NED25 *
Toegang tot al onze analyses en kooptips? Word abonnee
NED25 *
NLMID *
BE20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *

Column

BNP Paribas Asset Management dinsdag, 20 augustus 2019 13:00

BNP Paribas AM: The hard road ahead for oil

Nieuw onderzoek toont aan dat olie een langetermijnbreak-even prijs van 10-20 USD per vat nodig heeft om concurrerend te blijven in het transportgebruik.

  • De economische aspecten van hernieuwbare energiebronnen maken het voor olie onmogelijk om op de lange termijn te concurreren
  • De marginale kosten van hernieuwbare elektriciteit zijn over de korte termijn nul, deze energiebron is schoner voor het milieu, zou gemakkelijk tot 40% kunnen vervangen van de mondiale olievraag
  • De olie-industrie zou zich het lot van de nutsbedrijven moeten herinneren.

In een recent white paper richt Mark Lewis, Global Head of Sustainability Research bij BNP Paribas Asset Management, zich op het energierendement op een investering van 100 miljard USD in of olie of hernieuwbare energie en constateert dat de economische aspecten van wind- en zonne-energie het na verloop van tijd voor olie onmogelijk zullen maken om te concurreren met deze hernieuwbare energiebronnen.

Hoeveel nuttige energie halen we uit olie en hernieuwbare energiebronnen?
Uit de nieuwe analyse blijkt dat voor dezelfde kapitaalinvestering vandaag de dag, nieuwe wind- en zonne-energieprojecten 6-7 keer meer nuttige energie voor lichte elektrische batterijvoertuigen kunnen produceren dan olie à 60 USD per vat voor benzine-aangedreven voertuigen, en 3-4 keer meer dan olie tegen die prijs voor dieselvoertuigen.

Dat betekent dat voor benzine om concurrerend te blijven als bron van mobiliteit, de langetermijnbreak-even olieprijs 9-10 USD per vat zou moeten bedragen, en voor diesel 17-19 USD.

Olie heeft een enorm voordeel - voor nu
De olie-industrie is zo grootschalig dat ze grote en effectief ogenblikkelijke energiestromen kan leveren. Nieuwe wind- en zonne-energieprojecten leveren daarentegen hun energie over een levensduur van 25 jaar.

We geloven echter dat de economics van olie voor benzine- en dieselvoertuigen nu in meedogenloze en onomkeerbare neerwaartse spiraal zit, met vergaande gevolgen voor beleidsmakers en grote oliemaatschappijen. Als dit allemaal vergezocht klinkt, dan zou de snelheid waarmee het landschap voor Europese nutsbedrijven de afgelopen tien jaar is veranderd door wind- en zonne-energie een rood licht op het dashboard van de olie-industrie moeten doen knipperen.

Lees hier een gedetailleerde uitleg van waarom de olie-industrie wordt geconfronteerd met de grootste bedreiging ooit door op basis van hernieuwbare energie aangedreven elektrische voertuigen.

De Aandeelhouder TV

mei 17, 2022

AMG genoeg Afgekoeld

mei 17, 2022

Wachten op cijfers Walmart en Home Depot | 17 mei 2022 | Markets Update van BNP Paribas Markets

mei 16, 2022

AEX, DAX, ZILVER – 16mei22

mei 16, 2022

Business Class | Aflevering 15 mei 2022 | Wierda en Partners Vermogensbeheer

Columns

Nieuw
17 mei 12:33 Nico Inberg

Moeten we Shell en OCI al verkopen?

17 mei 09:17 Redactie

Vertrouwen beleggers zakt dieper weg

16 mei 15:18 Nico Inberg

Inflatie up, Groei down.

16 mei 10:11 Marco Knulst

Uitgebreide AEX-analyse: Crash of herstel?

16 mei 10:48 Cees Smit

Column: Crashende Crypto