Via-Claim
Postbank komt klanten die in februari 2000 schade hebben geleden bij de beursgang van Via Networks gedeeltelijk tegemoet.
Het is daarmee de eerste bank die toegeeft dat er fouten zijn gemaakt, zo meldt Het Financieele Dagblad maandag.
Andere effectenhuizen waarbij claims lopen, zoals Labouchere-dochter Alex en Fortis-dochter MeesPierson, bieden tot nu toe nog geen vergoeding.
Postbank biedt een vergoeding aan beleggers die kort na de introductie van het aandeel bestensorders hebben opgegeven. Deze orders werden onverwacht tegen een vier keer hogere koers dan de introductieprijs uitgevoerd. De aankoopprijs oversteeg daardoor vaak het beschikbare saldo van beleggers, die vervolgens geld moesten bijstorten. Wettelijk zijn banken verplicht om klanten te behoeden voor orders die hun financiële middelen overstijgen.
Postbank wil volgens Het Financieele Dagblad niet aangeven welke schadevergoeding beleggers precies krijgen en of beleggers zelf om een vergoeding moeten vragen. Zij bevestigt echter wel zich te zullen houden aan een recente uitspraak van de Klachtencommissie van het Dutch Securities Institute, een arbitragecommissie voor beleggers met klachten over hun effectenhuis. In de eerste uitspraak in een reeks van klachten in de Via Networks-zaak oordeelde de Klachtencommissie dat de betreffende -niet bij naam genoemde- bank de bestensorders had moeten limiteren. De uitspraak wordt echter beperkt doordat de commissie stelt dat de bank de zorgplicht voldoende in acht neemt als bij de limitering rekening wordt gehouden met ten hoogste een koersverdubbeling.