Heineken overlegt solide winstgroei
Heineken heeft voorbeurs een naar eigen zeggen “solide winstgroei” aangekondigd, geholpen door de prestaties van het merk Heineken. Dit bleek maandagochtend uit de cijfers van de Amsterdamse brouwer.
“In de eerste helft van het jaar hebben we solide resultaten behaald, met een autonome operationele winst (beia) die met 7,4 procent groeide, een operationele marge die met 26 basispunten toenam en een netto-omzet die met 2,1 procent steeg. Tegelijkertijd bleven we investeren in het toekomstbestendig maken van onze onderneming en het versterken van onze voetafdruk en merkenportfolio’s, gefinancierd door productiviteitsbesparingen”, zei CEO Dolf van den Brink in een toelichting op de cijfers.
De totale omzet kwam in het eerste halfjaar uit op 16,9 miljard euro, een daling van 5,0 procent op jaarbasis, waar de consensus rekende op een krimp van 4,4 procent.
De netto-omzet liet echter een autonome groei van 2,1 procent, ofwel 3,3 procent per hectoliter.
Het biervolume daalde wel met 1,2 procent autonoom, nipt meer dan 1,0 procent die analisten hadden verwacht. De groei in Vietnam, India en Mexico werd tenietgedaan door tegenwind in Brazilië, de VS en delen van Europa.
Echter voor het merk Heineken was er een volumegroei van 4,5 procent
Het operationele resultaat van Heineken bedroeg 1,4 miljard euro, een autonome groei van van 7,4 procent, met een marge van 14,3 procent.
Netto verdiende Heineken afgelopen halfjaar 744 miljoen euro, terwijl vorig jaar in de eerste zes maanden nog een verlies werd geboekt van 95 miljoen euro.
Outlook
De vooruitzichten voor het hele jaar bleven maandag ongewijzigd. De bierbrouwer houdt nog altijd rekening met een autonome groei van de operationele winst van 4 tot 8 procent.