Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

11 Vragen aan AMG

11 Vragen aan AMG
5 mrt 2024 om 10:19

Afgelopen week sprak De Aandeelhouder met het management van AMG. Het materialenbedrijf heeft last van sterk gedaalde materiaalprijzen en verlaagde de ebitdaverwachting van 200 miljoen dollar naar 130 miljoen dollar, gebaseerd op de huidige marktprijzen.

Vraag 1: De afgelopen 12 maanden had AMG te maken met een ongekende daling van de lithium- en vanadiumprijzen.

In de conference call werd gesproken over ‘believe prices to be at or near the bottom’ en ‘demand-supply analysis give us confidence the low prices are not sustainable’. 

Kunt u ons meer details geven over de conclusies? Meer inzicht in de balans tussen vraag en aanbod, ook rekening houdend met China?

Bij de derdekwartaalcijfers hebben we al bekendgemaakt dat de recente daling van de lithiumprijzen elke deelnemer in de sector heeft verrast. Om de oorzaak van de prijsdaling vast te stellen en toekomstige bewegingen te projecteren is een analyse nodig van zowel de Chinese lithiumindustrie als van bredere macro-economische factoren in China en in het algemeen.

Gezien de moeilijkheid van deze analyse en ondanks bepaalde tekenen dat de vraag naar en het aanbod van lithium sterk blijft, is de onzekerheid groot en is er grote onzekerheid over de prijsdynamiek op de korte termijn.

We hadden niet verwacht dat de prijzen zo ver zouden dalen als in het vierde kwartaal en daarom denken we dat we op of dichtbij de bodem zijn.

Vraag 2. Hoe verhouden zich de kosten bij AMG tot die van de concurrenten?

Op basis van publiek beschikbare informatie van onze concurrenten geloven we dat we na aftrek van co-productcredits we aan de onderkant of dichtbij de onderkant van de wereldwijde lithiumconcentraatkostencurve zitten en zullen blijven.

Lage prijzen veroorzaakten een omzetdaling van 10% op jaarbasis voor de divisie Clean Materials ondanks het feit dat we 39% meer droge metrische tonnen lithiumconcentraat verscheepten.

Vraag 3. De Ebitda daalde met 30%. AMG verhoogt de productie in Brazilië nu met meer dan 40%. Is AMG niet bang dat het aanbod de komende jaren sterk zal toenemen zodat de prijzen laag blijven? Is de output van de uitbreiding al voorverkocht?

De output van de uitbreiding is voorverkocht.

Vraag 4. Kan AMG de productiekosten verder verlagen?

De productiekosten zullen lager zijn als de uitbreiding voltooid is en we meer tantaal beginnen te produceren.

Vraag 5. In de conference call zei AMG dat alle projecten worden herzien en dat ook de capex wordt verlaagd van $175/$200 miljoen naar $125 miljoen. Als AMG ervan overtuigd is dat de prijzen zullen herstellen moeten deze projecten dan niet gewoon doorgaan?

Deze projecten gaan door, onze lithiumstrategie blijft hetzelfde. We zijn alleen voorzichtig vanwege de huidige marktomstandigheden.

Vraag 6. Critical Materials is als divisie vrij klein binnen het totale bedrijf. Hoe strategisch is dit?

Het management heeft al eerder gezegd dat dit voor ons niet-kernactiviteiten zijn geworden. We hebben ze ondergebracht bij AMG Technologies vanaf 2024 en ze zouden ze potentiële desinvesteringen worden.

Vraag 7. AMG Critical Materials Technologies had een uitstekend momentum in 2023 met een hoge omzet, ebitda en orders. In het vierde kwartaal daalden de nieuwe orders ten opzichte van de voorgaande vier kwartalen. Zijn hier specifieke seizoensgebonden redenen voor?

AMG Engineering had zijn hoogste orderontvangst ooit voor een volledig jaar had, $350 miljoen. Het lijkt erop dat het meer de timing van orders is versus seizoensgebondenheid.

Vraag 8.Hoe kijkt u naar 2024 voor deze divisie? In het verleden is er gesproken over een aparte beursnotering hiervan?

We kijken momenteel niet naar een aparte notering, maar het zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn in de toekomst.

We blijven verbetering zien in de eindmarkten van onze ruimtevaartgerelateerde producten, specifiek titaniumaluminiden en titaniumbasislegeringen.

Vraag 9. De nettoschuld bedroeg $322 miljoen. Met een richtlijn voor 2024 van $ 130 miljoen ebitda komt u dicht bij 2,5x netto schuld/ebitda. Kunt u hier commentaar op geven?

AMG heeft het kwartaal afgesloten met een nettoschuld van $323 miljoen, een daling van $7 miljoen ten opzichte van 2022. Als we de gemeentelijke obligatie die in 2047 vervalt buiten beschouwing laten, zou onze balans nul nettoschuld laten zien.

Op 31 december 2023 had het bedrijf $ 345 miljoen aan kasequivalenten en en een totale liquiditeit van $540 miljoen. Zoals eerder vermeld, heeft AMG geen renterisico, aangezien onze schuldenportefeuille is vastgelegd op 5%, in ieder geval tot 2026.

Onze sterke liquiditeit ondersteunt het huidige niveau van de kapitaaluitgaven en het management van AMG blijft zich inzetten voor een nettoschuld/aangepaste EBITDA-ratio van minder dan 2,5 keer.

Vraag 10. Een jaar geleden sprak AMG over de ambitie om binnen vijf jaar $ 650 miljoen aan ebitda te genereren. Wat moet er gebeuren om dat te bereiken?

Da zal nader worden toegelicht op onze AVA in mei.

Vraag 11. AMG heeft in het verleden veel gesproken over strategische transacties om waarderingsverschillen weg te nemen. Kunt u de visie van AMG hierop geven?

We zijn altijd op zoek naar het ontsluiten van waarde binnen onze portefeuille. De marktomstandigheden dicteren meestal wanneer en hoe dit kan worden gedaan. We zullen de markt altijd op de hoogte houden wanneer dat van toepassing is.

Samenvatting

AMG Critical Materials lijkt op de bodem van de lithium cyclus te zitten. Het management lijkt overtuigt van een herstel in de prijs de komende jaren en investeert door in haar groeiprojecten. AMG zet de verwachting voor dit jaar laag neer. Waarschijnlijk een duidelijk geval van underpromise en overdeliver. Op de huidige koers lijkt veel ellende verdisconteert. Voorzichtig opbouwen lijkt in deze het beste devies.

 

Dit artikel mag niet worden beschouwd als professioneel beleggingsadvies. Voor meer informatie, zie de volledige disclaimer.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.