Campbell boekt verlies
Campbell Soup heeft in het afgelopen kwartaal een klein nettoverlies geboekt, door lagere prijzen en vrijwel vlakke volumes, exclusief overnames. Dat maakte het Amerikaanse soepbedrijf donderdag bekend.
“De volumes waren beter dan een kwartaal eerder en de marges beter dan een jaar eerder”, stelde CEO Mark Clouse, die sprak van solide resultaten, ondanks een “evoluerend consumentenlandschap”.
De divisie maaltijden en dranken, waaronder ook de soep valt, liet een sterk herstel zien terwijl de integratie van de overname Sovos Brands voorspoedig verloopt, volgens Clouse.
De omzet steeg met 11 procent tot 2,29 miljard dollar. Autonoom, exclusief overnames, daalde de omzet met 1 procent, doordat de prijzen met 2 procent daalden.
Campbell boekte een nettoverlies van 0,01 dollar per aandeel, tegen 0,57 dollar winst een jaar eerder. De aangepaste winst per aandeel steeg 26 procent van 0,50 tot 0,63 dollar.
Het resultaat werd gedrukt door afwaarderingen op merken van Pop Secret en Allied, zoals Tom’s, Jays, Kruncher’s, Stella d’Oro, ter waarde van 129 miljoen dollar, en door hogere pensioenlasten. Pop Secret werd verkocht door het bedrijf.
De winst voor rente en belastingen (EBIT) daalde van 272 miljoen tot 77 miljoen dollar. Ook hogere rentelasten drukten het nettoresultaat.
Outlook
Voor het komende boekjaar rekent Campbell op een omzetgroei van 9 tot 11 procent, waarin de effecten van de overname van Sovos en de verkoop van Pop Secret worden meegenomen. Het aangepaste EBITDA-resultaat zal met dezelfde percentages groeien, verwacht Campbell.
De autonome omzet zal naar verwachting met 2 procent groeien. De aangepaste EBITDA-marge zal ongeveer gelijk zijn aan afgelopen boekjaar en de aangepaste winst per aandeel 1 tot 4 procent hoger op 3,12 tot 3,22 dollar.
Op 10 september houdt Campbell een beleggersdag.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: