Apple in overleg met uitgevers over levering titels multimedia tablet
Uitgever HarperCollins is in gesprek met Apple voor de levering van titels op het nieuwe multimedia tablet van het elektronicabedrijf. Dat meldt de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. Het is niet duidelijk of de titels leverbaar zullen zijn via iTunes of een nog op te zetten internetwinkel. Apple wil met de samenwerking met HarperCollins de concurrentie met Amazon aangaan, dat titels levert voor zijn eigen multimedia tablet.
De nieuwe gadget van Apple zal naast een e-reader ook toegang bieden tot internet, films, televisie en games. Met een touchscreen tussen de 10 en 11 inch lijkt het apparaat meer richting de MacBook laptop dan een iPhone te gaan. Apple meldde dat het tablet op 27 januari wordt gepresenteerd.
Meer dan een e-reader
Woordvoerders van Apple menen dat de nieuwe tablet verder gaat dan de e-reader. Het apparaat zal, naast de functie als e-reader, waarschijnlijk te gebruiken zijn om films op te bekijken, games op te spelen, en internetmogelijkheden hebben. Apple beoogt met de tablet een nieuwe manier van interactiviteit met de gebruikers te bewerkstelligen. Zo kunnen boeken en kranten in verschillende lay-outs weergegeven worden en de gebruiker kan zelf nieuwsbronnen samenbrengen.
Bedrijven als Toshiba en Hewlett-Packard hebben een soortgelijk apparaat al reeds geïntroduceerd.
Verkoopprijs belangrijke factor
Een analist van Oppenheimer&Co denkt dat deze rond de 1.000 dollar zal liggen. De prijsstelling zou te maken hebben met de toegang tot een WiFi draadloos netwerk waardoor wereldwijd toegang tot internet te verkrijgen is. Apples populaire MacBook ligt in de winkels vanaf 999 dollar.
Door: Joeri Zwart, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39 93