Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

2 groeiaandelen om te kopen

2 groeiaandelen om te kopen
30 aug 2023 om 11:13

De laatste weken was het geen al te groot feest op de beurs. Met stijgende rentes en een China dat steeds dieper in de malaise raakt daalden sommige aandelen dan ook fors. Iets dat niet positief is, maar tegelijkertijd wel kansen biedt. Zo ziet John Ballard van “The Motley Fool” in twee aandelen enorme kansen. Laten we ze bekijken. 

Deze aandelen bieden een perfecte balans tussen groei en waarde.

De aandelenmarkt kan van jaar tot jaar erg onvoorspelbaar zijn, maar de meest zekere voorspeller van langetermijnrendementen is of je aandelen bezit van bedrijven die groeiende inkomsten rapporteren. Als je een verzameling prachtige bedrijven bezit die gedurende vele jaren groeien, ben je er in feite zeker van dat de waarde van je beleggingen zal groeien.

Alibaba (NYSE:BABA), ISIN: US1609W102

Alibaba is het grootste e-commerce bedrijf in China. Het aandeel is de afgelopen jaren onderuit gegaan dankzij een traag groeiende economie, maar de aandelen worden nu verkocht tegen een goedkope waardering die nauwelijks rekening houdt met toekomstige groei, wat erg onrealistisch lijkt voor de techgigant.

De online detailhandel in China werd in 2019 geschat op $1,8 biljoen en zal naar verwachting tegen 2024 $3,5 biljoen bedragen, volgens de International Trade Administration. Het grootste deel van Alibaba’s inkomsten uit de detailhandel komt uit marketingdiensten en andere vergoedingen die aan handelaren in rekening worden gebracht, maar de transactiewaarden van Taobao en Tmall vormen de helft van China’s e-commercemarkt, met JD.com daar ruim achter met 15,9%. Nadat de omzet van de handelsgroep met 3% daalde in het boekjaar dat eindigde in maart, rapporteerden Taobao en Tmall een dubbelcijferige groei in het laatste kwartaal, wat duidt op een aantrekkende economie in China.

Als de Chinese economie zich herstelt, zou Alibaba de komende jaren meer groei moeten zien. Een katalysator is de internationale groep voor digitale handel, waaronder de resultaten van Aliexpress, waar de omzet vorig kwartaal met 41% steeg ten opzichte van vorig jaar. Aliexpress wint duidelijk aan populariteit bij overzeese klanten en zou kunnen uitgroeien tot een veel groter bedrijf.

Net als zijn Amerikaanse tegenhanger Amazon heeft Alibaba een uitgebreid bedrijf, met inkomstenstromen uit clouddiensten, entertainment en logistiek. Alibaba opereert niet als een traditionele retailer, maar faciliteert transacties tussen kopers en verkopers. Het is als een gigantisch netwerk dat gegevens verzamelt, wat een concurrentievoordeel is. Het gebruikt alle verzamelde gegevens van communicatie en transacties in de verschillende bedrijfsonderdelen om klanten beter van dienst te zijn en dus om aandeelhouders een langetermijnrendement te bieden. 

Het aandeel wordt verhandeld tegen een lage koers-winstverhouding van 10. Gezien het feit dat de cloud activiteiten vorig kwartaal een stijging van 106% j-o-j rapporteerden in het aangepaste bedrijfsresultaat, zou Alibaba weleens aan de vooravond kunnen staan van een lange periode van winstgevende groei in de komende tien jaar. Beleggers krijgen een koopje voor een van ’s werelds grootste technologiebedrijven.

Ulta Beauty (NASDAQ:ULTA), ISIN: US90384S3031

Ulta Beauty profiteert sinds het einde van de pandemie van de groeiende vraag naar schoonheidsproducten. Het heeft de grootste aanwezigheid van schoonheidswinkels in de VS, met 1.359 vestigingen. De consistente dubbelcijferige groei in omzet en winst per aandeel deed het aandeel de afgelopen vijf jaar met 80% stijgen, maar het aandeel wordt nog steeds verhandeld tegen een redelijke waardering die zou moeten leiden tot verdere outperformance voor beleggers. 

Ulta profiteert van een toonaangevende selectie van schoonheidsproducten. Het biedt alles van massamarkt- tot high-end producten. Dit betekent dat het zich kan aanpassen aan alles wat populair is in de markt, zoals de recente explosieve groei van e.l.f. Beauty-producten.

Ulta rapporteerde vorig kwartaal een gezonde 9% jaar-op-jaar stijging van de vergelijkbare winkelomzet. Dat is minder dan de uitzonderlijk sterke stijging van 18% in het vorige kwartaal. De vertraging is deels de reden waarom het aandeel de laatste tijd is gedaald. Wall Street maakt zich zorgen over de impact van krimpende voorraden bij retailers en of dat op korte termijn kan leiden tot een verdere vertraging van de omzetgroei.

Toch is Ulta goed gepositioneerd voor meer groei op de lange termijn. Als toonaangevende beauty retailer heeft het een voordeel dankzij zijn vermogen om producten via meerdere kanalen te verkopen. Het heeft een partnerschap met Target, naast zijn fysieke winkels en e-commerce activiteiten. Door klanten op verschillende punten te ontmoeten, groeit het aantal lidmaatschappen voor het Ulta Rewards-programma. Deze terugkerende inkomsten van “loyalty” leden, naast de full-service salons die in de winkels worden aangeboden, zijn het waard om voor te betalen. 

Volgens Grand View Research zal de markt voor schoonheidsproducten en persoonlijke verzorgingsproducten tot 2030 met 7,7% per jaar groeien. Ulta zou in staat moeten zijn om iets sneller te groeien dan dat, gezien de al grote aanwezigheid op de markt en de mond-tot-mond marketing.

Het aandeel wordt verhandeld tegen een verwachte K/W van 17, wat aantrekkelijk is voor een groeiend bedrijf. Dit lijkt een goed instappunt voor een nieuwe belegger om een positie te beginnen, of voor een huidige aandeelhouder om meer aandelen te kopen om een positie in dit prachtige groeiaandeel te versterken.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.