Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Winnaar Eurovisie Songfestival veilt trofee aan crypto-organisatie om Oekraïne te helpen

Winnaar Eurovisie Songfestival veilt trofee aan crypto-organisatie om Oekraïne te helpen
9 jun 2022 om 15:07

Ondanks de vele verwoestingen van de oorlog, heeft Oekraïne op het Eurovisie Songfestival de nationale trots en vreugde in het land een beetje hersteld. Door de overwinning krijgt het Oekraïense leger nu op indirecte wijze de beschikking over extra drones.

De trofee en de roze hoed van de leadzangeres van Kalush Orchestra, de Oekraïense band die Eurovisie won, werden geveild. Volgens een verklaring die de band maandag heeft vrijgegeven, is de opbrengst opgelopen tot meer dan 1,2 miljoen dollar.

In een Telegram-bericht verklaarde de leadzanger van de band, Oleh Psiuk: “We hebben het gevoel dat dit slechts de eerste triomf is op weg naar onze grootste overwinning op de Russische indringer.”

Het Oekraïense leger heeft nu meer drones

Volgens Maria Pysarenko, een woordvoerster van de Serhiy Prytula Charity Foundation (die werd opgericht door een Oekraïense tv-zender), zou het geld worden gebruikt om drie drones aan te schaffen die het leger kan gebruiken voor toezicht.

Volgens Pysarenko werd de prijs, een handgemaakte glazen microfoon gemaakt door de Zweedse kunstenaar Kjell Engman, geveild in Bitcoin. Aan de veiling deden verschillende zakenmensen uit Kalush (Oekraïne), een liefdadigheidsinstelling uit Washington (WhiteBIT) en een Bitcoin-handelsbedrijf dat oorspronkelijk uit Oekraïne komt mee. De trofee werd vervolgens op zondag voor 900.000 dollar verkocht.

“Het is een aanzienlijk bedrag, maar we erkennen dat het doel veel groter is,” zei Margarita Polupan, een woordvoerder van WhiteBIT, die zei dat haar bedrijf al sinds het begin van het conflict biedingen doet en hulp coördineert voor Oekraïne.

De winnaar van de hoed werd willekeurig gekozen in een afzonderlijke loterij, waarbij elk ticket 200 Oekraïense hryvnia kostte (minder dan 6 euro). Meer dan 30.000 personen namen deel aan het evenement, dat meer dan $300.000 opbracht.

De hoed werd gewonnen door Volodymyr Onyshchuk, een Oekraïense IT-deskundige die in Tsjechië woont en regelmatig doneert aan de organisatie van Prytula. Hij beweerde dat hij meerdere loten had gekocht omdat hij het “een goed idee” vond, en dat hij een “foto voor Facebook” wilde maken met de hoed op voordat hij hem aan een museum in Kiev, de hoofdstad van Oekraïne, of in Kalush zou schenken.

Een lied met een politieke boodschap

Kalush Orchestra drong er, na het winnen van Eurovisie, bij zijn volgers op aan om hun steun te betuigen door geld te geven aan het Oekraïense leger. In een Instagram-post waarin de verkoop werd aangekondigd, verklaarde de band: “Elke euro die je bijdraagt, helpt het leven van Oekraïense strijders te redden!”

Eurovisie is volgens het reglement een “niet-politiek evenement”, maar het is nooit echt vrij geweest van wereldpolitiek.

“Stefania, het winnende liedje van Kalush Orchestra, is gemaakt ter nagedachtenis aan de moeder van de heer Psiuk. Het werd geherinterpreteerd als een patriottisch lied voor Oekraïne als moederland, ondanks het feit dat het geen expliciet politieke teksten bevat.

Na de wedstrijd maakte de band een videoclip voor “Stefania”, waarin verwoeste huizen te zien zijn en vrouwelijke soldaten die kinderen door de ruïnes dragen. Hiermee wordt duidelijk verwezen naar de oorlog. Bijna 20 miljoen mensen hebben de video al gezien.

“Als Stefania de hymne van onze strijd is geworden, zou ik graag willen dat het de hymne van onze triomf wordt”, zei Psiuk in de omschrijving van de video.


Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Coinmerce.

Coinmerce is een Nederlandse Crypto broker die staat voor gemak en veiligheid. Met registratie bij De Nederlandsche Bank en breed aanbod van coins, zijn zij dé crypto broker van Nederland waar je eenvoudig, snel en veilig kunt kopen en verkopen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.