Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

TA: Dubbele top in de maak?

TA: Dubbele top in de maak?
27 okt 2021 om 09:29
De oktobermaand kenmerkt zich tot op heden als een maand met een krachtige opwaartse beweging. Is dit de voorbode van een verdere langdurige stijging of zijn dit de laatste perikelen van de voormalige opwaartse trend?             
De DJ Transport Index wordt veelal gezien als een voorlopende index, waardoor grote omkeerbewegingen hier meestal eerder plaatsvinden dan in veel andere indices. Ook zagen we in het afgelopen half jaar divergentie tussen deze index en de DJ Industrials Index. Divergentie betekent hierbij dat de trends in deze twee indices afwijkend zijn en dit vindt vooral plaats rond belangrijke trendwijzigingen in het langetermijnbeeld. De jaartop tot op heden werd al in mei gevormd bij 16.170 met de vorming van een toppatroon, een grote shooting star op de daggrafiek. Eind mei werd daarna de versteiling sinds begin dit jaar neerwaarts gebroken en een maand later werd ook de sinds maart 2020 opgaande bodemlijn gebroken. Inmiddels zagen we toen een duidelijke dalende toppenlijn. Deze neerwaartse beweging resulteerde in een meervoudige bodemzone rond de 14.000, een daling van ruim 2.000 punten sinds mei. Begin oktober werd echter de dalende toppenlijn sinds mei gebroken en brak hij ook boven de meest recente (lagere) toppen. Dit zorgde voor een krachtig verder herstel waarbij de DJ Transport Index inmiddels zijn eerdere jaartop bijna heeft teruggetest. Deze opgaande beweging is echter zeer steil, iets wat we niet vaak zien in aandelenindices. Voor de komende dagen moeten we vooral alert zijn op de vorming van eventuele toppatronen in deze index. Zal er sprake zijn van de vorming van een dubbele top in het langetermijnbeeld, of zet hij door en vindt er een klassieke terugtest van de voormalige (sinds maart 2020) stijgende bodemlijn plaats? Deze weerstand ligt vandaag alweer bij de 16.850, dus ruim boven de jaartop. Gisteren werd verder opnieuw een grote shooting star gevormd. De kans dat er een dubbele top wordt gevormd, is dus realistisch. Er is echter een aanzienlijke daling nodig (onder de 15.000) om deze top te bevestigen. In het langetermijnbeeld behoud ik mijn visie dat in het komende jaar een terugval richting de 11.000 kan plaatsvinden.  

Ondanks krachtig herstel blijft de langetermijnvisie neerwaarts gericht

Visie technische analyse:

trend steunniveaus weerstandniveaus
Short 15.340 / 15.067 / 14.990 16.112 / 16.170 / 16.850

Grafiek DJ Transport Index op dagbasis

Bron: Reuters Metastock XVII, 26 oktober 2021. Zie ook onze uitleg van technische begrippen

Technische analyse maakt deel uit van de risicoanalyse van het ING Investment Office

Risicobarometer ING Investment Office
Signaal =    
Macro-economie +   Wereldeconomie herstelt sterk, maar groei is over hoogtepunt heen
Liquiditeit / rente ++   Centrale banken handhaven zeer soepel beleid en houden de geldkraan vol open
Waardering   ‘Veilige’ beleggingen zoals staatsobligaties zijn duur, aandelen zijn wat goedkoper geworden
Sentiment¹ =   Sentiment onder beleggers is niet overdreven optimistisch
Technische analyse² =   Alert op signalen van topvorming; negatieve divergentie met technische indicatoren
Deze tabel wordt maandelijks geüpdatet. Laatste wijziging: 8 september 2021

1 Contra-indicator, zeer negatief sentiment kan beoordeeld worden als positief.
² Technische analyse (TA) is een manier om de koersontwikkeling op financiële markten te voorspellen en is één van de signalen die onze risicobarometer stuurt. Alle signalen (waaronder het TA-signaal) worden onafhankelijk van elkaar bepaald en opgeteld tot één (totaal) risicosignaal. Dit signaal is bepalend voor onze tactische assetallocatie. 

Meer weten over technische analyse?
Zie onze uitleg van technische begrippen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.