--- ---

Vandaag kondigt TomTom aan de strategische opties voor de Telemetics divisie te evalueren met hulp van zakenbank Barclays. Telematics levert diensten aan de zakelijke markt. Transportbedrijven kunnen bijvoorbeeld exact volgen waar alle voortuigen zich bewegen om op basis hiervan een betere planning te kunnen. Het abonnementsgedreven bedrijfsmodel zie ik als parel binnen TomTom. In 2017 boekte deze divisie EUR 59,1 miljoen winst op een omzet van EUR 162 miljoen. Een operationele winstmarge (ebitda) van 36%. Op basis van de cijfers in de eerste helft van dit jaar ga ik ik voor 2018 uit van EUR 173 miljoen omzet met een operationele winst van EUR66,5 miljoen. Winstmarge van 38%.

CEO Harold Goddijn schijnt te zeggen dat de aankondiging van de mogelijke verkoop van de Telematics divisie niets te maken heeft met het nieuws van twee weken geleden. Google kondigde toen aan het automotive contract met Renault te hebben gewonnen vanaf 2021. Dit is een van de grootste klanten nu van TomTom. Minder dan 10% van de totale omzet. Voor mij is dit allemaal te toevallig. Het management van TomTom heeft nooit actie ondernomen de laatste jaren en nu als donderslag bij heldere hemel gaat het tafelzilver in de verkoop. Wat mij betreft te toevallig.

Tafelzilver in de verkoop

De meest waarschijnlijke uitkomst van de strategische review is wat mij betreft een verkoop. Zoals gezegd een mooie parel binnen TomTom met een omzet van EUR 162 miljoen in 2017 met een operationele winst van EUR 59,1 miljoen. De marge ligt dus op 36%. In de eerst helft van 2018 groeit de omzet en winstgevendheid verder. Grove schatting voor 2018 is een omzet van EUR 173 miljoen en een operationele winst van EUR 66,5. Marge van 38%.

Ik denk dat de interesse voor dit onderdeel groot zal zijn. Private Equity smult van een bedrijf met dergelijke marges. Er kan namelijk veel schuld ingepompt worden. Uitgaande van een verkoopmultiple van tussen de 10x en 15x de operationele winst komt de waarde voor deze divisie alleen uit op EUR 2,83 tot EUR 4,25 per aandeel. Dus tussen EUR 665 miljoen en EUR 1 miljard. Daarbij komt dat TomTom cash op de bank heeft staan en geen schuld. Halverwege dit jaar EUR 155 miljoen.Dit is per aandeel EUR 0,66. Totaal bij verkoop kan er op de bank staan voor de aandeelhouder EUR 3,49 en EUR 4,91.

Wat te doen met de mogelijke cash?

Ik zou denken dat dit voor een groot gedeelte moet terugvloeien naar de aandeelhouder. Zekerheid in deze is er niet. De aandeelhouder heeft namelijk weinig te vertellen aangezien de meerderheid van de aandelen in bezit is van een klein groepje aandeelhouders onder leiding van Harold Goddijn. Afwachten dus.

En de rest van TomTom

Tja uiteindelijk blijft er de langzaam afstervende consumentendivisie over plus de kaarten en de automotive business. De speculatie in deze is makkelijk op te schrijven. Voor de aandeelhouder lijkt mij het beste scenario het volledig opknippen van TomTom. Wellicht dat ze nog een hele goede prijs kunnen vangen voor de kaarten. Here werd zelfs voor meer dan EUR 2 miljard overgenomen. Ik denk wel dat gezien de toetreding van Google in de automotive business de waarde wel duidelijk is afgenomen. De toekomst in deze blijft pure speculatie.

Kijk ik puur naar de huidige winstgevendheid en plak ik hier een bescheiden waardering op dan kom ik tot een waarde voor de aandelen van tussen de EUR 6,14 en 9,44. Meer upside is puur speculatie en nu niet in te schatten. Wat wel gezegd kan worden is dat het spel op de wagen is...

Voor de live koers van TomTom Klik Hier.

Vanavond schuif ik ook aan bij het grootste techwebinar van Nederland en we bespreken natuurlijk TomTom. Klik Hier om aan te melden.

Albert Jellema

Albert is als gepassioneerd belegger al bijna twintig jaar actief op de aandelenmarkten. Hij begon zijn carrière bij ABN AMRO na de afronding van zijn studie bedrijfseconomie aan de Rijks Universiteit Groningen. Hier beheerde hij mede het dividend aandelenfonds. Vervolgens werkte Albert als partner acht jaar bij hedgefund GO Capital. Hier specialiseerde hij zich in beleggingen gericht op de Nederlandse aandelenmarkt. In 2014 stond Albert aan de wieg van ProBeleggen en startte hij 1Vermogensbeheer. Twitter: @AlbertJellema. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Jellema kan posities innemen op de financiële markten.

Geef een reactie