Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

7 koopwaardige aandelen tijdens de corona crisis

7 koopwaardige aandelen tijdens de corona crisis
2 apr 2020 om 14:53

Luke Lango van Investorplace.com heeft 7 aandelen uitgezocht die meerdere recessies goed hebben doorstaan. Heeft u deze al in de portefeuille dan zit u goed, maar mocht u ze nog niet bezitten, dan zijn ze misschien interessant voor u.


Deze sterke aandelen hebben een paar recessies in hun tijd gezien

Geloof het of niet, dit is niet de eerste keer dat de beurs is gecrasht. Het coronavirus uit China is een unieke vijand die de beurs nog onder ogen moet zien. Maar dit was ook het geval tijdens de huizencrisis in 2008, de Dot Com Bubble in 2000 en de Flash Crash van 1987.

De beurs versloeg al die crisissen. Het zal de coronavirus-crisis ook verslaan. Dus in plaats van weg te lopen van de markten tijdens deze tijd, zegt de geschiedenis dat het juist nu de tijd is om te zoeken naar aandelen om deze vervolgens te kopen.

En wat is een betere plek om sterke aandelen te vinden en te kopen dan in de groep van aandelen die de crisis van 1987, 2000 en 2008 heeft overleefd?

Dit zijn wat ik “overlevingsaandelen” noem. Deze aandelen hebben van alles meegemaakt. Beurs crashes en economische recessies. Ze hebben het allemaal gezien. En ondanks alles hebben deze aandelen niet alleen overleefd, maar zelfs gebloeid naar all-time highs, na elke bear markt sinds 1987.

Met dat in gedachten zouden dit enkele van de beste aandelen zijn die het coronavirus zouden moeten overleven:

  1. Nike (NYSE:NKE)
  2. Apple (NASDAQ:AAPL)
  3. Starbucks (NASDAQ:SBUX)
  4. Microsoft (NASDAQ:MSFT)
  5. Disney (NYSE:DIS)
  6. McDonald’s (NYSE:MCD)
  7. Walmart (NYSE:WMT)

 

Aandelen om te kopen om de corona-crisis te overleven: Nike (NKE)

In de afgelopen 35 jaar heeft de globale atletische kledingmaker Nike een crisis of twee gezien – en elke keer overwon het Nike aandeel de crisis, waarna het aandeel zelfs bloeide naar hoogtepunten van alle tijden zodra de crisis verleden tijd was.

Tijdens de Flash Crash van 1987 daalde het Nike aandeel in enkele maanden tijd met 35%. Begin 1988 was het aandeel weer op het hoogste niveau aller tijden. Spoel je een paar jaar voorruit en tijdens de recessie van 1990 daalde het aandeel met 45%. Begin 1991 was het weer op het hoogste niveau aller tijden.

Daarna, aan het eind van de jaren negentig, rond de Dot Com Bubble, daalde Nike 60% (in 1997/98). De aandelen waren een paar jaar lang volatiel, maar raakten begin 2004 weer op het hoogste niveau aller tijden. Gedurende de Financiële Crisis van 2008 daalde het Nike aandeel met ongeveer 45%. Begin 2010 waren de aandelen weer op het hoogste niveau ooit.

Keer op keer heeft Nike de crisis overtroffen en is het bedrijf aan de andere kant beter uit de bus gekomen dan voorheen.

Na het coronavirus crisis zal dit niet anders zijn. De Nike aandelen zijn 30% gedaald van haar hoogtepunt voor deze nieuwe pandemie. Maar Nike is nog steeds ’s werelds nummer 1 atletische kledingmerk, met een enorme vraag over de hele wereld. Die vraag is tijdelijk minder. Nike heeft de liquiditeit om deze tijdelijke depressie te doorstaan. Als het virus eenmaal voorbij is, zal de vraag terugkomen. En Nike ook.

Apple (AAPL)

Net als Nike heeft technologiereus Apple sinds 1985 elke financiële en economische storm doorstaan.

Tijdens de Flash Crash van 1987 daalde het Apple aandeel met meer dan 50%. Begin 1991 was het weer op het hoogste niveau aller tijden. Toen de Dot Com Bubble barstte in 2000, verloor het Apple aandeel 80%. Het herstelde na al die verliezen en raakte nieuwe all-time highs tegen het einde van 2004. In de loop van 2008/09 daalde het aandeel met 60%. Eind 2009 werd weer er een nieuwe all-time high bereikt.

Met andere woorden, Apple heeft de afgelopen 35 jaar een behoorlijk deel van de klappen ontvangen, maar elke keer keerde het aandeel terug.

Deze crisis zal een vergelijkbaar resultaat opleveren. Met meer dan 100 miljard dollar in kas is Apple uitgerust met genoeg middelen om de huidige storm te doorstaan, ook al duurt het naar verwachting nog enkele kwartalen. Nog verder heeft het bedrijf enorme katalysatoren in het verschiet (waaronder een 5G iPhone lancering tegen het einde van het jaar), en de productiefaciliteiten in China die weer online komen.

Tegen het einde van 2020 is het waarschijnlijk dat het Apple aandeel opnieuw het hoogste niveau aller tijden zal bereiken.

 

Starbuck (SBUX)

In de afgelopen 20 jaar is Starbucks de nummer 1 koffieketen ter wereld geworden en het bedrijf heeft een behoorlijk deel van de economische neergang meegemaakt. Geen van deze neergangen heeft blijvende schade toegebracht aan het bedrijf of het aandeel.

In de loop van 2001, te midden van een bredere economische vertraging die uit de Dot Com Bubble barstte, verloor de het Starbucks aandeel ongeveer de helft van haar waarde. Begin 2002 was het aandeel verdubbeld ten opzichte van de dieptepunten en het bereikte daarmee nieuwe hoogtepunten. In de loop van 2007/08 het Starbucks aandeel nog sterker gedaald en heeft het ongeveer 80% van zijn waarde verloren. In het begin van 2011 bereikten de aandelen echter opnieuw nieuwe records.

Vandaag is het aandeel met ongeveer 30% gedaald, wat overeenkomt met de grootste daling sinds de financiële crisis.

Net als bij de vorige crises zal Starbucks het coronavirus-pandemie doorstaan. Sterker nog, dankzij zijn blootstelling aan China heeft Starbucks al een draaiboek om door deze crisis te navigeren. Dat draaiboek zal het bedrijf helpen de coronavirusstorm in Europa, Latijns-Amerika en de VS te doorstaan.

Wanneer het virus binnen de komende maanden overgaat zal de opgekropte consumentenvraag veranderen in een robuuste omzetgroei bij de koffieketen, wat zich zal vertalen in grote koerswinsten.

 

Microsoft (MSFT)

Technologiegigant Microsoft heeft de afgelopen 35 jaar vier grote economische en marktdalingen overleefd, en het lijkt goed uitgerust te zijn om ook deze neergang te overleven.

Ten eerste heeft Microsoft in de tweede helft van 1987 in een paar maanden tijd 50% van zijn waarde verloren. Begin 1990 stond het aandeel weer op het hoogste niveau aller tijden.

Ten tweede, tijdens de recessie van 1990, daalde het aandeel met 35%. Begin 1991 was het weer op het hoogste niveau aller tijden.

Vervolgens, toen de Dot Com Bubble barstte in 2000, daalden de aandelen met 65%. Het duurde een eeuwigheid voordat de aandelen weer op het origignele niveau waren… maar in 2016 was dat wel het geval.

Ten slotte daalde het aandeel in de loop van 2008/09 met 60%. De aandelen herwonnen hun hoogtepunten van 2008 tegen eind 2013.

Met $134 miljard in kas op de balans en de robuuste vraag naar haar cloud computing business, lijkt Microsoft goed uitgerust te zijn om zowel deze huidige economische neergang te doorstaan. Uiteindelijk betekent dit dat het aandeel op een gegeven moment in de nabije toekomst haar 2020 hoogtepunten zal terugwinnen.

 

DISNEY (DIS)

De wereldwijde mediareus Disney is niet nieuw in het hele recessiegedoe. Het bedrijf heeft er sinds 1985 een aantal gezien. Uiteraard heeft geen van hen het bedrijf ten grondslag gelegd, want Disney is vandaag de dag zo groot, krachtig en belangrijk als het bedrijf ooit is geweest.

In 1987 daalde het Disney aandeel met 42%, voordat hij tegen het midden van 1989 weer tot recordhoogte steeg. Op dezelfde manier viel het aandeel in 1990 met 35%, voordat hij tegen het begin van 1992 weer tot recordhoogte steeg.

De crash van 2000 was erger voor Disney – de aandelen daalden met 70% – en het aandeel herwon zijn hoogtepunten pas in 2011. Maar tijdens de ineenstorting van de markt in 2008/09 stortte het aandeel met 55% en het herstelde al die verliezen tegen medio 2010.

Vandaag de dag is het aandeel gedaald met 40% ten opzichte van het recente hoogtepunt, waardoor deze correctie in grote lijnen in overeenstemming komt met de eerdere daling van de markt in de voorraad. Net als tijdens alle eerdere dalingen zal Disney zijn iconische merknaam, sterke balans en diverse bedrijven gebruiken om de coronaviruscrisis te doorstaan.

 

McDonald’s (MCD)                

Van alle te kopen overlevingsaandelen is McDonald’s misschien wel de meest veerkrachtige, historisch gezien.

In de marktdalingen van 1987, 1990 en 2000 werd het aandeel hard getroffen, met dalingen die varieerden van 30% tot 75%. Maar toch, elke keer herstelde het aandeel tot all-time high binnen vier jaar. De financiële crisis van 2008 beïnvloedde het aandeel nauwelijks. Dit komt vooral omdat McDonald’s één van ’s werelds grootste fastfoodketens is, en de consument heeft ook gedurende deze tijd eten nodig, ook al is de economie gecrasht.

Diezelfde logica geldt vandaag de dag. Sinds 2008 heeft McDonald’s zijn voorsprong in het fastfood segment alleen maar vergroot. Natuurlijk ligt de economie vandaag de dag bijna stil (het was niet stilgelegd in 2008) maar consumenten moeten nog steeds eten, en niet iedereen kan boodschappen kopen. Hierom zou de McDonald’s drive-through een populaire optie moeten zijn voor miljoenen Amerikanen en Europeanen in de komende weken.

Deze aanhoudende vraag zal helpen om het aandeel door de corona crisis te leiden. Zodra de economie normaliseert zal McDonald’s vraagontwikkeling ook normaliseren, en zal het aandeel terugvliegen naar nieuwe hoogtepunten.

 

Walmart (WMT)

Het laatste aandeel op deze lijst van sterke overlevende aandelen te kopen is Walmart.

De koopwarenreus is zeer vertrouwd met recessies en marktdalingen. Het bedrijf is ook zeer goed in het doorstaan van deze neerwaartse spiraal. Zowel in 1987 als in 1990 viel het aandeel van een klif. Maar binnen een jaar na elke grote daling stond het aandeel weer op het hoogste aller tijden.

Tijdens de Financiële Crisis van 2008 ging het Walmart eigenlijk vrij goed af, aangezien de consumenten zochten naar korting als gevolg van een kleiner budget.

Het lijkt erop dat Walmart het ook vrij goed zal doen tijdens deze economische neergang. Ja, delen van de economie zijn volledig stilgelegd. Maar Walmart winkels zijn volledig open. Daarbij hebben ze het nog druk ook, omdat consumenten in paniek zijn en alles kopen – van water tot toiletpapier.

Zolang het virus zich blijft verspreiden, zullen deze paniekaankopen doorgaan. Zolang de paniekaankopen doorgaan, zal Walmart het coronavirus kunnen doorstaan.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.