TomTom verhoogt outlook

TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw verlies geleden, terwijl de omzet op jaarbasis daalde, maar verhoogde wel de outlook voor heel dit jaar. Dit bleek uit cijfers die de navigatiespecialist dinsdagochtend publiceerde.
“We blijven vertrouwen hebben in onze marktpositie. Zo werden in het tweede kwartaal onze kaarten geselecteerd om complexe ‘field service-activiteiten’ te ondersteunen, de logistiek te optimaliseren, investeringen in infrastructuur te verbeteren en meer. Nu locatietechnologie steeds belangrijker wordt voor virtuele ervaringen en bedrijfsactiviteiten, helpen onze kaarten en geavanceerde applicaties steeds meer klanten te groeien en te innoveren”, zei CEO Harold Goddijn dinsdag in een toelichting.
CFO Taco Titulaer voegde toe dat wisselkoersen een negatief effect hadden op TomTom en de onderliggende groei bij Enterprise teniet deden. “Maar onze fundamenten blijven gezond.”
Met de recente keuze voor een productgedreven strategie, “de heilige graal in software” volgens analist Wim Gille van ABN AMRO Oddo, zal de brutomarge volgens de CFO blijven verbeteren.
“Hoewel de tegenwind aanhoudt, presteerden we in de eerste helft van het jaar beter dan aanvankelijk verwacht. Dit heeft ons ertoe aangezet onze prognose te verhogen. Voor het hele jaar verwachten we nu dat de omzet van Group en Location Technology de bovenkant van onze aanvankelijke prognose zal bereiken”, aldus Titulaer.
TomTom mikt inmiddels voor 2025 op een groepsomzet van 535 tot 565 miljoen euro, waaraan Location Technology 465 tot 490 miljoen euro zal bijdragen. Daarmee is het bedrijf duidelijk positiever dan bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Toen ging TomTom nog uit van een jaaromzet van 505 tot 565 miljoen euro met een bijdrage van Location Technology van 440 tot 490 miljoen euro.
Ook voor de vrije kasstroom werd TomTom duidelijk positiever. Het rekent niet langer op een break-even niveau, maar denkt dat de vrije kasstroom 5 procent van de omzet zal bedragen.
De analistenconsensus rekent op een jaaromzet van 553 miljoen euro, een EBIT van 7 miljoen euro negatief en een nettoverlies van 4 miljoen euro.
Kwartaalcijfers
TomTom zag de omzet op jaarbasis teruglopen van 152,2 miljoen naar 146,2 miljoen euro. Volgens de analistenconsensus kwam de kwartaalomzet van TomTom uit op 145 miljoen euro.
Het leeuwendeel van de omzet kwam zoals verwacht voor rekening van Location Technology, met 126,2 miljoen euro. Dat was op jaarbasis wel een afname van 2 procent. Ook bij Automotive daalde de omzet met 1 procent naar 86,4 miljoen euro. Dat was wel ruim 6 miljoen euro meer dan de analisten hadden voorzien. Bij Enterprise daalde de omzet met 4 procent tot 39,9 miljoen euro en de consumententak, ofwel de verkoop van navigatiekastjes, zag de omzet zelfs met 15 procent afnemen tot 20,0 miljoen euro.
Deze lagere omzet resulteerde in een operationeel verlies van 19,8 miljoen euro. Daarmee was het verlies veel groter dan de 5,2 miljoen in het tweede kwartaal van 2024. De analisten hadden verwacht dat het verlies 4 miljoen euro groot zou zijn.
Netto leed TomTom afgelopen kwartaal een verlies van 23,6 miljoen euro, een vertienvoudiging van het verlies in het tweede kwartaal van vorig jaar. De consensus had gerekend op een verlies van 6 miljoen euro.
TomTom kondigde recent al een reorganisatie aan die ten koste gaat van 300 banen, en nam daarom een last van 25 miljoen euro op in de cijfers over het tweede kwartaal. TomTom verwacht dat deze reorganisatie jaarlijks 35 miljoen euro aan kostenbesparingen zal opleveren.
De vrije kasstroom schatten de analisten voor het tweede kwartaal van dit jaar in op 1 miljoen euro, wat een verbetering zou zijn na de negatieve vrije kasstroom van 4,7 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. TomTom wist echter een vrije kasstroom te melden van 13,9 miljoen euro, wat een rendement opleverde van 9 procent.
De kaspositie van TomTom bedroeg aan het einde van juni 267 miljoen euro, 20 miljoen euro meer dan de analisten hadden voorspeld.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: