Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Column

Redactie - maandag, 10 augustus 2020 11:40

Korte uitleg halfjaarresultaten AMG 2020 (28 juli 2020)

Het aan het Damrak genoteerde AMG publiceerde op 28 juli 2020 de resultaten over het eerste helft van het jaar 2020. ProBeleggen ging in gesprek met AMG om meer duiding te geven op de resultaten.

- Kan AMG een algemeen overzicht geven van de impact van Covid-19 op het bedrijf?

Onze geschatte negatieve EBITDA-impact (operationele winst) van COVID-19 ligt op  ongeveer 18 miljoen dollar voor het tweede kwartaal. Dit is geschat op basis van een bottom-up analyse van onze business units en een gedetailleerde vergelijking met het financiële plan van het bedrijf voorafgaand aan de pandemie. Het grootste deel van het coronavirus-effect werd veroorzaakt door tijdelijke verstoringen van de verkoopvolumes, omdat onze klanten tijdelijk installaties sloten of orders uitstelden.

- Hoe kijkt AMG naar de huidige ontwikkeling van het bedrijf met betrekking tot Covid-19?

Onze bedrijfsvoering is proactief geweest en heeft de medische uitdagingen van het coronavirus goed opgevangen. De pandemie heeft echter geleid tot een aanzienlijke vermindering van de vraag en vervolgens tot lagere prijzen voor de meeste van onze producten. De impact op AMG, vooral wat betreft het volume, is het meest uitgesproken in onze lucht- en ruimtevaartactiviteiten, waar de volumes zijn verminderd en een klein aantal engineeringopdrachten zijn weggedrukt.

We hebben de capaciteitsbenutting van al onze activiteiten grondig onderzocht. Het resultaat is het meest significant in onze lucht- en ruimtevaartgerelateerde business units, AMG Titanium Alloys & Coatings, AMG Superalloys en AMG Engineering, waar we het aantal voltijdse FTEs met ongeveer 30% verminderen door middel van afvloeiingen en verlofdagen. Dit is een doorlopende exercitie, waarbij we zullen inspelen op de marktomstandigheden. We hebben het gebrek aan vraag in een aantal kritische materiaalbedrijven kunnen compenseren met onze lange termijn afnameovereenkomsten en we zijn in de meeste van deze bedrijven op of bijna op volle capaciteit blijven werken.

- Wat zijn de verwachtingen van AMG voor de prijsontwikkeling van de Critical Materials in het algemeen?

We proberen nooit prijzen te voorspellen.

- De Vanadium prijs daalt weer na een kleine herstel. Wat zijn de belangrijkste drijfveren om tot structureel hogere prijzen voor Vanadium te komen?

De belangrijkste drijfveren die we verwachten zijn de handhaving van de Chinese wapeningsnorm en het herstel van de staalmarkt.

- Kan AMG commentaar geven op het prijsverschil tussen China en de rest van de wereld met betrekking tot vanadiumprijzen?

De vanadiumprijzen lopen wereldwijd sterk uiteen en zijn tot op zekere hoogte gebaseerd op het verschil in staalproductieniveau tussen China (waar de staalproductie kwartaal na kwartaal blijft groeien) en de rest van de wereld (waar de staalproductie drastisch is gedaald als gevolg van het coronavirus). Dit heeft ertoe geleid dat de prijzen buiten China maar liefst 40% lager zijn dan in China. Wij zijn van mening dat dit een onhoudbare divergentie is en dat dit op middellange termijn zal worden gecorrigeerd.

- Ziet AMG ruimte om de kosten (SGA) verder te verlagen als de kritische materiaalprijzen op het huidige niveau blijven?

We zullen verdere kostenreducties blijven evalueren op basis van de vraag in de eindmarkt, inclusief verdere personeelsreducties naarmate we dit in het derde en vierde kwartaal doormaken.

Hoe verloopt de ontwikkeling van de belangrijkste projecten van AMg  zoals bijvoorbeeld de JV met Shell?

a. We blijven vooruitgang boeken met onze belangrijkste strategische projecten. De bouw van de nieuwe vanadium recyclinginstallatie in Zanesville, Ohio verloopt volgens plan. Het project zal in wezen onze recyclingcapaciteit voor raffinaderijresiduen verdubbelen en wordt gefinancierd door onze belastingvrije obligatie die $325 miljoen aan opbrengsten genereerde voor de financiering van deze fabriek, die vorig jaar is uitgegeven.

b. Via Shell AMG Recycling B.V. zetten wij recyclingprojecten buiten Noord-Amerika voort, waarbij wij vanadium en andere metalen uit raffinaderijafval, zoals gebruikte katalysatoren en vergassingsresiduen, produceren door gebruik te maken van een superieure recyclingtechnologie. Dit is een oefening in "circulaire economie". Shell Catalysts and Technologies levert verse katalysatoren en Shell AMG neemt gebruikte katalysatoren terug. Voor een raffinaderij is dit een financieel en milieutechnisch aantrekkelijk voorstel, vooral ten aanzien van een afvalstort. Bovendien vermindert deze circulaire oplossing de CO2-uitstoot in vergelijking met de primaire mijnbouw. Petrochemische raffinage groeit sterk in het Midden-Oosten en China, waar ze nieuwe raffinaderijen upgraden en bouwen, waardoor de vraag naar nieuwe katalysatoren toeneemt. Deze ontwikkelingen zijn mede het gevolg van de IMO 2020-wetgeving.

c. De recyclingfaciliteiten in Ohio produceren ferrovanadium. Wij bereiden ons nu ook voor op de uitbreiding van onze andere vanadium recyclingroute, die in Duitsland actief is, namelijk de vergassingsresiduen tot vanadiumoxide. Hoog zuiver vanadium in de vorm van elektrolyten is het essentiële onderdeel van de vanadium stroombatterij, die wordt gebruikt voor de stationaire opslag van elektriciteit. De vraag naar stationaire elektriciteitsopslag stijgt door de groei van de duurzame elektriciteitsproductie, gezien het intermitterende karakter van zonne- en windenergie.

d. Dit leidt tot een ander groot groeiproject in AMG, lithiumhydroxide. Ook dat is een activiteit van elektriciteitsopslag, die vooral betrekking heeft op de elektrificatie van auto's en transport. De engineering voor de eerste lithiumhydroxide-raffinaderij die in Zeits (Duitsland) wordt gebouwd, met een capaciteit van 20.000 ton per jaar, nadert zijn voltooiing met een definitieve investeringsbeslissing die te zijner tijd gepland is.

Wat is het minimale rendement dat AMG voor deze projecten nastreeft? Wat zijn de belangrijkste maatstaven voor uw investeringsbeslissingen?

De investeringsbeslissingen bij AMG zijn al geruime tijd niet alleen een rangschikking van alternatieven op basis van hun financiële waarde, maar in plaats daarvan een rangschikking op basis van de financiële waarde in combinatie met de CO2-implicaties. Omdat we financiële ratio drempels hebben voor een positieve investeringsbeslissing, ontwikkelen we nu drempels voor CO2-implicaties: De eerste AMG-CO2-drempel is een project dat CO2-negatief moet zijn, inclusief het faciliterende effect op zijn klanten.

Hoe ziet AMG de toekomst voor AMG Technologies binnen de groep? De strategische herziening van AMG Technologies wat is er veranderd met COVID-19?

De ongelukkige en onvoorziene verminderde omstandigheden in de lucht- en ruimtevaartindustrie als gevolg van COVID-19 heeft ons gedwongen om de achtervolging van een openbaar aanbod van AMG-technologieën uit te stellen. We hebben een sterk engineeringbedrijf met meer dan 100 jaar ervaring, en ons bedrijf zal zich richten op de dingen die het kan beheersen.

Voor AMG Technologies daalt de book to bill ratio vooral als gevolg van de auto- en luchtvaartactiviteiten. De orderportefeuille is nog steeds hoog, maar hoe stevig is de orderportefeuille en hoe kijkt AMG naar mogelijke verschuivingen in de uitvoering van de orderportefeuille?

Onze orderportefeuille is gebaseerd op wettelijk bindende contracten. Als een klant besluit om de betaling uit te stellen, dan zijn de juiste betalingen natuurlijk de hoeksteen van elke onderhandeling en deze zouden allemaal per geval worden behandeld.

In de conference call werd vermeld dat AMG werkt aan vereenvoudigingen zodat beleggers AMG beter bedrijpen. Kan AMG ons meer vertellen over de timing en de gedachtegang?

We hebben een specifiek vereenvoudigingsplan in voorbereiding en zullen dat plan te zijner tijd bekendmaken.

De nettoschuld is gestegen tot 209,3 miljoen dollar. Hoe kijkt AMG naar dit niveau met betrekking tot de ontwikkeling van de onderliggende business? Verwacht AMG moeilijkheden bij het herfinancieren of de convenanten?

a. De stijging ten opzichte van het eind van het jaar was vooral te danken aan de aanzienlijke investering in groei-initiatieven tijdens het kwartaal, met name de vanadiumuitbreiding die wordt gefinancierd door onze belastingvrije obligatie die $325 miljoen aan opbrengsten genereerde voor de financiering van dit project dat vorig jaar is uitgegeven.

b. Wij verwachten geen moeilijkheden. De balans van AMG is gezond, en het bedrijf geniet van een aanzienlijke liquiditeit. Vanaf 30 juni, 2020, had AMG $220 miljoen van onbeperkte contant geld en totale liquiditeiten van $390 miljoen.

Wat verwacht u voor de rest van het jaar? Wat voor ontwikkelingen ziet u in juli en augustus?

Door de aanhoudende onzekerheid met betrekking tot de COVID-19-pandemie zal de EBITDA in 2020 waarschijnlijk niet het niveau van 2019 bereiken.

De Aandeelhouder TV

september 18, 2020

Olie in de lift | 18 september 2020 | Markets Update van BNP Paribas Markets

september 17, 2020

AEX 17 sep 2020 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

september 17, 2020

Videoreeks – Economie adhv gezelschapsspellen Afl. 18 – Kolonisten van Catan

september 17, 2020

0.0% | 17 september 2020 | Markets Update van BNP Paribas Markets

Columns

Nieuw
18 sep 12:23 Jordy Beuving

EU gaat voor €255 miljard groen

17 sep 12:16 Bas Heijink

TA AEX: Op weg naar lagere koersen

17 sep 09:35 BNP Paribas Asset Management

BNP Paribas AM – Is de bodem in zicht voor de ECB-rente?

14 sep 13:16 Redactie

De beste 5G-aandelen voor het komende jaar

12 sep 11:57 Albert Jellema

Veel te lage prijs voor Altice Europe beleggers

Het laatste beursnieuws