--- ---

Sport is big business. Zo kon het beursgenoteerde Ajax afgelopen week €10 miljoen bijschrijven nadat de club Real Madrid onttroonde. Maar je hebt baas boven baas: Max Verstappen zal komend F1-seizoen zeker het dubbele verdienen. In zijn eentje. Waar ik 20 jaar geleden nog naar Frankrijk tufte om samen met wat enkele Hollanders vader Jos in een Arrows te zien rondrijden als veldvulling, brengt Max nu overal ter wereld tienduizenden mensen op de been. En die betalen grof.  11 Ajacieden bekijk je voor twee tientjes, maar  een tribuneplek bij een F1-race kost al gauw €300. Dat deed de fantasie van Circuitpark Zandvoort op hol slaan. Wat is  er mooier dan een Grand Prix met Max op Nederlandse bodem. Gemakshalve stapten de iniatiefnemers over alle (financiële) uitdagingen heen. Daar komt de belegger in mij boven. Het idee achter een investering is dat deze rendement oplevert. Kijk je naar de getallen, dan is het onmogelijk om hier een sluitende begroting te krijgen.

Dit komt voort uit 3 grote logistieke problemen. Het circuit is nagenoeg onbereikbaar. Je komt er enkel via een N-weggetje. Op zomerdagen is die standaard gevuld met file. Parkeren? Forget it! Het circuit zelf is prachtig, maar ongeschikt voor de huidige F1-auto en zal dus moeten worden aangepast. Zandvoort heeft 1 tribune met 2700 zitplaatsen. Andere bezoekers zijn aangewezen op de duinen. Alle aanpassingen en de organisatie moeten gefinancierd worden. Daar ligt de echte  crux. Er is zeker €40 miljoen nodig. Stel dat je 125.000 tickets verkoopt voor gemiddeld €200 dan ben je net halverwege…Eigenlijk is het enige argument dat voor Zandvoort pleit ‘historie’.

‘Geef ons maar realiteit’, zal TT Circuit Assen hebben gedacht. En zo gebeurde het dat er de afgelopen weken een mediagevecht tussen Zandvoort en Assen ontstond. Ik heb me kostelijk vermaakt. Maar toen ik de cijfers er op nasloeg schrok ik. Direct aan de A28, 65.000 tribuneplekken, 65.000 staanplaatsen en 35000 parkeerplaatsen. Het circuit behoeft nauwelijks aanpassingen. De F1 vereist een bijdrage van €20 miljoen om een race te mogen organiseren. Die financiering uit kaartverkoop is voor Assen geen probleem. Voor Zandvoort lijkt het een onmogelijke horde. Of je nu sporter bent of meer van de cijfers, volgens mij kun je inderdaad beter reëel zijn, dan blijven hangen in historie. Je doet mee voor de winst.

Jim Tehupuring

Jim studeerde aan de VU en specialiseerde zich in de optiematerie. Als manager van de Alex Academy trainde hij niet alleen tienduizenden beleggers, maar ook leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op. Hij spreekt veelvuldig bij seminars en symposia en veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio of de column die hij schrijft in de Telegraaf. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. In 2014 stond Jim aan de wieg van ProBeleggen en startte hij 1Vermogensbeheer. Twitter: @jimtehupuring. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Tehupuring kan posities innemen op de financiële markten.

Geef een reactie