. De strategie van Aegon richt zich op uitbreiding van het levenbedrijf en afbouw van de schadeactiviteiten. Vooral in landen waar het bedrijf al actief is, wordt gezocht naar schaalvergroting en versterking van de distributiekanalen via acquisities. Aegon streeft een autonome winstgroei na van ten minste 10% en een pay-out-ratio van 47%. Inclusief de overname van de Direct Marketing Services bedrijven van J.C. Penney in de Verenigde Staten, verwacht de directie in 2001 een stijging van de nettowinst en van de winst per aandeel tussen de 10 en 15%.