Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

All-inclusive logistiek biedt kansen voor beleggers

All-inclusive logistiek biedt kansen voor beleggers
9 dec 2021 om 07:30

AVoorheen werd de logistieke branche gekenmerkt door twee dingen: het aanbieden van de laagst mogelijke prijs en de snelst mogelijke levering. 

Maar met de recente logistieke uitdagingen is zowel de bereidheid van bedrijven om een premie te betalen om hun goederen als eerste te krijgen, als de concurrentie in de logistieke sector toegenomen. 

Nu de containerprijzen de pan uitrijzen en de mogelijkheden om goederen in havens te lossen afnemen, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om een all-inclusive deal te sluiten met een logistieke partner. Ze willen een premium partner zijn die ervoor kan zorgen dat hun goederen voorrang krijgen op die van anderen. 

We zien daardoor een grotere verschuiving naar wat je all-inclusive logistieke bedrijven kunt noemen. Die komen in plaats van de meer traditionele lijnvaartbedrijven, waar gewoon goederen van A naar B worden verplaatst. In plaats daarvan hebben bedrijven een logistieke partner nodig om hun goederen helemaal van de fabriek naar de eindbestemming te brengen.

Knelpunten toeleveringsketens

De hoeveelheid vracht die in een haven als Hong Kong wordt gelost en geladen, is tussen 2020 en 2021 gemiddeld met ongeveer 25 procent gedaald. Dit is een voorbeeld van knelpunten in de wereldwijde toeleveringsketens. Goederen kunnen moeilijker van de ene plaats naar de andere kunnen gaan, waardoor de levering dus langer duurt. 

Er was de afgelopen tijd dan ook een enorme prijsstijging van zeecontainers. Dit wijst op het gebrek aan evenwicht tussen het ‘aanbod van logistiek’ ten opzichte van de vraag ernaar. Met andere woorden, als bedrijf is het moeilijker om je goederen in een container en op een containerschip te krijgen en ze zo op de plaats van bestemming te krijgen. Daarom zijn bedrijven bereid meer te betalen voor die containers.

Er is een grote kans voor logistieke bedrijven om hun activiteiten uit te breiden. Ze kunnen een meer geïntegreerde partner voor productiebedrijven worden en ze hebben de mogelijkheid om een premie te vragen. Deze veranderingen bieden een zeer interessante kans voor beleggers in logistiek.

Aan de andere kant zijn er logistieke bedrijven die vasthouden aan meer traditionele bedrijfsmodellen. Hierdoor kunnen ze in de problemen komen. Ik denk niet dat de eenvoudige transportdiensten, of eenvoudige lijnvaartdiensten erg interessant zullen zijn. Het vervoer van containers van A naar B voor rederijen is nog steeds heel erg een ‘commodity’. Het is misschien iets ingewikkelder dan televisies produceren, maar het is nog steeds een commodity-dienst of een commodity-industrie en daarom denk ik niet dat hun rendement erg goed zal zijn.

Peter Garnry, hoofd Aandelenstrategie Saxo Bank

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.