Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Column: Klimaat Gekkies in Brussel

Column: Klimaat Gekkies in Brussel
17 mrt 2023 om 10:35

Deze column is op persoonlijke titel en kan mogelijkerwijs niet de mening van het bedrijf (Today’s Group) vertegenwoordigen maar is de persoonlijke mening van Cees Smit, 16 maart 2023

De afgelopen week was het een gekkenhuis in de bankensector, maar toch wil ik het vandaag even over een andere actualiteit willen hebben in deze column; Nee, ik wil het niet over BBB of politiek hebben, maar wel dat we de klaarblijkelijke dwang voelen om onze welvaart te vernietigen en ja we hebben het over het milieu.

Europa is wereldwijd bezien weliswaar maar een klein deel van het milieuprobleem (Grootste vervuilers zijn: China, Azië, Zuid Amerika en niet op de laatste plaats de VS). Maar ondanks onze directe invloed op de problemen, zijn wij toch het meest gemotiveerd om harde maatregelen te nemen ten koste van onze economie. Nu wil ik hier politiek niets van vinden in deze column, want ik vind het zelfs nog heel sympathiek wat we doen. Maar ik probeer te focussen op de economische gevolgen en de uiteindelijke kloof tussen arm en rijk.

Nu had ik in mijn internationale banken tijd in Amsterdam een Franse collega genaamd Sylvain en als die het even niet begreep dan zie hij: “I am lost”. Natuurlijk sprak hij Engels, met een voor velen van ons grappig Frans accent, wat het geheel een extra bijzonder effect gaf. Maar aan zijn woorden moest ik denken toen ik op 7 maart een bericht op de voorpagina van de Telegraaf las. Het bericht ging over dat de Duitsers tegen de versnelde elektrificatie zijn (Ban Benzineauto stuit op Duitsers). Dus ik ben blij met de Duitsers, dat hadden andere al veel eerder moeten roepen. Zijn er dan toch nog mensen die het geheel praktisch willen houden?

Alternatieven ten over

Want er zijn allerlei andere alternatieve brandstoffen in ontwikkeling en ook is waterstof een uitstekende mogelijk in onze huidige brandstofmotoren, dus het bannen van die Brandstofmotor is wellicht niet een goed idee. Om het al helemaal niet te hebben over de mega afschrijvingen op fabrieken, auto’s en voorraden die we gaan doen als we allemaal verplicht overgaan op elektriciteit in 2035. Maar er is een veel belangrijkere reden om een pas op de plaats te maken en niet alle eieren in 1 maandje te stoppen. Namelijk ons huidige Elektriciteitsnet kan de huidige vraag niet helemaal (of helemaal niet) aan en het is praktisch onmogelijk om ons netwerk in een relatief korte tijd aan te passen (lees: verbeteren en uit te breiden).

Een mega elektrische lobby in Europa?

Nu heb ik al meerdere keren columns gemaakt over ons netwerk en de stroomproblemen, waarbij we niet geheel op Wind en zonnen-elektriciteit kunnen werken, want het komt met enige regelmaat voor dat we en geen wind en geen zon hebben. Nu wil een grote groep dit niet horen en denkt dat we per direct van gas, olie en kolen af kunnen… Echter terug naar de mega lobby club die wil dat we allemaal in 2035 een elektrische auto rijden. Nu ben ik sowieso tegen al die lobbyclubs die met het grote geld politici proberen te beïnvloeden en aangezien het een miljarden industrie is werkt het. Ja het werkt want denkt u anders ook niet dat men er al lang mee gestopt was.

Maar terug naar ons netwerk

En nu hebben wij nog een van de beste stroom netwerken van Europa. Want we zijn compact, rijk, hebben de spullen (materialen), theoretisch de mensen en het kapitaal. Maar mogelijk nog belangrijker; we hebben een gematigd klimaat (niet extreem warm of extreem koud) en onze grond is niet rotsachtig waardoor we eigenlijk weinig belemmeringen hebben om netwerken aan te leggen. Of de rest van Europa de zelfde boxen kan afvinken vraag ik me af. Maar laat ik me tot Nederland beperken en dan moeten we dus constateren dat ons netwerk capaciteitsproblemen heeft en dat zien we regelmatig in de media terug. Zo ging er bijv. op donderdag 9 maart 2023 een item bij het RTL nieuws over dat de Nederlandse netwerkbeheerder Alliander het werk nu al niet aan kan. Immers in hun inschatting moet 1 op de 3 straten in Nederland open om kabels te vervangen of het netwerk te verbeteren. Nieuwe wijken moeten wachten en bedrijven krijgen straf bij te veel verbruik.

Nederland van het gas af?

Ondertussen was de ambitie dat heel Nederland van het aardgas af moet. Maar die ambitie is al niet te combineren met het allemaal elektrisch rijden? Dat we eventueel elektrisch gaan is voor veel bedrijven van belang. Maar we moeten de effecten van de auto in de oude geschiedenis van Europa (en de rest van de wereld) en een goed wegennet , infrastructuur (tankstations en dus ook laadpalen) niet onderschatten op de economische groei. Iets wat in het verleden belangrijk was zal zonder tegenbericht belangrijk blijven. De (betaalbare en praktische) auto zorgt dat mensen op hun werk kunnen komen maar ook dat mensen op vakantie kunnen, etc.

Fastned

Gedoemd

Dus als nieuwe ideeën gedoemd zijn tot mislukken en innovaties worden gestopt o.a. in waterstof en in groene brandstoffen. Als we dit soort innovaties stoppen, dan zijn we volgens mij niet echt goed bezig. We zetten dan ook teveel kaarten op 1 idee. Als Elektriciteit het gaat worden zonder de wettelijke regels vanuit Brussel dus zonder het verplicht afschaven van de verbrandingsmotoren is dat uitstekend. Immers  dat betekend namelijk dat de markt het opgelost heeft en dat ook ons stroomnetwerk het gered heeft.

Een laatste vraag die ik toch nog wil stellen in deze discussie:

Hoe groen is een elektrische auto nu eigenlijk?

Als je Googlelt dan lees je meerdere experts die zo hun vraagtekens hebben bij de uitrol van elektrische auto’s. Dit los van de praktische problemen bij de landen die de grondstoffen hebben voor de batterijen, kunnen we ook nog eens een keer de discussie aangaan of de productie en later de vernietiging (sloop) van elektrische auto’s wel heel goed voor het milieu zijn. Dus denk ook aan de batterijenproductie en uit welke landen we deze grondstoffen moeten kopen. Met de energietransitie wilden we ook minder afhankelijk worden van bepaalde landen en regio’s, maar het lijkt nu gewoon een verschuiving te worden.

Tesla

Kortom: Laten we ambitieus zijn in onze elektrische ambities, maar laten wel ook praktisch blijven en beseffen dat Rome ook niet in 1 dag is gebouwd.

Disclaimer

Deze Column/blog is op persoonlijke titel geschreven door: Cees Smit en wordt mede in het licht van zijn Actief Offensief portefeuille (ook wel de Guardian strategie) gepubliceerd op de Today’s Group website en verschijnt ook op andere websites. Deze absolute return strategie is geheel onafhankelijk van de andere portefeuilles/strategieën van de Today’s Group en speelt ook indien noodzakelijk in op dalingen (correcties). Daarmee is deze strategie niet voor iedere belegger geschikt. Deze column is geen persoonlijk advies en ook niet geschreven als een beleggingsadvies. Iedere vorm van beleggen brengt risico’s met zich mee.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.