Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Column

Jim Tehupuring - dinsdag, 4 juni 2019 14:56

Tesla: het einde nabij?

Onderstaand is pijnlijk voor Tesla-believers. Sorry. Als belegger dien je echter altijd objectief te kijken naar de business case. En die rammelt bij Tesla. Dit bleek wederom uit de kwartaalcijfers van de autobouwer. Dramatisch. Net als de beurskoers.  Tesla was in december op de beurs $67 miljard waard, gisteren de helft.

Natuurlijk, Tesla ontketende een revolutie binnen de auto-industrie. Op het vlak van elektrisch en autonoom rijden gaat Tesla voorop en het design van de auto’s is absoluut onderscheidend. En voor de meeste mannen niet onbelangrijk: wie een Tesla bezit, geniet enige status.

Tesla (willen) rijden gaat daarmee gepaard met een zekere mate van emotie. De grootste vijand van de belegger. Want naast visie op ontwikkelingen en trends, dient de belegger vooral te kijken naar harde cijfers. En bij Tesla zijn de cijfers hard. Keihard. Zo viel de kwartaalomzet 16% lager uit dan verwacht en leed de autobouwer een verlies van meer dan $700 miljoen in 3 maanden. Met de bodem van de kas in zicht haalde Tesla noodgedwongen $2,4 miljard op, waardoor de totale schuld nu $13 miljard bedraagt. De effectieve rente op Tesla-obligaties is inmiddels 9,5%, wat aangeeft hoe het met het vertrouwen onder beleggers gesteld is.
De vraag naar Tesla’s neemt af. Wat het bedrijf gisteren noopte de verkoopprijzen voor haar Model 3 in China met 13% te verlagen. CEO Elon Musk luidde intern de noodklok en meldde dat Tesla fors in de kosten moet snijden. Om de koersdaling te stoppen ‘lekte’ er deze week een mail waarin hij aangeeft dat productie en bestellingen inmiddels wel op het gewenste niveau zouden liggen.

Wil je graag geld uitgeven aan Tesla? Koop dan vooral zo’n auto, maar wees voorzichtig met het aandeel. Die kunnen wel eens veel harder afschrijven dan welke auto ook. Je hoeft namelijk geen doorgewinterde belegger te zijn om te begrijpen dat een combinatie van hoge schulden, hoge kosten en te weinig omzetgroei een gevaarlijk bedrijfsmodel is. Ik vraag me daadwerkelijk af of Tesla in haar huidige vorm kan overleven, of dat het merk uiteindelijk noodgedwongen opgaat in een andere autobouwer.

 

De Aandeelhouder TV

juli 9, 2020

Rookworst van Ahold | 9 juli 2020 | Markets Update van BNP Paribas Markets

juli 8, 2020

Beperkt opwaarts potentieel in AEX

juli 8, 2020

AEX 8 juli 2020 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

juli 8, 2020

Indicator analyse | De Gemiddelde Lijn

Columns

Nieuw
09 jul 08:33 Cor Wijtvliet

De oliesector bereidt zich voor op het onvermijdelijke

09 jul 08:59 BNP Paribas Asset Management

BNP Paribas AM: Assetallocatie – Omgaan met “langer lager”

08 jul 13:52 Marco Knulst

GOLDEN CROSS Zilver in EUR

08 jul 08:29 Cor Wijtvliet

Hoe gaan we beleggen in de postcorona periode?

06 jul 10:49 Nico Bakker

Nieuwe SBM Offshore bullenparade

Het laatste beursnieuws