Nestle grijpt in bij vitamine en in China
Nestlé heeft in de eerste zes maanden van 2025 lagere resultaten geboekt en overweegt on in te grijpen bij de vitamine-activiteiten en in China. Dit meldde de Zwitserse voedselproducent donderdag voorbeurs.
“We voeren onze strategie uit om onze prestaties te verbeteren en ons voor te bereiden op de toekomst”, zei CEO Laurent Freixe in een toelichting.
Nestlé kondigde donderdag aan dat het zijn Nature’s Bounty en andere merken in zijn vitamineportefeuille mogelijk zal verkopen.
In China wil Nestlé ook de prestaties verbeteren, zo werd donderdag bekend.
“Om duurzame groei te realiseren, richten we ons nu op het stimuleren van de consumentenvraag door onze waardepropositie te versterken. Het zal tot een jaar duren om terug te keren naar duurzame groei”, waarschuwde Nestlé.
Autonoom groeide Nestlé in de eerste zes maanden van het jaar met 2,9 procent, waar de groei een jaar eerder 2,1 procent bedroeg.
Op gerapporteerde basis kromp de omzet evenwel met 1,8 procent, tegenover een daling van 2,7 procent in de eerste zes maanden van 2024.
De totale omzet kwam in de eerste zes maanden van dit jaar uit op 44,2 miljard Zwitserse frank.
Verder daalde de brutomarge van 47,2 tot 46,6 procent.
De onderliggende operationele winst daalde van 7,8 tot 7,3 miljard frank en onder de streep resteerde een nettowinst van 5,1 miljard frank, of 1,97 frank per aandeel, van 2,16 frank per aandeel een jaar eerder.
De vrije kasstroom daalde op jaarbasis met 42 procent tot 2,3 miljard frank.
Outlook
Nestlé handhaafde donderdag de outlook, ondanks de toegenomen tegenwind.
En dat betekent dat de autonome omzetgroei nog altijd hoger zal uitkomen dan in 2024, terwijl de onderliggende marge op of boven de 16 procent zal uitkomen, inclusief de negatieve impact van de huidige importheffingen en wisselkoersen.
“Ondanks de verhoogde risico’s als gevolg van aanhoudende macro-economische en consumentenonzekerheden, blijven we ons inzetten voor investeringen op middellange termijn”, aldus het bedrijf.