BOL.com
De Duitse mediagroep Bertelsmann zegt dat het zijn online verkooppunt Bol.com niet op de beurs zal introduceren. Bol gaat fuseren met de boekenclub van Bertelsmann, Bertelsmann Club. Dit wordt algemeen gezien als een stap achteruit in de internetexpansie van het Duitse mediaconglomeraat.
Met Bol.com wilde Bertelsmann de concurrentie aangaan met de grootste online verkoper, het Amerikaanse Amazon. Bol werd in februari 1999 gelanceerd en is momenteel in 16 landen actief. Maar volgens de Duitse pers zou Bol.com aanzienlijke verliezen lijden. Bertelsmann Club daarentegen is een rendabel bedrijf.
Bertelsmann zegt dat het de twee diensten gaat samenvoegen om zich aan de het gedrag van de consument aan te passen. Die consument zou volgens Bertelsmann zijn toevlucht nemen tot verschillende media om informatie te krijgen over producten en om die producten te kopen. Tot nu toe waren Bol.com en Bertelsman Club twee verschillende bedrijven die gecontroleerd werden door éénzelfde filiaal van Bertelsmann, DirectGroup. DirectGroup bezit ook CDnow en heeft een participatie van 40% in een andere on line boekhandel, Barnesandnoble.com.