--- ---

Beleggingstip 2 van De Aandeelhouder

TomTom publiceert vandaag teleurstellende resultaten over 2017 en een voorzichtige vooruitblik voor 2018. De aandelen dalen met circa 9% in een overwegend negatieve beurs. In deze tweede beleggingstip van De Aandeelhouder willen we profiteren van de bewegelijkheid van de aandelen, maar aan de andere kant bescherming inbouwen tegen een mogelijk verdere daling. Hoe we dat doen leggen we u zo graag uit.

Over TomTom

Opgericht in 1991 als tech start-up wist TomTom uit te groeien tot een toonaangevende speler op het gebied van navigatie. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam richt TomTom haar activiteiten op het ontwerpen en ontwikkelen van kaart- en navigatie producten, GPS-sporthorloges, fleet management oplossingen en locatie gebaseerde producten. De producten en diensten die TomTom aanbiedt, komen voort uit een drietal kerncompetenties: kaarten, verkeersinformatie en software. TomTom opereert vanuit 3 divisies die allemaal gebruik maken van één van de competenties: Consumenten: verkoop van navigatiesystemen en sporthorloges met Nike. Automobiel & Licenties: ingebouwde navigatiesystemen (met internetconnectie), verkeersinformatie, navigatiesoftware en de trend naar geautomatiseerd rijden. Samenwerkingsverbanden met onder andere Volvo, Fiat, Daimler, Toyota, Volkswagen, Ford, Renault.  Licentieverkopen: verkoop van licenties aan bijvoorbeeld internetbedrijven, mobiele telefonie bedrijven en overheden. Telematics: software platform om logistieke processen van ondernemingen te optimaliseren aangaande onder andere brandstofverbruik en logistieke planning. Ruim 800.000 abonnementen wereldwijd en snel groeiend. Europees marktleider met operationele winstmarges (ebitda) van 38%.

In 2017 boekte TomTom een omzet van €987 miljoen en een aangepaste operationele winst (EBITDA) van €141 miljoen. Hier kunt u meer lezen over de vanochtend gepubliceerde resultaten.

Ontwikkelingen TomTom

TomTom zit al jaren in een transitiefase. Van de verkoop van consumentenproducten (bijvoorbeeld navigatiekastjes) met lage marges naar de verkoop van software en services met hoge marges. In 2017 behaalde TomTom 61% van de omzet uit software en services. De transitie zet nu in volle vaart door en in 2018 komt circa 70% uit de hoge margekant van de business. Dit zien we ook terug in de nieuwe orders in de automobielhoek. In 2017 haalde TomTom voor €400 miljoen aan nieuwe orders op van automobielfabrikanten tegen €300 miljoen in 2016. Daarbij komt dat TomTom een vooraanstaande rol gaat spelen in de trend richting geautomatiseerd rijden. Hier heeft de onderneming wel te kampen met stevige concurrentie rondom het consortium Here. Meerdere automobiel en techbedrijven hebben een belang gekocht in Here. Dat is een groot verschil met TomTom dat wel partnerships afsluit, maar geen andere bedrijven een stake laat kopen in hun kaartenplatform. Bewust of onbewust blijft in deze de vraag.

Wat is TomTom waard?

Een uitdagende vraag aangezien je dit vanuit meerdere invalshoeken kunt benaderen. Hieronder een aanzet vanuit de waarde van het kaartenplatform en daarnaast vanuit de huidige winstgevendheid.

Waarde van het kaartenplatform van TomTom

Naast TomTom staan twee serieuze concurrenten. Here en Google Maps. Een fantastische oligopolie die veel mogelijkheden moet bieden. Dit zien we nu niet terug in de winstgevendheid van TomTom. Met Google willen de meeste partijen geen zaken doen aangezien ze beducht zijn voor de eigen plannen van Google. Daarbij willen ze niet dat hun data in handen komt van Google.

Dan naar HERE. De onderneming heeft op dit moment een groter marktaandeel bij automobielfabrikanten, maar TomTom wint snel veel terrein in deze. Op andere gebieden zoals smartphones is TomTom groter dan HERE. Volgens veel onafhankelijke experts is het nieuwe kaartplatform van TomTom minstens zo goed als dat van HERE. TomTom heeft circa net zo veel navigatiekilomers op het platform als HERE dus ook vanuit dat perspectief redelijk vergelijkbaar. De HERE assets werden verkocht voor €2,8 miljard. Wat betekent dit nu voor TomTom? Waarde kaarten TomTom 75% van de waarde van HERE: € 9,17 per aandeel TomTom

Beleggers gaan hier nu niet van uit. Deze fantasie is dus uit de aandelen, maar het lijkt me verstandig dit wel in het achterhoofd te houden als wellicht een plan B. Sinds bovenstaande verkoop hebben onder andere Intel, Tencent en NavInfo ook een belang gekocht in Here tegen een hogere waardering. De waarde ligt volgens deze transacties op €3,4 miljard. Puur ter informatie per aandeel TomTom betekent dit ruim €14.

Ontwikkeling winstgevendheid & waardering

Met de verwachte omzetgroei in twee van de drie hoge marge divisies van TomTom en de scherpe daling in de consumentenhoek kan de winst de komende jaren oplopen. Dit zien we ook terug in de vooruitblik van TomTom voor 2018. De omzetverwachting ligt op €800 miljoen in 2018 tegen €903 miljoen in 2017. De brutomarge stijgt echter van 63% naar 70%. Dit betekent dat de brutowinst in 2018 ongeveer gelijk zal zijn aan 2017. Met de lagere kosten in 2018 zal de winst oplopen richting €0,25 per aandeel van €0,17 (aangepaste winst) in 2017. In de jaren ernaar zal dit verder doorzetten richting een hogere winstgevendheid verwachten wij. Belangrijk in deze is te weten dat TomTom geen schuld op balans heeft staan maar beschikt over een netto kaspositie van €121 miljoen. Op 10 keer de operationele winst + de netto kaspositie komt de waarde per aandeel uit op circa €8,44. Een kleine 10% hoger dan de huidige koers.

Invullen van de positie

Wij zien na de huidige daling een interessant instappunt ontstaan bij TomTom. U kunt natuurlijk op basis van bovenstaande analyse direct in aandelen TomTom, maar wellicht kan het slimmer.

Nu bestaan er certificaten die wellicht een betere risico/rendement verhouding bieden dan een directe belegging. U weet namelijk nooit zeker of een aandeel gaat stijgen. Met onderstaande certificaat maakt u in 8 maanden 15% rendement zolang TomTom niet onder de €6 zakt. Geannualiseerd dus 23%.  U leest het goed... als de aandelen niet met 24% dalen maakt u een rendement van 15% in 8 maanden. Daalt de koers van TomTom wel onder de €6 dan daalt het certificaat mee met de aandelen. Doet het aandeel niet zo veel qua koers dan maakt u altijd nog een mooi rendement met dit certificaat. De kans dat dit certificaat met een aantrekkelijk rendement afloopt is echter vooral groot.

De Commerzbank certificaten met Isincode NL0012648505 handelen op €7,95 -. Indien TomTom tussen nu en 21 september 2018 niet onder €6 komt, ontvangt de belegger €9,20 retour. Een rendement van 15% voor 8 maanden. Op jaarbasis (geannualiseerd) zelfs 23%. Het maakt dus niet uit waar de koers over zeven maanden staat mits het aandeel niet de ondergrens van €6 raakt. Uitgaande van een aandelenkoers nu op €7,67 is er tot de ondergrens een marge van 22%. Stel dat de ondergrens wel geraakt wordt binnen nu en 8 maanden, dan is op einddatum de uitkering gelijk aan de koers van TomTom. De certificaten geven geen dividend (al keert TomTom dit ook niet uit). In onze optiek zijn de certificaten een goed alternatief voor een directe belegging in de aandelen. Als het aandeel oploopt, zullen de certificaten meebewegen. Iets trager overigens. De uitgevende instelling zorgt voor goede verhandelbaarheid tegen zeer krappe spreads. Een interessante belegging voor de belegger die vertrouwen heeft in TomTom en op een slimme manier wil profiteren.

TomTom Rendement Certificaat Commerzbank: ISIN NL0012648505

Meer informatie over het certificaat? Klik Hier.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De redactie van De Aandeelhouder kan posities innemen op de financiële markten.

Redactie De Aandeelhouder 6 februari om 15.30

Geef een reactie