Minder personeelsadvertenties in eerste half jaar
In de eerste zes maanden van 2009 is het aantal personeelsadvertenties met bijna 42 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De enige sector die zich lijkt te onttrekken aan de daling is de gezondsheidszorg. Het aantal advertenties voor deze sector stegen met maar liefst een derde. Overigens is de relatie tussen vacatures enerzijds en advertenties anderzijds volgens het verantwoordelijke onderzoeksbureau Nielsen niet symetrisch. In periodes waarin meer werkzoekenden zijn, kan een organisatie die op zoek is naar nieuw personeel met relatief minder kosten/advertenties uit de voeten om toch de juiste nieuwe werknemers te vinden. Werkzoekenden besteden meer tijd aan het uitpluizen van hun mogelijkheden dan in de tijden dat de vraag het aanbod overstijgt. In dit laatste geval moet de werkgever meer geld spenderen aan zijn profilering.
In de eerste zes maanden werden er 420.000 advertenties geplaatst. De dagbladen werden relatief het sterkst geraakt door de daling, maar ook internet en vakbladen bleken zich niet te kunnen onttrekken aan de malaise.