Beursblik: opnieuw dreigen rode cijfers voor TomTom

TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar vermoedelijk opnieuw verlies geleden, terwijl de omzet op jaarbasis is gedaald. Dit bleek uit een consensusverwachting van analisten die werd samengesteld door de navigatiespecialist zelf.
Volgens de bedrijfsconsensus kwam de kwartaalomzet van TomTom uit op 145 miljoen euro, tegen 140,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar en 152,2 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2024.
Het leeuwendeel van de omzet kwam voor rekening van Location Technology, met 124 miljoen euro, verwacht de consensus, die rekent op 80 miljoen euro aan opbrengsten voor Automotive in het tweede kwartaal.
De analisten voorzien verder een negatief bedrijfsresultaat (EBIT) van 4 miljoen euro, terwijl onder de streep een nettoverlies van 6 miljoen euro overbleef.
In het tweede kwartaal van 2024 rapporteerde TomTom een EBIT van 5,2 miljoen euro negatief en een nettoverlies van 2,3 miljoen euro.
De vrije kasstroom schatten de analisten voor het tweede kwartaal van dit jaar op 1 miljoen euro, wat een verbetering zou zijn na de negatieve vrije kasstroom van 3,0 miljoen euro in het eerste kwartaal.
Het rendement aan vrije kasstroom zou 1 procent moeten zijn in het tweede kwartaal.
De kaspositie zou aan het einde van juni zijn uitgekomen op 247 miljoen euro, voorspellen de analisten.
Outlook
TomTom mikt voor 2025 op een omzet van 505 tot 565 miljoen euro, waaraan Location Technology 440 tot 490 miljoen euro zal bijdragen.
Voor de vrije kasstroom rekent het bedrijf op een break-even niveau.
De analistenconsensus rekent op een jaaromzet van 553 miljoen euro, een EBIT van 7 miljoen euro negatief en een nettoverlies van 4 miljoen euro.
TomTom kondigde eind juni nieuwe kostenbesparingen aan. Die zullen ten koste gaan van 300 banen, aldus de navigatiespecialist.
Details van deze plannen wil TomTom delen bij de kwartaalcijfers op 15 april.
ABN AMRO Oddo schat dat de reorganisatie circa 30 miljoen euro een kostenbesparingen zal opleveren.
TomTom zei te reorganiseren omdat gekozen is voor een productgedreven strategie. “De heilige graal in software”, volgens analist Wim Gille van ABN AMRO. En dat impliceert dat TomTom volledig wil overstappen op gestandaardiseerde producten.
“Dit is niet alleen goedkoper”, aldus Gille, maar het zorgt ook dat TomTom sneller producten op de markt kan brengen en dat innovatie sneller gaat. Kortom, “een logische stap na de lancering van de Orbis kaarten”.
ABN AMRO Oddo heeft een Outperform advies op TomTom met een koersdoel van 7,00 euro.
De cijfers van TomTom staan gepland voor dinsdag voorbeurs. Het aandeel noteerde maandag 1,0 procent lager op 4,94 euro.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: