Unilever boekt autonome omzetgroei van ruim 4 procent
Vanochtend voorbeurs maakte Unilever de cijfers over het tweede kwartaal en het gehele eerste halfjaar bekend. In het tweede kwartaal boekte de onderneming een volumegroei van 2,0 procent en namen de onderliggende verkopen toe met 4,1 procent. Brutowinstmarge vóór RDI’s 0,6 procentpunt omlaag (inclusief 0,3 procentpunt margeverwatering door desinvesteringen), in lijn met de verwachtingen.
Eerste half jaar
In het eerste half jaar boekte Unilever een volumegroei van 0,2 procent en namen de onderliggende verkopen toe met 4,4 procent. De omzet in lijn met vorig jaar na de effecten van valutaschommelingen (-0,9%) en desinvesteringen/acquisities (-3,2%). Brutowinstmarge vóór RDI’s 0,5 procentpunt lager (inclusief 0,3 procentpunt margeverwatering door desinvesteringen), in lijn met de verwachtingen. De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 1,6 miljard euro hoger dan vorig jaar met sterk verbeterd werkkapitaal.
Toelichting CEO Paul Polman
“Hoewel de omstandigheden in veel markten lastig blijven, vind ik het bemoedigend dat de volumegroei terug is in alle regio’s en het merendeel van onze landen en categorieën. Meer merken hebben hun marktaandeel verbeterd door sterke innovaties, meer toegevoegde waarde voor de consument, verhoogde marketingondersteuning en betere uitvoering. We blijven ons richten op herstel van de volumegroei, waarbij we tegelijkertijd onze marges en kasstroom over het gehele jaar beschermen.”