Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

P&O Nedlloyd

P&O Nedlloyd
8 mei 2001 om 17:17

Zal P&O Nedlloyd eindelijk een aparte beursnotering krijgen? Dat wordt de hamvraag als Nedlloyd woensdag de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering belegt, zo meldt TijdBeursMedia. Voorbeurs presenteert het fonds al de cijfers over het eerste kwartaal. Hann Verheijen, analist bij Rabo Securities, is gematigd optimistisch en verwacht een winst per aandeel van EUR 0,29, terwijl de consensus ligt op EUR 0,13.

De ogen zullen vooral zijn gericht op de zogenaamde reverse listing: de beursgang van P&O Nedlloyd, de joint-venture waarin Nedlloyd een 50%-belang heeft. Nedlloyd zou de eigen holding van de beurs halen, het belang in P&O Nedlloyd volledig overnemen, het fonds naar beurs brengen en de andere belanghebbende – P&O – hierin een groot belang geven. Het andere belang van de holding – 50% van de aandelen Martinair – zou dan worden verkocht.

Geheel onomstreden is dit voorstel niet. Enkele grootaandeelhouders morden dat de containervaart te cyclisch is om alles op één kaart te zetten. Of de beursnotering uiteindelijk door de aandeelhouders wordt goedgekeurd hangt volgens Rabo-analist Verheijen af van drie factoren.

Ten eerste cashpositie van Nedlloyd. Ten tweede de vraag hoe het verder moet met het belang in Martinair en ten derde de verhoudingen straks. P&O heeft nu 50% van de aandelen in handen. Hoe wordt dat straks? Krijgt Nedlloyd dan een kleine meerderheid? Ik verwacht van wel, zo vertelt de analist aan TijdBeursMedia.

Verheijen voorziet dat aandeelhouders (in aansluiting op de voorgenomen beursgang) een dividend krijgen van circa EUR 5. Dit is een stuk minder dan de wel erg hoge eis van de protesterende aandeelhouders: zij mikten op EUR 15.

De aparte notering voor P&O Nedlloyd ziet Verheijen als de second best. Ik ben niet erg enthousiast over de containercarreer-industrie. Mijn voorkeur zou zijn dat het bedrijf zou worden doorverkocht, maar dat willen P&O en Nedlloyd niet, aldus de analist.

Maar een beursgang is nog altijd beter dan doorgaan op de huidige weg. Het maakt een einde aan de huidige onzekerheid, aldus Verheijen. Gebaseerd op het reverse listing scenario hebben wij een target prijs van EUR 30 bepaald (wat circa 12% hoger is dan de huidige koers).

Of Nedlloyd haar belang in Martinair makkelijk kan afgestoten is de vraag. De andere belanghebbende, KLM, toetst bij de Europese Commissie of haar 50%-belang door een andere partij kan worden overgenomen. Verheijen verwacht voor eind mei een negatieve uitspraak. Maar KLM heeft al wel laten weten eventueel samen met Nedlloyd op zoek te willen naar een koper, als de Commissie niet akkoord gaat.

Voor een 100%-belang is volgens Verheijen wel voldoende animo. Touroperators tonen interesse in de passagiers-activiteiten en wij verwachten dat KLM de vrachtactiviteiten zou willen behouden, zo stelt de analist.

Voor het eerste kwartaal verwacht Verheijen een winst per aandeel van EUR 0,29, terwijl de consensustaxatie uitkomt op EUR 0,13. Nedlloyd zelf durft over 2001 geen concrete uitspraken te doen, vanwege de onzekerheden in de wereldeconomie.

De nettowinst van P&O Nedlloyd in het eerste kwartaal van 2001 zal volgens Verheijen uitkomen op USD 21 miljoen, tegen een verlies van USD 29 miljoen in het eerste kwartaal van 2000. De industrie staat er nu beter voor dan vorig jaar, maar zit nu wel op de top van de cyclus. Er is veel capaciteit van schepen bijgebouwd. Ik verwacht dat de tarieven de komende tijd zullen zakken.

Van Martinair werd vorige week bekend dat de maatschappij in de eerste vier maanden dit jaar een resultaatverbetering had gehaald, maar ten opzichte van het begrote resultaat was nog sprake van een achterstand. Over heel 2000 kwam het bedrijf uit op een verlies na belastingen van NLG 92 miljoen. Voor belastingen was dit NLG 157 miljoen. De variabele kostenstijgingen konden volgens Martinair onvoldoende worden doorberekend in de verkoopprijzen.

Bron: TijdBeursMedia

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.