--- ---

DIT IS EEN RECLAME-UITING


Een kleine investering, een kort ritje en dan weer met een goed gevoel uitstappen. Voor veel beleggers klinkt dit als muziek in de oren. Maar het is tevens het businessmodel van Uber, het beroemde maar ook regelmatig omstreden taxiplatform dat op vrijdag 10 mei in New York naar de beurs gaat.

Ook kleine investeerders kunnen daardoor straks beleggen in Uber. De voorgenomen IPO is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste en ook meest besproken beursgangen in de geschiedenis van Wall Street. Het maakt van Uber een startup die straks in één klap 100 miljard dollar waard is, maar ook een unicorn die zonder schroom een jaarverlies van ruim 3 miljard dollar rapporteert.

Hieronder kunt u meer lezen over het bedrijf en de geplande beursgang op 10 mei op basis van het door Uber gepubliceerde, en bij de SEC gedeponeerde s-1 document, en diverse mediabronnen.

VAN DEELTAXI NAAR GLOBAL TRANSPORTATION LEADER

Uber werd in maart 2009 opgericht in San Francisco. Maar het bedrijf ging pas echt van start in maart 2010 met een tweet van oprichter en CEO Travis Kalanick, waarin hij aangaf op zoek te zijn naar chauffeurs voor zijn taxidienst. Ryan Graves reageerde en werd de eerste Uber-chauffeur.

Bijna tien jaar later zijn dit er bijna 4 miljoen. Graves zelf zette zijn taxi al snel aan de kant en nestelde zich in de top van het concern. Naar verluidt bezit hij voor een paar miljard dollar aan aandelen.

Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook de rest van de wereld werd met gierende banden veroverd, waarbij Amsterdam in 2012 de primeur in Nederland had. Zonder slag of stoot ging dit echter niet, want overheden en vooral de traditionele taxisector keken met argusogen naar het nieuwe snelgroeiende deeltaxibedrijf dat daarbij regelmatig lokale wetten en regels tartte.

Maar Uber liet zich niet aan banden leggen en gaf vol gas. Tien jaar na de oprichting heeft het bedrijf – dat zich inmiddels zelf global transportation leader noemt - de grens van 10 miljard ritjes allang geslecht en blijft het maar doorgroeien. Ook werden allerlei nieuwe diensten, zoals Uber Eats uitgerold.

ALLES DRAAIT OM DE APP

Dat Uber – en daarna vergelijkbare bedrijven – zo’n vlucht konden nemen heeft alles te maken met de slimme wijze waarop gebruik werd gemaakt van internet en mobiele telefonie.

Via de, inmiddels massaal gebruikte, app van Uber kan bijna overal ter wereld binnen een paar minuten een Uber-taxi worden gelokaliseerd, besteld en een prijs worden afgesproken. Een altijd en overal aanwezige service die je snel en voordelig op je plek van bestemming aflevert.

Een groot verschil daarbij is dat Uber-chauffeurs zelfstandigen zijn die in hun eigen auto rijden en een van de belangrijkste redenen waarom het aantal aangeboden taxiritjes de afgelopen jaren zo explosief is gegroeid.

Volgens topman Dara Khosrowshahi staat zijn bedrijf daarmee echter nog maar aan het begin. “Uber is op dit moment goed voor minder dan 1 procent van alle kilometers die wereldwijd met auto’s worden gereden en slechts een klein deel van de bevolking in de landen waar we actief zijn heeft met ons gereden. We zijn dus nog lang niet klaar”, zo schrijft hij aan beleggers.

ENORME GROEI EN ENORM VERLIES

Ook uit de door Uber officieel overlegde documenten blijkt weliswaar dat het bedrijf enorm hard groeit, maar dat tegelijk ook nog steeds sprake is van zeer grote jaarlijkse verliezen. Hoewel de omzet vorig jaar met liefst 42 procent toenam tot 11,3 miljard dollar resteerde tevens een operationeel verlies van 3 miljard dollar.

Gegevens Uber

Bron: Alphastreet (30-4-2019)

De gepresenteerde staatjes over de ontwikkelingen in de afgelopen kwartalen tonen vooralsnog een sterk opgaande trend, maar echte prognoses voor de omzetontwikkelingen voor de komende jaren en - belangrijker – wanneer het bedrijf uit de rode cijfers zal komen worden vooralsnog niet gepresenteerd.

Overigens ging de groei van Uber niet louter over rozen en werd het bedrijf ook geconfronteerd met een aantal schandalen. Zo kwam het concern veelvuldig in het nieuws vanwege haar vrouwonvriendelijke bedrijfscultuur en het bewust in de wielen rijden en bespioneren van concurrenten.

CIJFERS 2018UBERLYFT
Omzet$ 11,3 miljard$ 2,2 miljard
Frequente gebruikers91 miljoen31 miljoen
Chauffeurs3,9 miljoen1,9 miljoen
Ritten5,2 miljard619 miljoen

Bron: Fortune (30-4-2019)

Andere concurrenten zijn onder meer Curb, Grab en Ola. Maar ook andere vervoersaanbieders, van de traditionele taxibranche en het openbaar vervoer tot autohuurgiganten als Hertz en Avis, zitten niet stil en kijken hoe ze op de marktveranderingen in kunnen springen.

MARKET CAP BOVEN 100 MILJARD DOLLAR

Uber heeft zelf aangegeven dat het tijd is om de stap naar de beurs te zetten. Enerzijds omdat het bedrijf haar cijfers ook nu al rapporteert en daardoor door de financiële wereld en media al als beursgenoteerd bedrijf wordt bekeken en behandeld. En anderzijds uiteraard omdat een beursnotering de mogelijkheid biedt nieuw kapitaal op te halen waarmee extra groei kan worden gerealiseerd.

Sinds de plannen dit jaar steeds concreter werden circuleren enorme bedragen over de mogelijke market cap van het bedrijf, dat mogelijk rond de 100 tot 120 miljard dollar zou uitkomen.

Daarmee zou Uber in één klap de grootste unicorn op de beurs worden, met een marktwaarde die groter is dan automaker Volkswagen en bijvoorbeeld twee keer de waarde van Heineken. Vergeleken met andere techgiganten als Amazon en Apple, die de grens van 1 biljoen dollar al wisten te overschrijden moet Uber echter nog even haar plaats kennen.

Wel lijkt het bedrijf met een bedrag van circa 10 miljard dollar dat het aan nieuwe aandelen zou willen uitgeven een van de grootste IPO’s uit de Amerikaanse geschiedenis te worden en in de all time top 10 te belanden. Die lijst wordt overigens nog steeds aangevoerd door de Chinese onlinegigant Alibaba, dat bij haar beursgang in september 2014 liefst 25 miljard dollar aan vers kapitaal ophaalde.

WIE VERDIENEN AAN DE BEURSGANG?

Met de beursgang van Uber worden niet alleen de oprichters – waaronder ex-CEO Travis Kalanick met een belang van 8,6 procent – in één klap miljardair, maar ook een aantal investeerders die op een vroeg moment met forse bedragen in durfden te stappen.

Het Japanse Softbank bijvoorbeeld, dat ruim een jaar geleden bijna 8 miljard dollar investeerde om ruim 15 procent van Uber in handen te krijgen. Een belang dat inmiddels het dubbele waard lijkt. Ook de Saoedische kroonprins Mohammed heeft via het door hem geleide staatsinvesteringsfonds ruim 5 procent van Uber in handen. Evenveel ongeveer als Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Andere opvallende aandeelhouders van het eerste uur zijn Amazon-CEO en rijkste man ter wereld Jeff Bezos, zangeres Britney Spears en acteur Ashton Kutcher. Ook Jay-Z, rapper en echtgenoot van Beyoncé, zou naar verluidt een fors bedrag kunnen incasseren bij de beursgang.

Maar ook de verguisde Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong zou tot nieuwe Uber-rijken behoren. Tenminste, als hij de aandelen die hij een paar jaar geleden voor slechts 100.000 dollar aanschafte nog heeft behouden.

WILT U INSTAPPEN?

Dat de beursgang van Uber op 10 mei enorm veel aandacht gaat krijgen staat nu al vast. Maar de vraag is natuurlijk of u ook zelf aandelen wilt kopen van een bedrijf dat weliswaar zeer hard groeit, maar nog steeds groot verlies maakt.

Voor u eventueel besluit is het belangrijk dat u alle beschikbare informatie afweegt. Behalve dit artikel kunt u uiteraard het prospectus raadplegen.

Instappen in aandelen Uber en van A naar B navigeren kunt u, net als in hun taxi’s, uiteraard altijd. Ook via de platformen van BinckBank.

Daarvoor zorgen wij direct nadat de eerste koers van Uber in New York op het bord verschijnt. Voor Nederlandse beleggers is het immers niet mogelijk vooraf in te schrijven op emissies op de New York Stock Exchange en kunnen pas aandelen worden aangekocht of verkocht nadat de eerste notering tot stand is gekomen. Binck-klanten kunnen daardoor op hetzelfde moment – wanneer de eerste notering een feit is – als Amerikaanse en andere wereldwijde aandeelhouders stukken kopen en verkopen.

BinckBank zal ervoor zorgen dat de aandelen Uber (ticker: ‘UBER’) vanaf het eerste handelsmoment beschikbaar zijn op onze platformen. Ook zullen zeer snel, en mogelijk ook al vanaf de eerste handelsdag, via het platform van Binck turbo’s beschikbaar zijn op het aandeel Uber.

Wilt u in bezit komen van aandelen Uber maar heeft u nog geen beleggingsrekening? Die opent u eenvoudig en snel via onze website.


De informatie op deze pagina is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De beloning van Ronald Veerman staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico’s kunt u lezen op de productpagina’

Ronald Veerman

Ronald Veerman is financieel expert bij BinckBank. Daarvoor was hij jarenlang actief als financieel journalist in onder andere Den Haag, Brussel en Amsterdam. Het meest recent als hoofdredacteur van De Financiele Telegraaf (DFT).

Geef een reactie